Het nieuwe jaar is begonnen en voor velen is dit weer de tijd dat de goede voornemens beginnen af te brokkelen. Dit jaar zouden we alles anders en beter doen… maar het is alweer niet gelukt.  Toch kunnen goede voornemens, als je ze op de juiste manier benaderd en aanpakt, een waardevolle motivatie zijn om bepaalde dingen in je leven voor eens en voor altijd te veranderen. Vandaag 10 tips over hoe je je goede marketingvoornemens zo maakt dat je je eraan gaat houden.

Om de tips zo duidelijk mogelijk te maken, gebruik ik hierbij een praktisch voorbeeld: De orchideeënwinkel (die ik al eerder gebruikte in mijn e-book over een Steengoed Marketingplan, hier te downloaden) heeft een mooie website met de mogelijkheid tot het opbouwen van een blog. De webbouwer heeft er indertijd 2 voorbeeldblogs op gezet, maar daar is het tot nu toe bij gebleven. Ik verplaats me in deze orchideeënverkoper en ben van plan om in 2016 een bloeiend blog op te gaan bouwen.

Goede voornemens horen erbij. In dit blog 10 tips over hoe je je goede marketingvoornemens voor 2021 ook echt kunt waarmaken.

1. Visualiseer waarom het belangrijk voor je is en stel een doel

Dit is misschien wel de meest belangrijke stap om te zetten, al voordat je je goede voornemen voor 2021 bedenkt. Waarom wil je stappen gaan maken in je marketing? Denk je er ook echt resultaat uit te gaan halen? Of zie je het alleen maar als extra werk waar misschien in de toekomst resultaten uitkomen, die onmogelijk te voorspellen zijn? Of wil je het ‘omdat iedereen zegt dat je het moet doen’. In dat laatste geval kun je maar beter stoppen, want dat is de slechtste motivatie die er is. Kom je niet verder mee. Bedenk wat je doel is met je marketing en focus je daarop.

De eigenaar van de Orchideeënwinkel is al jaren op zoek naar een manier om zijn kennis over orchideeën te delen met zijn klanten. Hij heeft namelijk hart voor zijn handel en het gaat hem aan het hart dat veel mensen een orchidee door onwetendheid verwaarlozen of juist teveel verzorgen, waardoor ze dood gaan. Hij probeert het wel mee te geven als hij zijn klanten aan de toonbank heeft, maar vaak komt dat er in de drukte niet van. Zijn vakkennis wil hij daarom gaan delen met de ongebruikte blogfunctie op zijn website.

2. Koppel het aan iets dat je leuk vindt

Een paar jaar geleden ben ik bezig geweest met een jaarproject. Ik heb alle letters van het alfabet getekend in Zentangle-stijl. Het project bekijk je hier. Toen ik eraan begon, was ik er natuurlijk niet zeker van dat ik dit project ook zou afronden, maar door het openbaar te maken, legde ik mezelf er wel op vast. Inmiddels is het project afgerond en heb ik iets waar ik trots op kan zijn, maar ook iets waarnaar ik kan terugkijken om mezelf op te vrolijken als het met andere dingen even niet gaat.

Zullen we de eigenaar van de Orchideeënwinkel een naam geven? Maakt hem wel zo persoonlijk! Laten we hem Victor noemen. Victor heeft hart voor zijn orchideeën. De bloemen zijn z’n lust en z’n leven. Het moet voor hem niet moeilijk zijn om zijn kennis te delen op zijn blog. En toch is het iets waar hij tegenop kijkt. Want als hij in zijn winkel vertelt over zijn orchideeën, hoort alleen zijn klant hem. Bloggen is ongrijpbaarder en veel meer in de openbaarheid. Dat is spannend!

3. Begin klein

Een blog hoeft écht niet altijd een hele lap tekst te zijn! Begin met het delen van een tip, wetenswaardigheid of nieuwsfeit op jouw vakgebied. Dingen die je altijd aan je klanten vertelt en die je dus makkelijk kunt opschrijven. Hetzelfde geldt voor Social Media. Elke week 1 tweet is altijd nog beter dan twee weken lang 4 tweets per dag en daarna de handdoek in de ring gooien.

Victor kan beginnen met het delen van zijn kennis over het verzorgen van orchideeën, de oorsprong van de verschillende soorten en welke soort het beste in welk interieur past. Eigenlijk allemaal dingen die hij al aan zijn klanten vertelt op het moment dat ze bij hem in de winkel zijn.

4. Planning is alles

Hoe vaak ga je bloggen? Hoe vaak ben je te vinden op Social Media? Op welke tijden? Maak hierover beslissingen en houd daarbij in je achterhoofd wanneer je klanten online zijn. Meer hierover kun je lezen in Een pittige Social Media strategie.

Voor Victor is het niet zo moeilijk om te bepalen wanneer hij gaat bloggen. Overdag staat hij in de winkel, dus ’s avonds is de enige tijd dat hij kan werken aan zijn blogs. Hij besluit om 2 avonden in de week een blog te publiceren.

5. Houd het overzichtelijk

Maak voor jezelf een contentkalender. Hierop kun je bijhouden wanneer je gaat publiceren, waarover en hoe vaak. Vind voor het maken van deze planning een manier die bij jou past. Ikzelf gebruik asana, waar je projecten kunt aanmaken en daar individuele taken aan toe kunt kennen. Voor anderen werkt een excelsheet weer beter, of een kalender op papier, die je ergens ophangt waar je deze vaak ziet. Maak ook voor jezelf een overzicht welke taken je dagelijks, wekelijks en maandelijks moet doen en vink die af wanneer je ze gedaan hebt.
Weten hoe je je contentkalender kunt vullen? Lees dan mijn blog 11 creatieve manieren om je contentkalender te vullen.

Victor heeft op een groot vel papier een kalender getekend voor het komende half jaar. Hij schrijft 2 blogs per week, op maandag en donderdag. Die blogs verspreid hij daarna 1x op Facebook en LinkedIn. Als hij z’n blog klaar heeft, komt er een vinkje achter. Het vel papier hangt boven zijn beeldscherm.

6. Wees streng voor jezelf

Stel voor jezelf een vaste tijd in waarop je bezig bent met je blogs. Op die manier is het makkelijker om jezelf eraan te houden. Wat ook helpt is om die tijd gewoon te blokken in je agenda, zodat je er niet per ongeluk een andere afspraak neerzet. Wees streng voor jezelf.

Elke maandagavond en donderdagavond zit Victor achter zijn computer, heel trouw. Na een paar maanden begint hij steeds meer leuke reacties te krijgen van zijn klanten. Dat houdt hem gemotiveerd.

7. Wees eerlijk tegen jezelf

Soms twijfel ik weleens… Is een keer in de week bloggen wel de moeite waard? Ik heb de conclusie getrokken dat mijn blogritme zo goed is en vol te houden is, al is het soms met moeite. De voordelen wegen op tegen de nadelen, in mijn geval. Is dit nu niet zo, dan moet je bij jezelf nagaan hoe dit komt. Worstel je elke keer weer met wat je moet bloggen of posten, dan heeft je contentkalender misschien nog wat aandacht nodig en is die niet gedetailleerd genoeg. Als ik me bijvoorbeeld zou voornemen om in een bepaalde week over ‘marketing’ te gaan bloggen, dan zou ik op het moment dat dat blog aan de beurt was, nog een wereld aan keuzemogelijkheden hebben. Mijn onderwerpen zijn daarom altijd specifiek en vaak heb ik zelfs de titel van tevoren bepaald.

Door zijn strenge blogritme heeft Victor steeds minder tijd voor zijn administratie. De facturatie gaat achterlopen. Ook zijn vrouw en kinderen beginnen te klagen ‘dat papa altijd maar achter de computer zit’. Daar baalt hij van. Het bloggen wordt een taak en valt hem steeds zwaarder.

8. Bijstellen mag, stoppen niet

Vooral bij bloggen, maar ook zeker voor Social Media posts geldt: Kwaliteit boven kwantiteit. Als je je publicaties gaat afraffelen omdat je er eigenlijk geen tijd voor hebt, of je motivatie achteruit gaat omdat het je zwaar valt, zoals bij Vincent, dan is het het overwegen waard om eens naar je frequentie te kijken. Misschien werkt eens in de twee weken bloggen voor jou wel veel beter en kun je dan wel je uiterste best doen om de beste content uit jezelf te halen. Minder publiceren is prima. Stoppen met publiceren niet. Dan kun je beter je website helemaal uit de lucht halen of je blogfunctie laten uitschakelen. Niets staat onprofessioneler dan een blog dat anderhalf jaar geleden voor het laatst is bijgewerkt. Ga eens bij jezelf na hoe jij zo’n website zou beoordelen?

Victor besluit om eens in de week te gaan bloggen. Daardoor heeft hij meer tijd voor zijn vrouw en kinderen en gaan ook de facturen op tijd de deur uit. Van zijn klanten krijgt hij nog steeds leuke reacties. De blogs worden van betere kwaliteit, dus niemand vind het erg dat er minder per week langskomen.

9. Controleer jezelf

Victor haalt veel voldoening uit zijn blog omdat hij klanten aan de toonbank krijgt die positieve reacties geven op zijn werk. Hij heeft een heel directe band met zijn lezers. Voor velen van ons is dat niet het geval. Het zien van het aantal bezoekers op je blog kan al een mooie motivatie zijn, vooral als dit aantal stijgt. Door aan je website Google Analytics te (laten) koppelen, kun je zelf bijhouden hoe je bezoekers zich gedragen en welke blogs populair zijn. Daar kun je op termijn ook weer je contentkalender op aanpassen.

10. Beloon jezelf

Een beloningssysteem is fijn. Je kunt jezelf ermee motiveren als niemand anders dat doet. Als je tegen de klippen op lijkt te publiceren. Als je écht geen zin hebt. Want we zijn allemaal mensen. En omdat ik het tof vind dat je het tot het einde van dit blog hebt gehaald, heb ik ook een beloning voor je: Mijn e-book over contentmarketing kun je downloaden via deze link. Veel plezier ermee!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.