Met meer dan een miljard websites en twee miljard actieve internetgebruikers kun je concluderen: Het internet is druk! Het is ontzettend moeilijk om een website te onderhouden die de aandacht van je lezers trekt én vasthoudt. Ben je van plan om je website op design- of inhoudelijk gebied aan te pakken? Dan is dit blog iets voor jou. Want hoe zien gebruikers jouw website nu echt? En hoe speel je daarop in om je lezers beter van dienst te kunnen zijn?

 

De kracht van digitaal

Uit onderzoek van verschillende instanties is gebleken dat 89% van de consumenten zich op het internet begeven voordat ze een aankoop gaan doen. Of ze die aankoop uiteindelijk in een fysieke winkel aanschaffen of online, ligt een beetje aan de aard van het product en de mate waarop de consument zich thuis voelt op internet. Hierbij is een verschuiving te zien, steeds meer aankopen worden gedaan vanuit de ‘luie stoel’. De rol van internet ná een aankoop is in de afgelopen jaren sterk uitgebreid. 60% van de kopers gaan naar de website van een product dat ze net hebben aangeschaft, op zoek naar relevante informatie over dat product. Denk aan gebruikershandleidingen, ervaringen, maar ook achtergrondinformatie over het merk en de producent ervan. Meerwaarde bieden is dus een belangrijk onderdeel van een website. Met een statisch verhaal kom je er niet meer.

De kracht van je website

Hoe belangrijk is het ontwerp van je website in dit verhaal? Steeds belangrijker. Op dit moment geeft 75% van de consumenten toe dat ze de betrouwbaarheid van een bedrijf bepalen op basis van hoe professioneel een website eruit ziet. Dit wordt grotendeels bepaald in de eerste seconden dat deze consument zich op jouw website bevindt. De beslissing of iemand jouw website aantrekkelijk vindt, wordt genomen in de tijd die het kost om met je ogen te knipperen. In de gemiddeld 2,6 seconden die daarop volgen, bepaalt de gebruiker of hij kan vinden wat hij zoekt.

De kracht van de eerste indruk

Je gebruiker wil dus heel snel vinden wat hij zoekt. In minder dan 3 seconden! Dat is nogal een uitdaging. Om een zo groot mogelijke kans te krijgen om je gebruiker vast te houden, moet je dus heel goed voor ogen hebben wat je gebruikers eigenlijk willen vinden op je website. Een website die er schitterend uitziet, maar waarvan de navigatie niet in 1 oogopslag duidelijk is, blijkt veel minder effectief dan een visueel minder opvallende website met een heldere menustructuur.

De kracht van scrollen

Heb je de term ‘boven de vouw’ wel eens gehoord? Dit betekent alle inhoud die te zien is op je website zonder dat je hoeft te scrollen. De term komt eigenlijk uit de krantenwereld: In een kiosk ligt een krant altijd half opgevouwen in het schap. Staat je artikel op de bovenste helft, dan val je dus meer op. En voor kranten geldt dat nog steeds. Voor websites is deze term en de gedachtengang erachter inmiddels een beetje achterhaald. Gebruikers zijn gewend aan scrollen en doen dit bijna automatisch. Zolang de navigatie duidelijk is, is inhoud ‘onder de vouw’ net zo waardevol als die daarboven.

De kracht van mobiel

Eén van de redenen waarom ‘boven de vouw’ achterhaald is, is dat steeds meer gebruikers een website benaderen op een mobiel apparaat, zoals een tablet of smartphone. 67% van de gebruikers koopt sneller op een responsive website (een website die ingericht is voor mobiel gebruik). Als een website geen goede mobiele weergave heeft, gaat de betrouwbaarheid van het betreffende bedrijf snel achteruit in de ogen van de gebruiker. Een responsive website is dus geen extraatje meer, maar een vitaal onderdeel van je onderneming.

Hoe gebruik je deze feiten om je website aantrekkelijker te maken?

– Bied veel meerwaarde voor je gebruiker en maak die makkelijk toegankelijk. Dit kan bijvoorbeeld door een goede contentstrategie te ontwikkelen.
– Zorg voor een kristalheldere navigatie.
– Bepaal je boodschap en het doel van je website zo specifiek mogelijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.