Houdini was een briljante marketeer. In zijn tijd bestond er nog geen internet. Hij kon niet even een ‘public event’ op Facebook aanmaken. Toch trok hij keer op keer volle zalen, waar hij ook kwam. Hoe deed hij dat? En vooral: Wat kunnen wij van hem leren?

Houdini was een briljant marketing strateeg. Hij trok keer op keer volle zalen. Hoe deed hij dat? En vooral: Wat kunnen wij van hem leren?

Freebies

Houdini gaf bij aankomst in een nieuwe stad altijd een gratis demonstratie voor groot publiek. Daarmee paste hij een regel toe die vandaag de dag nog steeds goed werkt in marketing: Een deel van je kennis weggeven om de interesse van je klant te wekken. Houdini-les 1: Wees niet te zuinig met je kennis en expertise, maar durf een gedeelte daarvan vrij te delen op je website, Social Media of tijdens netwerkbijeenkomsten.

Media

Houdini was goede vrienden met de media. Vaak deed hij zijn gratis demonstratie in, op of in de buurt van het hoofdkantoor van het plaatselijk nieuwsblad. Zo trok hij de aandacht van de media en kwam hij onmiddellijk op elke voorpagina. Journalisten kregen van hem ook altijd een quote, belofte voor een volgende show of iets anders waarmee hij de interesse van zijn publiek vasthield. Houdini-les 2: Maak gebruik van plaatselijke media. Vaak is het mogelijk om gratis reclame voor jezelf te laten maken, als je een interessant verhaal te vertellen hebt.

Belevingswereld

Houdini probeerde in zijn show altijd voorwerpen te gebruiken uit de stad waar hij op dat moment optrad. Zo liet hij zich uitdagen om te ontsnappen uit kisten, koffers en andere objecten die afkomstig waren van plaatselijke bedrijven. Op die manier gebruikte hij de naamsbekendheid van die bedrijven om de aandacht voor zijn shows vast te houden over een langere periode. Door die uitdagingen van tevoren aan te kondigen in de krant, creëerde hij de ‘Houdini-mania’ waar hij zo bekend om werd. Houdini-les 3: Leef je in in de belevingswereld van je lezers/klanten en maak gebruik van bestaande elementen.

Laatste indruk

Vaak bleef de Houdini-mania nog een tijdje bestaan nadat Houdini alweer verder getrokken was. Zo was er in bovenstaand voorbeeld een Prof. Joyce, die de acts van Houdini onderuit probeerde te halen. Toen één van de bedrijven vervolgens Joyce uitdaagde om dezelfde act te doen, was het snel bekeken met de professor. Houdini-les 4: Een laatste indruk is vaak nog belangrijker dan een eerste indruk. Als jij je klanten of lezers op je website/blog achterlaat met het gevoel dat je ze geholpen hebt, dan zullen ze zich je nog lang herinneren.

Authentiek

Misschien wel de belangrijkste les die we van Houdini kunnen leren: Hij bleef altijd zichzelf. Authenticiteit is iets dat je niet kunt faken. Als je probeert je anders voor te doen dan je bent, zullen je klanten en lezers dat merken. Ze krijgen het gevoel dat er iets niet klopt. Dat is de beste manier om ze af te schrikken. Niet doen dus! Houdini-les 5: Blijf jezelf.

Aan de slag met jouw eigen marketing

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Houdini en wil je nu echt aan de slag met je eigen marketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Kijk dan eens naar de Appelboommethode. In 7 lessen leer je hoe je een goed vol te houden contentkalender maakt, waarmee je jouw ideale klant naar je toe trekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.