Wat heeft een goede website nodig? In dit blog de ingrediënten voor een succesvolle website.

‘Heb jij nog steeds geen website?’
‘Nee, waarom zou ik? Ik heb klanten genoeg en zijn me trouw. Het gaat prima zo.’
‘Maar zonder website weten mensen toch niet wat je doet?’
‘Ik krijg genoeg mond-op-mond reclame om het te redden zonder al die web-onzin. En wat ik doe is vrij duidelijk, denk je niet?’

Deze conversatie hoorde ik terwijl ik in de supermarkt in de rij stond. Het gaf me te denken. Is een website écht nodig voor iedere onderneming? De spreker zonder website lijkt het in ieder geval prima te redden zonder ‘al die web-onzin’. Wellicht is dit ook zo en kan hij zijn lokale onderneming prima draaiend houden op de manier waarop hij dit al jaren doet. Degene waarmee hij het gesprek voerde was het duidelijk niet eens met deze stelling. Maar heeft hij wel een juist beeld van wat een website zou moeten zijn? Wat is nu het recept voor een goede website?

Wat heeft een goede website nodig? In dit blog de ingrediënten voor een succesvolle website.

Ingrediënten

100 gr. logo
150 gr. tagline (kort en duidelijk)
100 gr. menustructuur (duidelijk)
1 kg producten/dienstenoverzicht
en/of
1 kg portfolio
500 gr. over mij
100 gr. contact
250 gr. social medialinks
2 kg. blog
250 gr. interne links
100 gr. home
150 gr. footer

Logo

Je logo is een belangrijk deel van je bedrijfsidentiteit en van je website. Een logische plaats voor je logo is bovenin de website, in combinatie met het volgende ingrediënt.

Tagline

Zoals al in het ingrediënten-overzicht aangegeven; je tagline moet kort en duidelijk zijn. Het moet voor je bezoeker gelijk duidelijk zijn wie je bent en vooral; wat je voor hem/haar kan doen. Waarom? Je kunt er met de huidige werking van Google zoekresultaten niet meer klakkeloos vanuit gaan dat een bezoeker netjes op jouw homepage ‘landt’. In veel gevallen is dat namelijk niet (meer) zo. Je moet er dus voor zorgen dat op elke pagina duidelijk is bij welke onderneming de zoeker is belandt.

Menustructuur

Ken je de ‘vijf-seconden regel’? Onder veel mensen heerst de aanname dat wanneer voedsel minder dan 5 seconden op de vloer ligt, dit nog prima eetbaar is. Of het hygiënisch is weet ik niet, dat doet er eigenlijk ook niet zoveel toe. Op internet is ook zo’n seconden regel; de 3 seconden regel! Als een gebruiker niet binnen 3 seconden vindt waarnaar hij op zoek is, is de kans dat hij weer vertrekt of terug gaat naar Google heel groot. Het is dus van levensbelang om een goed doordachte menustructuur op te zetten. Hierin moeten naar mijn mening in ieder geval de volgende onderdelen makkelijk te vinden zijn: contact (prioriteit nummer 1), een portfolio- of productoverzicht, een pagina over jezelf en, als je het hebt, je blog.
En dan nog iets: Waarschijnlijk ken je het icoon voor mobiele navigatie. Je weet wel, drie horizontale streepjes in een blokje, en als je er op je smartphone op klikt, ontvouwt zich een prachtig menu. In de afgelopen tijd heb ik steeds meer nieuwe websites voorbij zien komen met het mobiele menu als standaard navigatie. Laten we het bij mobiel houden, oke?

Producten/dienstenoverzicht

Zoals eerder gezegd, mensen willen graag snel weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Zorg daarom voor een overzicht waarin je je producten en/of diensten presenteert. Wees daarbij kort en duidelijk en, waar mogelijk, vermeld je prijzen! Eventueel kun je in een diepere laag in je website uitgebreidere informatie opnemen per product.

Portfolio

Ben je, zoals ik, afhankelijk van wat je je klant aan eerder werk kunt laten zien, zorg dan voor een mooie portfolio-pagina waar je je werk kunt laten zien. (en ja, ik weet dat mijn portfolio momenteel niet lekker functioneert, daar wordt door de technische ontwikkelaars van de website heel hard aan gewerkt…).

Over mij

Mensen doen graag zaken met mensen. Ze willen dus graag weten wie je bent en hoe je eruit ziet. Plaats dus in ieder geval een goede, herkenbare foto van jezelf en vertel iets over jou persoonlijk, wat je drijfveren zijn, waarom je het werk doet wat je doet, enzovoort.

Contact

Op een goede website maak je het je gebruikers zo makkelijk mogelijk om met jou in contact te komen. Gebruik daarvoor zoveel mogelijk opties, zoals een contactformulier, maar óók een emailadres waar mensen je rechtstreeks kunnen bereiken (neem hierbij bij voorkeur niet je persoonlijke email, maar een separate inbox die je eventueel door kunt schakelen naar je eigen account. Op die manier houd je spam makkelijker en beter in de hand. Als je lokaal onderneemt, is een post- en/of bezoekadres een must om te vermelden op je website. Ook een telefoonnummer of terugbelknop zijn belangrijke middelen om klanten met jou in contact te laten komen. En natuurlijk niet vergeten:

Social media links

Onmisbaar op je contactpagina, maar ook wenselijk op andere plaatsen in je website. Logische plaatsen zijn onder elke pagina of blog, in je menubalk en in je footer. Er zijn twee verschillende soorten social media links. Je kunt mensen gelijk doorverwijzen naar je social mediaprofielen door middel van ‘volg mij’-links, maar kunt hen ook uitnodigen een bepaald deel van je website rechtstreeks te delen met hun volgers. Bij dat laatste gebruik je deel-links.

Blog

Al eerder schreef ik over het belang van een blog als basis voor je Social media strategie. Het geeft je de kans om je kennis en expertise te delen met volgers en voorbijgangers en biedt je een goede basis voor een solide Social media aanwezigheid.

Interne links

Als een bezoeker eenmaal op je website is, wil je deze graag zo lang mogelijk vasthouden. Zorg dus voor voldoende interne links die bezoekers verder je website in leiden. Denk bijvoorbeeld aan ‘Gerelateerde berichten’ onder je blog, of in een zijbalk. Je kunt een nieuw blog ook gebruiken om oudere blogs te promoten, zoals ik in de vorige alinea deed.

Home

Hoewel een homepage door Google zoekresultaten niet meer zo belangrijk is als vroeger, toen het een eerste impressie moest geven van je bedrijf, is het wel belangrijk om er aandacht aan te besteden. Je kunt op je homepage een mooi overzicht van je hele bedrijf maken. Op veel websites fungeert het logo in de bovenbalk als link naar de homepage. Omdat dit zo algemeen bekend is, is het goed om daarin mee te gaan.

Footer

De footer van je website is, net als de bovenbalk, een plaats om informatie neer te zetten die op elke pagina relevant is. Ikzelf heb gekozen voor een korte tekst over mijn bedrijf, een live Twitter-feed en links naar mijn Social mediaprofielen. Wat voor jouw bedrijf relevant is, is per website verschillend.

Nog één vraag bleef onbeantwoord…

…en dat deed ik expres. Of je een website nodig hebt voor je onderneming is een beslissing die je zelf moet nemen. Als je er niet uitkomt, weet je mij in ieder geval online te vinden ;)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *