Dit Business Archetype is een beetje tegenstrijdig van nature. Hij verlangt naar vrijheid, terwijl hij ook graag in controle blijft. In deze balans vinden we visionairs en innovatieve merken die verbeelding en zelfexpressie hoog in het vaandel hebben staan. Deze merken vinden we vooral – maar niet alleen – in de branches die veel met design, kunst, marketing en technologie te maken hebben.

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

De Maker als Archetype is breder dan de 'creatieve beroepen'. Alle merken die zelf-expressie aanmoedigen kunnen hieronder vallen.

Maak kennis met de Maker

Het Maker-archetype draagt bij aan de samenleving en biedt structuur aan de wereld door iets te creëren vanuit het niets. Door het realiseren van een visie. De Maker put veel voldoening uit zowel het proces als de uitkomst van het maken van iets dat er nog niet was. Dit archetype vertrouwt zijn creatieve proces boven alles en leeft voor authentieke zelf-expressie. De uitvinder, artiest, schrijver en entrepreneur zijn voorbeelden van het Maker-archetype.

Belofte: Vertrouw in je creatieve proces. Laat jezelf zien.
Kernbehoefte: Iets van waarde creëren
Doel: Vorm geven aan een visie
Angst: Een middelmatige visie hebben
Strategie: Ontwikkel je artistieke/technische vaardigheden
Gift: Creativiteit en verbeeldingskracht
Motivatie: Structuur bieden

Dit archetype is eigenwijs, anders-dan-anders en soms een beetje arrogant. Hij verlangt naar vrijheid van meningsuiting en vindt het niet fijn om beperkt te worden. De gedachte aan het structureren van iets, zodat het tastbaar wordt is een manier om controle te vinden in een onvoorspelbare wereld.

Een Maker-merk in actie

Het Maker-archetype past perfect bij bedrijven die zich met marketing, ontwerp en technologie bezig houden. Maar alle merken die oude processen ontmantelen en er iets nieuws/beters voor in de plaats creëren, zouden onder dit archetype kunnen vallen. Denk bijvoorbeeld aan opruim-coaches. Eigenlijk kunnen alle merken die een vorm van zelfexpressie bieden, onder dit archetype opereren.

De Maker als klant

Probeer jij een Maker-consument aan te spreken? Dan moet je weten dat een Maker-consument een afkeer heeft van goedkope, massa-geproduceerde producten. Een consument dat onder dit archetype valt, laat door middel van de spullen die hij aanschaft, zien hoe hij in het leven staat. Met andere woorden: Hij koopt dure kwaliteitsproducten, niet om anderen te imponeren, maar om te laten zien hoeveel ze deze producten zelf waarderen. Aankopen zijn een vorm van zelf-expressie voor deze klanten.

Dat dit klant-archetype erg van mooie spullen houdt, wil niet zeggen dat het snobs zijn die alleen maar dure producten kopen. In tegendeel, je zult ze ook tegenkomen op rommelmarkten, op zoek naar grondstoffen voor hun nieuwste project. De Maker consument is een doe-het-zelver. Dat kan zich op veel verschillende manieren openbaren. Tuinieren, houtbewerken, naaien of bijvoorbeeld het huis inrichten. Doe-het-zelf projecten en het mooier maken van hun omgeving zijn dingen die een Maker-klant fijn vindt.

Om een Maker-archetype klant aan te spreken moet je weten dat er een Maker in ons allemaal zit, vooral in tijden van onzekerheid (zoals – nu ik dit schrijf – tijdens de Corona-crisis). Het Maker-archetype spreekt tot ons verlangen om de controle te behouden door onze eigen omgeving mooier te maken. Hoe gekker de wereld wordt, hoe meer mensen ernaar verlangen om zichzelf te uitten door iets zelf te maken. Op die manier vinden ze stabiliteit en een vorm van genezing.

Is jouw merk een Maker?

Je hoeft geen ontwerper te zijn om een Maker-merk te zijn. Kijk eens verder dan de voor de hand liggende branches en vraag jezelf af: hecht jij waarde aan schoonheid en kwaliteit? Biedt jij je klanten manieren om iets te creëren, opnieuw te verzinnen of iets dergelijks? Bied jij een nieuwe visie op hun leven en de manier waarop ze het leiden? Als jouw product of dienst anderen de kans biedt om zichzelf te uitten, een doe-het-zelf project aanmoedigt of met innovatie te maken heeft, dan zou jouw merk weleens een Maker-merk kunnen zijn.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.