Voor veel ondernemers is het product dat ze verkopen de spil van hun bedrijf. Logo, huisstijl, belettering van auto’s… Alles is ontworpen rondom hun product. Alles past in elkaar als een puzzel en schept een prachtig plaatje. Dat is mooi om te zien. Toch is er één onderdeel van deze bedrijfsvoering dat naar mijn mening vaak wat onderbelicht blijft en waar zeker nog verbetering mogelijk is. Een onderdeel dat niet zozeer verwaarloosd wordt, maar wel op een lagere plaats komt dan logo en huisstijl, omdat het vaak gezien wordt als praktisch, eerder dan esthetisch. De verpakking van het product. Lees meer

Goede ideeën komen meestal niet uit de lucht vallen. Meestal gaat er een heel proces aan vooraf. Vaak een frustrerend proces. Een tijdje geleden pakte ik – terwijl ik ’s avonds in bed lag te malen over een probleem waar ik niet uitkwam – uit frustratie mijn telefoon, opende een simpele notitie-app en begon te typen. Lees meer

In deel 1, 2 en 3 van deze serie over letterkeuze kon je iets lezen over leesbaarheid, bruikbaarheid en sfeer. In dit laatste deel wil ik graag meer inzoomen op het gebruik van de letter. Daarvoor is het belangrijk om er van tevoren over na te denken voor welke doelen je de nieuwe huisstijl gaat gebruiken. Lees meer

In deel 1 en 2 van deze serie over letterkeuze ging het vooral over de praktische kant van het kiezen van een letter. Net zo belangrijk, misschien wel belangrijker, is het om te kijken naar de uitstraling van de letter. Lees meer

In deel 1 van deze serie over letterkeuze vertelde ik dat ik – wat leesbaarheid betreft – een lichte voorkeur heb voor schreefloze letters. Dat is natuurlijk erg generaliserend als je bedenkt dat het duizenden lettertypes zijn, waarvan een heleboel schreefloos en daarvan misschien meer dan de helft slecht leesbaar. Dat kan ik uitleggen. Ik had, al schrijvende, in mijn hoofd al een bepaalde selectie gemaakt. Dat heeft te maken met de bruikbaarheid van letters. Daarover in dit tweede deel iets meer. Lees meer

Vanmorgen deelde ik op Twitter deze link naar een ‘pin’ op Pinterest. Als je de link volgt, kom je bij een afbeelding waarop een foto te zien is van een aantal grote wereldsteden en landen. Over de foto is tekst gezet in een variëteit aan schitterende lettertypen die de sfeer van de betreffende stad perfect weergeven. Door deze Pinterest-afbeelding werd ik weer eens bepaald bij het belang van een goede, doordachte letterkeuze. Het lettertype dat je gebruikt, bepaalt voor een groot gedeelte de uitstraling van je bedrijf. De richtlijnen die ik daarbij hanteer, werk ik uit in een blogserie, waarvan dit de eerste is. Lees meer

Welk ontwerp ik ook maak, kleur speelt altijd een grote rol. De keuze voor een bepaalde kleurstelling bepaalt voor een groot deel de sfeer van het ontwerp. Bijvoorbeeld: Ik ontwerp een geboortekaartje waarbij al vaststaat dat het kindje een jongetje gaat worden. Dan zal ik niet snel geneigd zijn om te kiezen voor roze, paars of geel. Waarom niet? Lees meer

In je relatie tot de klant is het belangrijk om goed te communiceren. Toch gaat het nog vaak mis met klantcommunicatie. Waarom is het zo moeilijk om een goede verstandhouding met een klant te krijgen? Lees meer