De vraag ‘Hoe krijg je meer inschrijvingen voor je e-maillijst?’ komt vrij vaak voorbij op het web. Het is iets waar veel ondernemers tegenaan lopen. Het antwoord dat vaak gegeven wordt, is: Maak een mooie weggever en bied die aan in ruil voor een inschrijving in je e-maillijst. Ook door mij, overigens! Hij staat bijvoorbeeld tussen 23 andere ideeën in deze blog: 24 slimme manieren om je mailinglijst op te bouwen. De laatste tijd begin ik mij steeds meer af te vragen of dat in 2017 nog wel de juiste benadering is. En je kent mij, dan ga ik op onderzoek uit! In dit blog deel ik met jou mijn bevindingen.

Gratis

De aanhalingstekens in de titel van dit blog staan er niet voor niks. Wie mij een beetje kent, had ze er al uitgehaald. Iets aanbieden in ruil voor jouw naam en e-mailadres is niet gratis. Die gegevens zijn waardevol en zelfs geld waard. Je vindt het zelf ook fijn als er respectvol met jouw gegevens wordt omgegaan. Doe dat dan ook voor de bezoekers op jouw website.

Dat je iets vraagt voor je weggever/dienst is niet erg, zolang je er maar duidelijk over bent wat je vervolgens met de gegevens gaat doen. Dat is de afgelopen jaren nét iets te vaak niet gebeurd in mijn beleving. Het gevolg is dat mensen weer voorzichtiger zijn geworden met het achterlaten van hun gegevens. Het trucje heeft dus een paar jaar gewerkt, maar is in mijn beleving steeds minder effectief.

Profiteren en wegwezen

Natuurlijk zijn mensen zich er bewust van dat ze waardevolle gegevens achterlaten, maar het toch doen. Die mensen zijn oprecht geïnteresseerd in jouw weggever, dus in een gedeelte van jouw kennis. Wat helaas vaak gebeurt is dat deze mensen zich direct na inschrijving, zodra ze de weggever hebben ontvangen, weer uitschrijven. Gebruik je een e-mailplatform zoals Mailchimp, dan is het daarna niet meer mogelijk om die – geïnteresseerde – persoon te mailen, behalve als hij of zij zichzelf weer inschrijft. Dat is eigenlijk best zonde, als je erover nadenkt.

Als je er nog iets langer over nadenkt, komt deze vraag misschien in je op: ‘Waarom schrijven mensen zich dan gelijk weer uit?’ Zou dat misschien te maken kunnen hebben met de kwaliteit van je vervolg e-mails?

Hoe bedoel je dat, Hannie?

Niet negatief natuurlijk ;) Ik wil je alleen aan het denken zetten. Als iemand zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief en die weggever heeft ontvangen, wat doe jij dan actief om zo’n potentiële klant nog enthousiaster te maken over jouw product of dienst? Want daar heb je nu de kans voor! Gaan deze nieuwe mensen ‘gewoon’ mee in je reguliere nieuwsbrieven, of krijgen ze eerst een speciale behandeling in de vorm van een aantal elkaar opvolgende e-mails?

Zo’n e-mailtraject kun je instellen met automation, dat tegenwoordig ook voor gratis Mailchimp-accounts beschikbaar is! Goed nieuws, want nu kan ook jij deze marketingtool inzetten! In deze blog geef ik je vijf ideeën voor e-mailseries die klanten ook echt binnenhalen nadat ze zich hebben ingeschreven: Vijf ideeën voor een email campagne die klanten binnenhaalt.

Anders zijn werkt

Een paar jaar geleden was het súperhip om een weggever op je website te hebben. Tijden veranderen. Hoeveel ondernemers ken jij die een ‘gratis’ weggever op hun website hebben staan? Tot een paar weken geleden had ik er zelf ook eentje! Als iedereen hetzelfde doet, is het niet zo origineel meer. Ik denk daarom dat het tijd wordt voor een andere aanpak. Iets dat jouw websitebezoekers niet verwachten en waardoor je langer blijft ‘hangen’ in hun belevingswereld.

Dus de weggever kan de prullenbak in?

Natuurlijk niet! Je hebt daar tijd en moeite ingestoken, dat gooi je niet in de prullenbak. Je kunt deze weggever meesturen als onderdeel van je welkomscampagne, of gewoon écht helemaal gratis op je website zetten. Zonder dat daar een naam en e-mailadres voor hoeven te worden ingeleverd. Je kunt je weggever ook gebruiken als basis en uitbouwen naar een online cursus. Mogelijkheden genoeg!

Het kan ook zo zijn dat je merkt dat in jouw branche een weggever (nog) heel goed werkt. In dat geval is het natuurlijk zonde om ermee te stoppen. Waarmee je je dan wel kunt onderscheiden is om een ander format te kiezen dan het ‘standaard’ e-book. Een checklist, infographic of printbare poster kan als weggever heel verrassend zijn en net zo goed werken. Of kies iets dat specifiek gericht is op jouw branche. Voor diëtisten kan dit bijvoorbeeld een voorbeeldmenu zijn. Of, laat ik eens een voorbeeld uit een hele andere hoek gebruiken: een dj kan bijvoorbeeld een mooie playlist samenstellen en die aanbieden als weggever. Je kunt ook ‘anders’ zijn mét een weggever.

Blijf wel steeds in de gaten houden hoe jouw weggever het ‘doet’. Merk je dat de resultaten tegen gaan vallen, dan is het tijd voor iets anders.

Ok, duidelijk. Hoe word ik anders?

  • Noem het beestje bij z’n naam. Iets waarvoor je je naam en e-mailadres moet invullen is niet gratis. Als je ervoor kiest om je weggever te laten staan omdat die voor jouw branche heel goed werkt, laat dan iets van je integriteit zien door het woord ‘gratis’ niet te gebruiken
  • Verzin een andere manier om e-mailadressen te verzamelen. In eerder genoemd blog geef ik een aantal voorzetten
  • Zet je bestaande weggever op een andere manier in
  • Creëer een welkoms-serie in je e-mailprogramma waarmee je inschrijvers op een waardevolle manier laat kennismaken met jouw producten of diensten
  • Ga niet achterover zitten, maar blijf – zoals eigenlijk altijd in marketing – in beweging.

Aan de slag, maar dan…

Een weggever is één van de meestgebruikte middelen om inschrijvingen voor een e-maillijst te krijgen. Is deze inmiddels achterhaald? Wat is het alternatief?Vind je het lastig om de juiste invalshoek te vinden om e-mailadressen te verzamelen? Dan kun je dit gratis (ja, echt helemaal!) Bedrijfsvisie-werkboek te downloaden en in te vullen. Het helpt je om een stapje terug te doen en op een andere manier naar je onderneming te kijken. Daar krijg je vaak weer frisse ideeën van. Kun je mooi tijdens je vakantie doen, met je voeten in het warme zand. ;)

Kom je er niet uit? Neem dan na je vakantie gerust contact met mij op of kijk op deze pagina wat ik voor je kan betekenen.

Fijne vakantie!

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *