Als ondernemer heb je vaak veel ballen hoog te houden. Naast het werk dat je daadwerkelijk uitvoert heb je ook te maken met klantcontact, administratie en marketing. Dat laatste kun je bijvoorbeeld invullen door regelmatig te bloggen. Heb jij een blog? Dan weet je ongetwijfeld hoeveel tijd daarin gaat zitten. In de afgelopen jaren ben ik een paar keer tegen de lamp gelopen omdat ik mijn planning niet op orde had. Hierover lees je bijvoorbeeld in dit blog: Bekentenis van een marketeer. Inmiddels heb ik systeem ontwikkeld dat voor mij heel goed werkt en waardoor het een stuk makkelijker wordt om mijn blog op orde te houden en op tijd te publiceren. Heerlijk! Dat gun ik jou ook. Vandaar dat ik je in dit blog uitleg hoe je jouw blog, inclusief social media posts, voor vier weken vooruit kunt plannen.

Stap 1: Plan een dag per vier weken in

5 min.

Om efficiënt te kunnen werken, heb je focus-tijd nodig. Als je die tijd van tevoren inplant, is de kans een stuk groter dat je die focus ook kunt houden. Lukt het je niet om een hele dag in te plannen, pak dan bijvoorbeeld twee dagdelen op achtereenvolgende dagen.

Stap 2: Bekijk je onderwerpen

10 min.

Ja, ik zeg hier expres ‘bekijk’, want als het goed is heb je die onderwerpen al bepaald in je contentkalender. Doe je daar niet aan? Dan mag je ‘bekijk’ vervangen door ‘bepaal of verzin’. Heb je nog geen contentkalender, maar wil je er wel mee beginnen? Dan is dit blog interessant voor jou: 11 creatieve manieren om je contentkalender te vullen. Ik ga in dit voorbeeld uit van een blog per week, dus dat is 4 onderwerpen per blogdag. Best pittig, maar het gaat je lukken!

Stap 3: Globale indeling

1 uur

Maak voor elke blog een globale indeling. Hierin bepaal je alvast de titel, alinea-indeling en je conclusie. Doe dit voor alle blogs achter elkaar. Heb je onderwerpen waar overlap in zit? Dan kun je op dat moment overwegen om er een serie van te maken.
Ik vind het prettig om die globale indeling op papier te maken. Dat klinkt omslachtig, maar ik heb gemerkt dat als je de moeite neemt om dingen daadwerkelijk met pen en papier op te schrijven, je er beter over nadenkt. Dat werkt voor mij, maar vind jij het prettiger om gelijk digitaal te gaan, ook prima! Maak er vooral je eigen proces van.

Stap 4: Zoek je blogafbeeldingen

45 min.

Huh? Waarom nu al, Hannie? Ik heb mijn blogs toch nog niet eens geschreven? Klopt! Maar je weet al wel wat het onderwerp is en je hebt een globale indeling gemaakt. Ik loop er vaak tegenaan dat ik tijdens het zoeken van afbeeldingen op een interessant idee kom voor een invalshoek, voorbeeld of ‘haakje’ waaraan ik een verhaallijn kan ophangen. Heb ik mijn blog dan al helemaal geschreven, dan moet ik dat overnieuw doen om die invalshoek of dat voorbeeld erin te verwerken. Daarom zoek ik eerst een blogafbeelding.

Stap 5: Werk blog 1 uit

45 min.

Begin met het onderwerp dat je het lastigst vindt. In dit stadium ben je vaak nog fris en kun je het beste focussen. Werk het blog volledig uit, inclusief titel, tussenkoppen en het invullen van je SEO. Je kunt dit het beste rechtstreeks in je WordPress-website doen, dat scheelt je daarna weer werk met overzetten. Zijn er begeleidende afbeeldingen nodig bij je blog? Maak of zoek die dan ook gelijk. 45 minuten lijkt weinig, maar je globale indeling staat al, dus daar heb je houvast aan tijdens het schrijven.

Stap 6: Ga lunchen

30 min.

Pauze tijdens het schrijven is heel belangrijk. Je hebt tijd nodig om weer frisse ideeën te krijgen. Bovendien is schrijven op een lege maag verschrikkelijk, dus neem lekker even tijd voor een lunch. Een blokje om in de buitenlucht is helemaal top, behalve als het regent natuurlijk ;)

Stap 7: Herhaal

2,25 uur

Deze zag je vast al aankomen. Na je lunch schrijf je de andere blogs die nog op je lijstje staan. Neem tussendoor steeds even pauze, als dat nodig is.

Stap 8: Planning op social media

2 uur

Dit onderdeel is een beetje afhankelijk van je routine en de frequentie waarin je berichten op je social media plaatst. Daarom ga ik er in dit voorbeeld vanuit dat je per social media platform 1x een bericht plaatst over je nieuwe blog. Stel, je hebt 3 platforms waarop je een post wilt inplannen. Dan heb je 10 minuten per platform, per blog. Dat red je makkelijk ;) Helemaal als je ze allemaal achter elkaar doet. Dat is veel efficiënter dan ad hoc.

Dit kun jij ook!

Met een goede planning kun je zelf ook aan de slag met je blogs. En dat kost je dus 1 dag in de vier weken. Als je daar van tevoren rekening mee houdt, is het overzichtelijk en te behappen. Toch? Ik ben benieuwd hoe jij je blogs schrijft en of dit systeem je iets lijkt. Laat je een reactie achter?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *