Mogelijkheden en valkuilen van bijzonder drukwerk in een digitale tijd.

Drukwerk is ‘uit’. Digitaal is ‘in’. Alle informatie die een klant wil weten is nog maar een muisklik bij hem vandaan. De opmerking ‘Daar heb je een app voor’, is zo langzamerhand een gevleugelde uitspraak geworden. Willen we een boek of tijdschrift lezen? Dan downloaden we die toch? Smartphone en tablet liggen altijd binnen handbereik om het laatste nieuws op te volgen en zelfs televisieprogramma’s doen tegenwoordig mee aan het ‘tweede scherm’. Als je nog een beetje mee wilt tellen als bedrijf, ontkom je er bijna niet meer aan om ‘digitaal te gaan.’ Lees meer

Op het gebied van verpakkingen zijn mooie ontwikkelingen gaande. Een tijdje terug schreef ik hierover ‘Verpakking, de brug van je product naar je klant.’ Ook op technisch gebied is er steeds meer mogelijk, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van laser-stansen, waardoor een gestanste verpakking ineens wel binnen je budget kan vallen. Om inspiratie op te doen verzamelde ik hieronder een aantal voorbeelden. Lees meer

In de communicatie met je klant kan ongemerkt vaktaal sluipen. In dit blog tips om vaktaal te vermijden en een heldere communicatie met je klant te voeren.

Het zijn weer spaarweken bij de bank. Het spaarvarken van mijn zoontje zit goed vol, dus ik besluit hem kennis te laten maken met ‘het sparen op de bank’. Van tevoren leg ik hem uit wat er gaat gebeuren, om duidelijk te maken dat zijn gespaarde geld wel van hem blijft, maar dat hij het straks niet meer kan zien. De bank zal zorgen dat het veilig opgeborgen wordt. Mijn zoon hoort mijn uitleg met een ernstig gezicht aan. ‘Begrijp je het?’ vraag ik voor de zekerheid. ‘Ja hoor, mama, ik snap het.’ Vervolgens pakt hij zijn spaarpot uit de kast, loopt ermee naar de woonkamer en zet het varkentje op de bank. ‘Goed op mijn centjes passen, he?’ zegt hij. Lees meer

Daar stond het. Een enorm bord. Zomaar langs de weg, aan de rand van een tuin. Het was er waarschijnlijk door vrienden van een pas getrouwd stel – als grap – neergezet. Ik kwam erlangs toen ik met mijn hoofd vol met werk – lees: op de automatische piloot – naar de gastouder reed die mijn zoontje opvangt. Erop stond: een huwelijksreis duurt de rest van je leven.

Soms vragen mensen mij wel eens hoe ik aan inspiratie kom voor mijn ontwerpen. Daar moet ik altijd even over nadenken, want inspiratie opdoen is voor mij een heel natuurlijk proces. Het gaat bijna vanzelf. Toch is het goed om er eens bij stil te staan.

Lees meer

Voor veel ondernemers is het product dat ze verkopen de spil van hun bedrijf. Logo, huisstijl, belettering van auto’s… Alles is ontworpen rondom hun product. Alles past in elkaar als een puzzel en schept een prachtig plaatje. Dat is mooi om te zien. Toch is er één onderdeel van deze bedrijfsvoering dat naar mijn mening vaak wat onderbelicht blijft en waar zeker nog verbetering mogelijk is. Een onderdeel dat niet zozeer verwaarloosd wordt, maar wel op een lagere plaats komt dan logo en huisstijl, omdat het vaak gezien wordt als praktisch, eerder dan esthetisch. De verpakking van het product. Lees meer

Goede ideeën komen meestal niet uit de lucht vallen. Meestal gaat er een heel proces aan vooraf. Vaak een frustrerend proces. Een tijdje geleden pakte ik – terwijl ik ’s avonds in bed lag te malen over een probleem waar ik niet uitkwam – uit frustratie mijn telefoon, opende een simpele notitie-app en begon te typen. Lees meer

In deel 1, 2 en 3 van deze serie over letterkeuze kon je iets lezen over leesbaarheid, bruikbaarheid en sfeer. In dit laatste deel wil ik graag meer inzoomen op het gebruik van de letter. Daarvoor is het belangrijk om er van tevoren over na te denken voor welke doelen je de nieuwe huisstijl gaat gebruiken. Lees meer

In deel 1 en 2 van deze serie over letterkeuze ging het vooral over de praktische kant van het kiezen van een letter. Net zo belangrijk, misschien wel belangrijker, is het om te kijken naar de uitstraling van de letter. Lees meer

In deel 1 van deze serie over letterkeuze vertelde ik dat ik – wat leesbaarheid betreft – een lichte voorkeur heb voor schreefloze letters. Dat is natuurlijk erg generaliserend als je bedenkt dat het duizenden lettertypes zijn, waarvan een heleboel schreefloos en daarvan misschien meer dan de helft slecht leesbaar. Dat kan ik uitleggen. Ik had, al schrijvende, in mijn hoofd al een bepaalde selectie gemaakt. Dat heeft te maken met de bruikbaarheid van letters. Daarover in dit tweede deel iets meer. Lees meer

Vanmorgen deelde ik op Twitter deze link naar een ‘pin’ op Pinterest. Als je de link volgt, kom je bij een afbeelding waarop een foto te zien is van een aantal grote wereldsteden en landen. Over de foto is tekst gezet in een variëteit aan schitterende lettertypen die de sfeer van de betreffende stad perfect weergeven. Door deze Pinterest-afbeelding werd ik weer eens bepaald bij het belang van een goede, doordachte letterkeuze. Het lettertype dat je gebruikt, bepaalt voor een groot gedeelte de uitstraling van je bedrijf. De richtlijnen die ik daarbij hanteer, werk ik uit in een blogserie, waarvan dit de eerste is. Lees meer