Bloggen kun je om verschillende redenen doen. Omdat je het leuk en waardevol vind om je kennis te delen met je lezers. Om je lezers te helpen met bepaalde problemen waar zij tegenaan lopen. Maar ook om gevonden te worden door potentiële klanten. Vooral voor die laatste is het belangrijk om het ‘vindbaar bloggen’ onder de knie te krijgen. Daarom vandaag in dit blog een checklist vindbaar bloggen: 14 vinkjes die jij moet zetten voordat je je blog publiceert.

1. Schrijf een pakkende titel

De titel van je blog is het eerste dat je lezers onder ogen krijgen. Dit moet dus hun interesse wekken, anders wordt er niet eens op je blog geklikt. Bedenk dus een passende, prikkelende titel. Als je langer blogt, kun je hiermee gaan spelen om te kijken welke titels de meeste interesse genereren en waarop bijvoorbeeld veel reacties komen. Originele, verrassende titels doen het goed, maar kijk ervoor uit dat het geen ‘clickbate’ wordt. Je kent ze vast wel, ze komen vaak genoeg voorbij op Social Media. Een titel als: ‘Toen hij terugkwam uit de oorlog, deed deze WO-2 soldaat iets ongelofelijks…’, wekt bij de meeste lezers nieuwsgierigheid op. Je wilt tóch weten hoe het afloopt. Als vervolgens blijkt dat de soldaat een boom plantte voor zijn gesneuvelde kameraden, is dat op zichzelf een prachtig gebaar, maar door het woord ‘ongelofelijks’ in de titel had je iets spectaculairders verwacht. Voorkom dat soort teleurstelling bij je lezers. Houd het echt!

| Meer lezen over hoe je pakkende titels schrijft: 180 slimme woorden voor het schrijven van krachtige titels

2. Check je leesbaarheid

Er zijn een aantal manieren waarop je de leesbaarheid van je blog kunt checken:

  • Voeg tussenkoppen toe
    Deze verbeteren de ‘scanbaarheid’ van je blog en brengen structuur aan in je tekst
  • Geen lange lappen tekst
    Deel je tekst op in hapklare brokken. De stelregel is dat je niet meer dan 300 woorden onder elke tussenkop mag gebruiken. Dat is prima, maar staar je er niet blind op. Soms is het voor het verloop van het verhaal beter om een langere alinea te plaatsen, zoals ik deed in dit blog over Storytelling. Onder de eerste tussenkop geef ik daar een voorbeeldverhaal dat veel langer is dan 300 woorden. Een tussenkop had de kracht van het verhaal eruit gehaald, dus heb ik er op dat moment voor gekozen om het verhaal wel op te knippen in kortere alinea’s, maar geen tussenkop te plaatsen.
  • Minimaal 300 woorden
    Een blog moet een beetje ‘body’ hebben, dus hanteren we een minimale hoeveelheid van 300 woorden. Hier zitten wat haken en ogen aan, die lees je bij punt 3.
  • Gebruik opsommingen
    Opsommingen zoals deze helpen je lezer om de informatie die je geeft, sneller te kunnen opslaan en filteren.
  • Gebruik een leesbare letter
    Deze tip is eigenlijk off-topic, maar ik vind em zo belangrijk dat hij er toch bij staat. Als je blogt, heb je namelijk niet direct te maken met lettertypes, die staan als het goed is allemaal al goed ingesteld in je website. De keuze voor een lettertype is er dus niet een die je telkens maakt, maar is daarom des te belangrijker om goed naar te kijken voordat je begint met bloggen.

3. Vindbaar bloggen en SEO

Vindbaar bloggen betekent rekening houden met zoekmachines. Dit kun je op twee manieren doen. Manier 1: Je kunt een zoekwoord kiezen en dat zo vaak mogelijk in je tekst verwerken. Werkt prima! Voor zoekmachines. Maar daar schrijf je niet voor! Zeg nu zelf, als jij een tekst leest waarin 30 keer het woord ‘chocolade-ijs’ staat, dan vind je dat toch ook irritant? Ja, zelfs als het gaat over zoiets lekkers als chocolade-ijs. Ga daarom alsjeblieft voor manier 2: Het schrijven van een blog op jouw natuurlijke manier, waarbij je zoveel als mogelijk is rekening houdt met zoekmachines.

Gebruik je WordPress, dan is de plugin van Yoast een fantastisch hulpmiddel om je teksten SEO-vriendelijk te maken. Hij helpt ook met leesbaarheid, trouwens! Nogmaals, soms is een tekst goed zoals die is, ook al zegt Yoast van niet. Als je tekst in 200 woorden krachtig genoeg is om je lezers te overtuigen, kan het toevoegen van nog eens 100 woorden de kracht er juist uithalen. Maak bewuste keuzes hierin!

Wel altijd je zoekwoord en meta-omschrijving invullen. Dat spreekt voor zich.

4. Controleer op spel- en taalfouten

Niemand zegt dat je perfect moet zijn. Ik ook niet. Maar sommige spelfouten zijn zo eenvoudig te voorkomen door gewoon even de tijd te nemen om je tekst rustig door te lezen. Dan kom je er misschien achter dat je halverwege het schrijven een zin hebt verandert van tegenwoordige tijd in verleden tijd, maar dat de volgende zin ook nog in de tegenwoordige tijd staat. Ook simpele spelfouten kun je over het hoofd zien als je aan het schrijven bent. Mijn truc is om een blog te schrijven, een dag te laten liggen en dan nog eens na te lezen. Dat werkt voor mij prima.

5. Voeg afbeeldingen toe

Onze ogen worden sneller getrokken door een afbeelding dan door tekst. We kunnen dit veel sneller omzetten in onze hersenen. Je ziet dit ook steeds meer toegepast worden op internet, dus blijf niet achter. Voeg altijd afbeeldingen aan je blog toe.

6. Minimaliseer je afbeeldingsgrootte

Naast beeldmateriaal is de snelheid van je website heel belangrijk. Als je blogpagina er te lang over doet om te laden, springen de meeste lezers alweer van je boot af. Dat is jammer. Optimaliseer je afbeeldingen voor web, zodat je de hoogst mogelijke kwaliteit behoudt, maar je bestandsgrootte zo laag mogelijk blijft.

| Meer lezen over het optimaliseren van je afbeeldingen? Daar weet Kees Lamper van Lamper Design veel meer van dan ik. Hij schreef er o.a. dit blog over: Optimaliseer de afbeeldingen om je WordPress website sneller te maken

7. Voeg Alt-tekst toe aan je afbeeldingen

Vergeet bij het toevoegen van afbeeldingen niet om een Alt-tekst mee te geven. Dit stukje tekst is niet direct zichtbaar op je website, maar vertelt de zoekmachines waar het plaatje over gaat. Zoekmachines kunnen namelijk geen plaatjes kijken ;)

8. Eindig je blog met een vraag en call-to-action

Rond jij je blogs af met een conclusie en verder niets? Dat is een gemiste kans. Vraag je bij het schrijven van elk blog af: Wat wil ik dat mijn lezer hierna doet? Moet hij contact met me opnemen? Een reactie achterlaten? Verder lezen op een andere pagina? Of moet hij een offerte opvragen? Geef je lezer vervolgens de mogelijkheid om deze call-to-action uit te voeren.

Begin met het stellen van een vraag: ‘Heb je veel gehad aan het lezen van dit blog?’ ‘Heb je nog vragen?’ of ‘Wil je meer lezen over dit onderwerp?’ Geef vervolgens een link of knop waarmee deze actie makkelijk kan worden uitgevoerd. Doe je dit niet, dan is je blog een doodlopende straat. En daar probeer je zo snel mogelijk weer uit te komen. Weg lezer.

9. Voeg interne links toe

Schrijf je, zoals ik, vaker over hetzelfde onderwerp, dan zijn er ongetwijfeld stukken van blogs die overlappen of dieper ingaan op een bepaald onderdeel van je kennis. Verwijs daar naartoe in je blog. Let er wel even op dat je link opent in een nieuw venster, anders gaan lezers kriskras door je website en raken ze snel de kluts kwijt. Content uit het verleden is net zo waardevol als het blog dat je nu aan het schrijven bent, maar je moet je lezer er wel even naartoe wijzen.

10. Stel een uitgelichte afbeelding in

Werk je in WordPress, dan kun je een uitgelichte afbeelding instellen. Deze wordt door sommige themes getoond en door andere niet. Stel hem toch altijd in. Deze afbeelding komt namelijk mee op het moment dat je blog als link gedeeld wordt door jouzelf of je lezers, bijvoorbeeld op Facebook. Heb je geen uitgelichte afbeelding ingesteld, dan kiest Facebook gewoon de eerste afbeelding die hij tegenkomt. Dit is soms je logo, maar soms ook een totaal niet relevant plaatje. Ik kwam laatst op een Facebookgroep iemand tegen die het probleem had dat de laatste afbeelding uit haar Instagramfeed, die onderaan (!) haar website stond, steeds meekwam als haar website gedeeld werd. Dat is natuurlijk niet altijd even relevant.

11. Voeg externe links toe

Tenzij je expert bent op het gebied van geblindoekt diepzeepunniken met 1 hand, zal je vast niet de enige zijn die schrijft over jouw vakgebied. Het is waardevol om content van anderen te delen door middel van een link in je blog. Zo bied je toegevoegde waarde voor je lezer.

12. Zorg dat je blog te delen is

In WordPress zijn talloze plugins om ervoor te zorgen dat je blog makkelijk gedeeld kan worden. Je gebruikt er ongetwijfeld al eentje. Vaak zit het tegenwoordig zelfs gewoon in het theme ingebouwd, zoals bij mijn website het geval is. Controleer voordat je je blog publiceert even of deze plugin of functie ingeschakeld staat voor het blog waaraan je werkt. Meestal is het een kwestie van een vinkje dat aan of uit staat.

13. Noem je bronnen

Heb je voor je blog gebruikgemaakt van tekst en/of afbeeldingen die niet van jou zijn? Dan is het wel zo netjes om je bron te vermelden. Dit kan met een link of naamsvermelding.

14. Publiceer en deel!

Heb je alle vinkjes staan? Dan is het tijd om te publiceren. Deel je blog daarna op je Social Media kanalen voor maximaal bereik en vraag anderen om je blog ook te delen. Zo bereik je ook hun lezers.

Aan de slag

Wil jij aan de slag met vindbaar bloggen? Dan hoop ik dat dit blog je op weg geholpen heeft. Laat je het met weten in een reactie?
Heb je vragen of kan ik je ergens mee helpen? Neem gerust contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *