Op je blog kan je lezer kennismaken met jou en wat je aan kennis in huis hebt. Maar hoe vaak blog je nu? Vijf handvatten voor een b(l)oeiend blog.

Een blog is een effectieve manier om verkeer naar en op je website te genereren. Daar zijn we inmiddels wel uit in marketingland. Ook kan je lezer op informele wijze kennismaken met jou en wat je aan kennis en ervaring in huis hebt. Maar hoe vaak blog je nu? Elke dag? Elke week? Vijf handvatten voor een b(l)oeiend blog:

Op je blog kan je lezer kennismaken met jou en wat je aan kennis in huis hebt. Maar hoe vaak blog je nu? Vijf handvatten voor een b(l)oeiend blog.

1. Kwaliteit

Een blog onderhouden kost veel tijd, want je wilt met goede kwaliteit blogposts je publiek geïnteresseerd houden zodat ze bij je terug komen. Kijk daarom wat voor jezelf haalbaar is en maak aan de hand daarvan een plan. Houd bij het kiezen van je frequentie je kwaliteit in de gaten. Je kunt beter wat minder vaak bloggen en waardevolle blogs schrijven waar je lezers iets aan hebben, dan elke dag een blog afraffelen dat niemand wil lezen.

2. Wat doen je collega’s?

Als er op jouw vakgebied nog niemand blogt, heb je een makkie. Dan is eens in de maand prima. Maar als al je collega’s eens in de twee weken bloggen, moet je jezelf afvragen of je dan niet ondersneeuwt als jij eens in de maand aanhoudt.

3. Wees streng voor jezelf

Welke frequentie je ook kiest, houd jezelf eraan. Niets staat zo onproffessioneel als een in de steek gelaten blog. Maak een globale planning van blogpost-onderwerpen, zodat je houvast hebt op het moment dat je even geen inspiratie vindt. Of plan een blog-dag in en werk vooruit, dat geeft rust in je agenda en in je hoofd. Als je WordPress gebruikt kun je je blogposts van tevoren inplannen. Ze worden dan automatisch gepubliceerd op een datum en tijd van jouw keuze.

4. Regelmaat

Lezers komen sneller terug op je blog als je regelmatig nieuwe content hebt. Dit werkt helemaal goed als je iedere keer op dezelfde dag publiceert. Je kunt zelfs zover gaan dat je op hetzelfde tijdstip blogt. Dit geeft voor jezelf duidelijkheid, maar ook voor je lezers.

5. Vinger aan de pols

Houd in de gaten welke blogposts succesvol zijn. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken, waarin je kunt zien op welke links het meest geklikt wordt, op welke blogpost de meeste interactie plaatsvindt. Kijk of je hierin een patroon kunt ontdekken. Misschien vallen blogs over een bepaald onderwerp wel meer in de smaak dan andere onderwerpen waarover je schrijft. Je kunt ervoor kiezen om dat onderwerp dan verder uit te diepen of er vaker over te bloggen.
Je kunt ook een email-nieuwsbrief gebruiken waarmee je een nieuw blog aankondigt en je lezers uitnodigt tot lezen. Die nieuwsbrief kun je beheren in bijvoorbeeld Mailchimp. Deze slimme online tool houdt precies voor je bij wanneer mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief én op welke publicatie ze zich weer afmelden. Afmelden? Ja, dat gaan sommige mensen doen. Is helemaal niet erg, want als je in de gaten houdt waaróp ze zich uitschrijven, heb je ontzettend goede informatie over wat je níet moet doen.

Lees je dit en denk je: dat klinkt allemaal best makkelijk, maar ondertussen… Klopt! Maar het is de moeite waard. Dat beloof ik je.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *