Je loopt in de supermarkt en hebt wasmiddel nodig. Hoe groot is de kans dat je met een fles Robijn, Witte Reus of Persil thuiskomt? We zijn merkgevoelig geworden en doen graag zaken met bekende merken, of het nu om wasmiddel gaat of om het kopen van een nieuwe laptop. Herkenbaarheid is dus van groot belang als je wilt slagen in je onderneming. Hoe doe je dat, herkenbaarheid opbouwen?

1. Logo

Iedereen kent het logo van Shell. Zij hebben zo’n herkenbaarheid opgebouwd dat het beeldmerk zelfs los van het woordmerk herkent wordt. Prachtig gedaan. Ook automerken als Mercedes en Renault doen het goed qua herkenbaarheid. Hoe denk je dat dit komt? Juist. Omdat ze zoveel te zien zijn! Plaats je logo dus op zoveel mogelijk dingen die veel te zien zijn. Je kunt hierbij denken aan je auto(‘s), pand, billboards, maar je hoeft het niet zo groot aan te pakken als je daar het budget niet voor hebt.

Een paar weken geleden tekende ik voor mijn klant VirtualLifestyle.nl bovenstaande afbeelding die hij als sticker op de achterkant van zijn laptop heeft geplakt. Deze op maat gemaakte reclamevorm is voor hem heel geschikt, omdat hij veel presentaties geeft waarbij de achterkant van zijn laptop vanuit het publiek zichtbaar is. Ook heeft hij gemerkt dat er naar aanleiding van die tekening veel mensen na de presentatie een praatje komen maken. Hij heeft dus makkelijker klantcontact. Denk dus na wat jouw klanten veel zien als ze met jou in contact kunnen komen, en zorg dat daar je logo op te zien is. Dit kan dus ook bijvoorbeeld je presentatiemap zijn, je smartphone, je tas…

2. Beeld

Zelfs als je je logo niet overal op wilt of kunt gebruiken, kun je voor jezelf een duidelijke keuze maken over eenheid in de afbeeldingen die je naar buiten brengt. Gebruik bijvoorbeeld altijd dezelfde achtergrondkleur, een bepaalde manier van fotograferen; van bovenaf bijvoorbeeld, zoals 5ftinf op Instagram, of zoals Ingrid van Ingthings, die haar blogfoto’s altijd bewerkt met handgeschreven aanwijzingen. Ikzelf gebruik bij alle blogafbeeldingen, zowel op mijn website als op Social Media (Facebook, LinkedIn en Instagram) dezelfde stijl en een labeltje om herkenbaarheid op te bouwen.

3. Tijd

Kies je een vast tijdstip om je blogs te publiceren, dan gaat dat op den duur ook opvallen, zeker als je er een nieuwsbrief aan vast hebt geknoopt die je lezers op de hoogte stelt van je nieuwe blog.
Je kunt er ook voor kiezen om je Social Media berichten altijd op dezelfde tijd te plaatsen. Gevaar daarvan is wel dat je dan altijd dezelfde gebruikers treft, terwijl je, als je varieert in je plaatsingstijden, weleens hele andere mensen tegen kunt komen.

4. Kleur

Kleur kwam bij 2 al een beetje aan bod, maar je kleurgebruik kun je natuurlijk breder zien dan alleen een achtergrondkleur in je afbeeldingen. Consistent kleurgebruik kan je herkenbaarheid aanzienlijk vergroten. In feite kun je kleur zover doorvoeren als je wilt! Om maar een paar voorbeelden te noemen: Papieren of plastic tasjes voor je producten, pennen, je auto (kan tegenwoordig zonder overspuiten), je nieuwsbrief, een skin voor je laptop of tablet, enveloppen, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het in je eigen kleur laten maken. Kies dan wel een kleur die je mooi vindt, de reden daarvoor lijkt me duidelijk :)

5. Service

Deze vorm van herkenbaarheid ligt iets minder voor de hand, maar kan wel heel effectief zijn. Want iedereen doet graag zaken met iemand die net even een stapje extra voor je doet. Een taxichauffeur die netjes uitstapt en de deur voor je openhoudt, een groenteman of bloemist die even met je meeloopt naar de auto… Grote kans dat je deze prettige ervaring met iemand deelt. Zo krijg je ambassadeurs, gratis reclamemakers op de manier die nog altijd het beste werkt: Mond-op-mond-reclame.

6. Jezelf blijven

Voor alle bovengenoemde manieren geldt: Blijf jezelf. Je bent bijzonder zoals je bent. Jouw eigen manier van iets doen kan ook herkenbaarheid opleveren. Als je een rol gaat spelen, moet je altijd moeite blijven doen om die vol te houden. Bovendien heb je voor een echte klik met je klanten een persoonlijke overeenkomst nodig. Als jij onnatuurlijk overkomt, zul je die klik nooit krijgen.

Nu jij!

Wil jij graag aan de slag je herkenbaarheid online, maar weet je niet waar je moet beginnen. Kijk dan eens naar de Appelboommethode. Daarmee maak je in 7 lessen je eigen Social Media kalender. In je eigen tempo en lekker op z’n Hollands.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *