Als je om je heen kijkt, kom je ontzettend veel merken tegen. In de supermarkt, op internet, langs de snelweg… Sommige merken zullen je meer aanspreken dan anderen. Je pakt in de supermarkt snel het merk dat je gewend bent, zonder daar echt over na te hoeven denken. Heb je je weleens afgevraagd hoe dat komt? Waarom ben je loyaal tegenover een merk en vooral; hoe je dat kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Hoe spreek je je doelgroep op een effectieve manier aan, zodat jouw ideale klanten een bijna intuitive keuze voor jouw bedrijf gaan maken?
Om dat voor elkaar te krijgen, moet je uitzoeken welke drijfveren jouw doelgroep heeft en hoe dit zich vertaalt in een business archetype.

Een wat?

Business archetypes worden gebruikt om een langdurige connectie te maken met je doelgroep. We hebben met alle bedrijven waarbij we iets kopen een transactionele relatie. We geven het bedrijf geld en krijgen er iets voor terug. Toch voelen we voor sommige bedrijven meer loyaliteit, connectie. Soms houden we zelfs van een merk.
Dit gebeurt vooral als een merk een authentieke boodschap heeft en zich daar ook volledig aan houdt. Een mooi voorbeeld hiervan is Lego. Volgens onderzoek door Netbase is Lego het op 3-na meest geliefde merk in Europa. Ook jij hebt er vast fijne herinneringen aan. Andere mooie voorbeelden zijn Apple, Heinz, Google en Dior.

Ook al heb je niks met bovenstaande merken, er is vast een merk waarmee je zo’n connectie hebt en waarbij alle alternatieven het gewoon allemaal nét niet zijn.

Psychologisch onderzoek

De business archetypes (het zijn er 12) komen niet zomaar uit de lucht vallen. Er is decennia lang onderzoek aan voorafgegaan en de grondslag ligt zelfs in de Griekse mythologie. De term ‘business archetypes’ is uiteindelijk bedacht door psycholoog Carl Jung, die – onder anderen – samenwerkte met Sigmund Freud.

Het basisprincipe is simpel: We hebben allemaal menselijke behoeftes. Dat hoeft ons niet te worden aangeleerd, die zijn er gewoon. Onze behoeftes zijn instinctief en primair. Vaak weten we gewoon instinctief wat we willen, zonder dat we daar een aanwijsbare reden voor hebben. Dit heeft te maken met de opbouw van ons brein, waarbij het primitieve reptielenbrein verantwoordelijk is voor de beslissingen die we nemen. Zo trap je bijvoorbeeld in de auto al op de rem voordat je eigenlijk doorhebt dat je een noodstop moet maken en volgen je ogen automatisch de richting waarop een pijl staat aangegeven of waarop een afgebeeld persoon kijkt.

De business archetypes spelen in op deze behoeftes en emoties;

Bevrijding > Rebel
Kracht > Goochelaar
Meesterschap > Held
Intimiteit > Minnaar
Plezier > Nar
Erbij horen > Gewone Man
Service > Verzorger
Controle > Heerser
Innovatie > Maker
Veiligheid > Onschuldige
Kennis > Wijze
Ontsnappen > Ontdekkingsreiziger

In de komende maanden schrijf ik over elk van deze archetypes een blog, waarin ik dieper inga op de behoeftes, emoties en identiteitskenmerken van de archetypes. Deze blogs zal ik, wanneer ze uitkomen, linken aan bovenstaande lijst. Wil jij geen enkel blog missen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief via deze pagina. Je ontvangt er ook een interessant e-book bij. 

Omdat we allemaal verschillend zijn, spreken verschillende dingen ons ook aan. Ik kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar Intimiteit, terwijl jij liever Kennis zoekt. Dit is ook de reden dat we ons aangetrokken voelen tot bepaalde personen, terwijl we anderen helemaal niet interessant vinden.

Waarom wil jij weten welk business archetype je moet hanteren?

Uitzoeken wat jouw business archetype is, kost best wat tijd en werk. Waarom zou je de moeite doen?
Er zijn eigenlijk twee hoofdredenen waarom jouw bedrijf baat heeft bij het weten wat je archetype is:
1. Connectie. Wanneer jij vanuit het juiste archetype communiceert, komen jouw ideale klanten op jou af. Je hoeft dan niet te concurreren op prijs of kwaliteit, maar bent uniek in wat je aanbied en daarom geliefd door je klanten.
2. Differentiatie. Wanneer jij weet wat je archetype is, kun je echt een verschil maken. Je springt eruit tussen je concurrenten, omdat je boodschap echt en authentiek is. Je bouwt als het ware een persoonlijkheid op met je merk, waardoor je makkelijker connectie maakt.

Overtuigd, maar geen idee waar je moet beginnen?

Wil jij weten welk business archetype je zou moeten hanteren? Maak dan een afspraak met mij, zodat we het samen kunnen uitzoeken. Deze afspraak kan online of IRL plaatsvinden, net wat jij prettig vindt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *