Vaak zie ik blogs voorbij komen over hoe belangrijk een merk is en dat je je bedrijf moet ‘branden’, zoals dat zo mooi heet in het Engels. Daar ben ik het mee eens, het is belangrijk om een duidelijke uitstraling te hebben, maar dat heeft wat mij betreft niet alleen te maken met het uiterlijk van je bedrijf. Daarom vandaag: Het misverstand over je bedrijfsidentiteit én de oplossing. Hoe pak je dat nu aan?

Woorden als 'branding' en 'bedrijfsidentiteit' worden vaak in verband gebracht met je logo. Maar er komt veel meer bij kijken! In dit blog meer hierover.

Het misverstand

De term ‘branding’ is een beetje een modewoord geworden onder ontwerpers en bloggers. Het wordt veel gebruikt als men het heeft over het visuele gedeelte van je bedrijf: Je logo, bedrijfskleuren, patronen. fonts en afbeeldingen. Maar in dat rijtje mist het één en ander. Hoe je bedrijfsuitingen eruit ziet, is maar een deel van je bedrijfsidentiteit.

Wat betekent ‘branding’ of merk? Eigenlijk is het heel simpel: Je merk is jouw belofte aan je klant. Het vertelt wat je klant van jouw product of dienst kan verwachten en het onderscheid je van je concurrenten. Je merk komt voor uit wie jij bent en hoe je wilt dat je overkomt op de wereld om je heen.

Je merk omvat alles wat je bedrijf doet. De volledige ervaring die een klant met jouw bedrijf heeft, niet alleen hoe het eruit ziet. Ook hoe je bedrijft voelt en welke persoonlijkheid zij heeft. Is je merk grappig? Minimalistisch? Zacht? Je merk bepaalt hoe je bedrijf communiceert, hoe het zich gedraagt én hoe het eruit ziet. Dit allemaal heeft maar één doel: het aanspreken van jouw ideale doelgroep.

Onderdelen van je merk

Dit betekent dat je, als je na gaat denken over je bedrijfsidentiteit, een aantal onderdelen in de gaten moet houden. En eigenlijk zou je voordat je gaat samenwerken met een ontwerper voor jezelf al een goed beeld moeten hebben van de volgende onderdelen:

Je missie en visie:

Wat is het doel van je bedrijf en wat onderscheid jou van andere bedrijven? Je visie beschrijft waar je in de toekomst wilt uitkomen. Het geeft je ambitie weer en zou tot je verbeelding moeten spreken. Je missie is het ‘waarom’ achter je bedrijf. Waarom doe jij wat je doet? Je missie zou kort en duidelijk moeten zijn.

Je ideale klant

Wie probeer je te bereiken en hoe ziet jouw ideale klant eruit? Is het een man of een vrouw? Welke leeftijd heeft hij/zij? Je doelgroep zo specifiek mogelijk maken is heel belangrijk. Wat 25-jarige dames uit Amsterdam aanspreekt, zal geen dames van 40 uit Groningen aanspreken.

De persoonlijkheid van je merk

Hoe klinkt jouw merk? Welke toon slaat ze aan? Gebruikt ze vaktaal of houdt ze het eenvoudig en toegankelijk? Dit hangt nauw samen met je doelgroep. Als jouw ideale klant een tandarts is en jij verkoopt tandheelkundige instrumenten, dan mag je ervan uitgaan dat jouw klant weet waar je over praat als je vaktaal gebruikt. Als je dan in Jip-en-Janneke-taal gaat communiceren, komt dat niet zo professioneel over.
Je eigen persoonlijkheid speelt ook een rol bij het bepalen van die van je merk/bedrijf. Hoe dichter deze twee bij elkaar liggen, hoe makkelijker het voor jou wordt om authentiek te communiceren.

De X-factor

Wat onderscheid jou van anderen in jouw vakgebied? Jouw werkwijze of achtergrond kunnen apart zijn, maar vormen wel een uniek pakket dat waardevol is voor jouw klant. Gebruik dit!

Waarom een bedrijfsidentiteit belangrijk is

Heel simpel gezegd: Een solide bedrijfsidentiteit wekt vertrouwen. Niemand houdt van onduidelijkheden en dingen die niet met elkaar lijken te kloppen. Bedenk bijvoorbeeld eens hoe vreemd het zou zijn als ik op mijn website vriendelijk en vrolijk communiceer, maar op Social Media overkom als de grootste chagrijn van Gouda. Dat klopt niet met elkaar en je gaat je afvragen wie de echte Hannie is en of ze haar website misschien zo vriendelijk heeft ingericht omdat ze geld van je wil zien en niet omdat ze echt zo lief is. Zorg er dus voor dat je bedrijfsidentiteit overal wordt doorgevoerd.

Een mooi voorbeeld hiervan is Starbucks. Waar je ook bent, als je een Starbucks binnenstapt, krijg je overal hetzelfde gevoel. Het personeel is vriendelijk en goed getraind, je krijgt snel reactie op Social Media en als je je inschrijft voor hun nieuwsbrief krijg je zelfs een goed gevoel in je mailbox.

Die voortdurende beleving die bij Starbucks hoort, geeft het merk waarde. Daarom is het prima om €5,- te betalen voor een kopje koffie bij Starbucks, maar vind je dat bij een pompstation ineens dieverij.

Tijd voor actie

Wanneer je je bedrijfsidentiteit hebt vastgelegd, zal dit zijn uitwerking hebben op alle communicatie die jij namens je bedrijf voert. Van de afbeeldingen die je maakt tot de blogs die je publiceert, maar ook op alles dat je op Social Media deelt. Dat geeft je ontzettend veel rust en maakt je merk waardevoller voor je klanten en volgers. Om je een beetje op weg te helpen, heb ik een Bedrijfsvisie werkboek voor je gemaakt. Als ik je aan het nadenken heb gezet over je bedrijfsidentiteit, dan raad ik aan om deze in te vullen. Zo bouw je aan een merk dat betrouwbaar is en geliefd bij je klanten en volgers.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.