De verzorger kun je samenvatten in 2 woorden: compassie en zelf-opoffering. Als je je een empathische verpleegster voorstelt of een meevoelende conciërge, dan heb je het verzorger-archetype voor je. Dit archetype past perfect bij merken en bedrijven die anderen willen verzorgen of dienen. Hieronder vallen bijvoorbeeld zorginstellingen, ziekenhuizen en non-profit organisaties.

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

De Verzorger is een Business Archetype dat veel mensen aanspreekt. Wil jij weten welk Business Archetype jij bent? Lees deze blog.

Maak kennis met de Verzorger

De Verzorger haalt voldoening uit het helpen van anderen. Dit archetype wordt gedreven door compassie en vrijgevigheid en streeft ernaar om mensen zich veilig en verzorgd te laten voelen. Het ergste dat een Verzorger kan overkomen is 1.) dat hij zijn geliefden verwaarloost en 2.) onstabiliteit, omdat dat veel impact heeft op de minder bedeelde.

Belofte: Behandel je naaste als jezelf
Kernbehoefte: Mensen beschermen
Doel: Anderen helpen/service
Angst: Ondankbaarheid en zelfzuchtigheid
Strategie: Doe dingen voor anderen
Gift: Compassie en vrijgevigheid
Motivatie: Structuur bieden

Het Verzorger-archetype wordt vaak geassocieerd met moeder- en vaderinstinct als het aankomt op het beschermen van hun kinderen. Daarmee kunnen ze zichzelf opofferen. Ze geven veel van zichzelf zodat anderen goed verzorgd zijn.

Dit archetype zie je veel in leraren, verplegers en – op organisatorisch niveau – in kerken, verzekeringsmaatschappijen en hotels. Bekende personen en organisaties die passen in het Verzorger Archetype zijn Moeder Teresa, Prinses Diana en het Leger des Heils.

Een Verzorger-merk in actie

Je hoeft niet ver te zoeken om een Verzorger-merk te vinden. Zorginstellingen, verzekering en non-profit organisaties zijn een goed voorbeeld. Iets minder voor de hand liggend zijn merken die iets doen met onderhoud of reparatie, zoals schoonmakers, kleermakers, tuinders enz. Bedrijven die deze dingen doen op grote schaal kunnen het Verzorger-archetype heel succesvol gebruiken. Ook automerken die zich richten op de veiligheid van hun auto’s kunnen ook Verzorger-trekken hebben. Geen enkele ouder zou een onveilige auto kiezen om zijn kinderen in te vervoeren.

De marketing van een Verzorger zullen veelal draaien rondom het verzorgen van waardevolle ervaringen en betekenisvolle relaties. Sentiment, blijde herinneringen, het familiegevoel, veiligheid en geborgenheid zijn emoties die vaak terug zullen komen. In reclames zal gebruikgemaakt worden van zachte kleuren, bekende beelden en aansprekende muziek.

De Verzorger als klant

Verzorger-klanten zijn constant op zoek naar een balans tussen het verzorgen van anderen (kinderen, bejaarde ouders, de wereld in het algemeen) en het verzorgen van zichzelf. Een merk dat die zoektocht naar balans begrijpt en aanspreekt, zal resoneren bij deze mensen. De Verzorger-klant vindt het ook fijn om af en toe erkenning te krijgen voor hun service, want het zijn vaak taken die onder de radar blijven.

Een Verzorger-klant is niet snel voor de gek te houden; hij is op zoek naar merken die laten zien dat ze echt geven om hun klanten en dat niet alleen maar zeggen. Voor merken die het Verzorger-archetype als klant hebben is het belangrijk om authentiek en consequent over te komen.

Is jouw merk een Verzorger?

Vind jij het erg belangrijk om anderen te verzorgen of beschermen? Is het jouw doel om mensen te helpen om voor mensen, dieren, de samenleving of de wereld te zorgen met een zelfopofferende toewijding? Als het antwoord hierop ‘ja’ is, dan is het erg waarschijnlijk dat jouw merk past in het Verzorger-archetype.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *