Er zijn een aantal elementen nodig om een website succesvol te laten zijn. Check in 6 stappen of jouw website doet wat ie moet doen.

‘Bouw je ook websites?’
‘Nee.’
‘Hoezo? Je bent toch ontwerper?’
‘Klopt! Ik ontwérp websites.’
‘Oh, dus je maakt de plaatjes en dan maakt iemand anders het technisch in orde?’

Echt gebeurd, dit gesprekje… Het deed me beseffen hoe sterk misvattingen over websites geworteld zijn. Want bovenstaande conclusie vond ik érg kort door de bocht. Natuurlijk is het gedeeltelijk waar. Ik bedenk hoe een website eruit komt te zien en besteed het programmeren aan iemand anders uit. Of andersom, een programmeur besteed het ontwerp aan mij uit.
Hoe dan ook, met een website die er mooi uitziet, ben je er nog niet. Er zijn nog een aantal belangrijke ingrediënten nodig voor een goede website. Elementen waar je bij het ontwerp rekening mee moet houden, maar die je ook zelf kunt optimaliseren als je al een website hebt. Dat doe je met deze 6 stappen!

Er zijn een aantal elementen nodig om een website succesvol te laten zijn. Check in 6 stappen of jouw website doet wat ie moet doen.

Je boodschap of doel

Voordat je begint met het ontwikkelen van een website, moet je jezelf eerst deze belangrijke vraag stellen: Wat wil je ermee bereiken? Een website die je live mee laat kijken in de nestkastjes van verschillende diersoorten in Nederland heeft een heel ander doel dan de webshop van een Vegetarische Slager.

Stap 1: Formuleer voor jezelf in 1 of 2 zinnen wat de boodschap en doel van je website zijn. Alle keuzes die je hierna maakt, vloeien voort uit deze formulering, dus maak em zo scherp mogelijk. Voorbeelden:

Nestkastlive vraagt aandacht voor verschillende – soms bedreigde – diersoorten in Nederland. Ze bieden livefeeds naar verschillende nestkasten en vragen door middel van donaties en verkoop uit een eenvoudige webshop financiële steun voor de hulp aan deze dieren.

De Vegetarische Slager wil de consument op een vriendelijke bewust maken van de alternatieven voor het eten van vlees en biedt daarvoor diverse vervangende producten aan in een uitgebreide webshop. Ook biedt hij een database aan recepten waarin de consument op verschillende manieren kan zoeken.

Toegankelijkheid

Stel je voor dat je een winkel hebt en er staat een klant voor de deur, maar de deur klemt. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: Of, je ziet de klant staan en rent naar de deur om hem te helpen, óf de klant loopt door naar de concurrent. Beide uitkomsten zijn wat mij betreft negatief. Bij de eerste uitkomst is je klant geïrriteerd en heb je zelf actie moeten ondernemen terwijl je eigenlijk druk was met iets anders. Bij de tweede ben je je klant kwijt. Daarom is het heel belangrijk om de toegankelijkheid van je website in de gaten te houden.

Stap 2: Leeg je cache, zodat je browser geen stukjes van je website uit z’n geheugen kan laden. (Hoe? Zo!) Bekijk je website nu eens met een fris oog, of laat iemand anders deze beoordelen. Zijn er elementen die lang moeten laden en vertraging veroorzaken? Vaak zijn dit afbeeldingen. Deze kun je eenvoudig verkleinen met gratis programma’s als JpegMini.

Functionaliteit

Je kunt zelf wel heel helder voor ogen hebben wat je doet en wat je je gebruiker te bieden hebt, maar is dat voor je gebruiker ook zo duidelijk? Kan hij de informatie die hij zoekt snel vinden? Zijn de termen die je in je menu gebruikt, bijvoorbeeld duidelijk?

Stap 3: Ook hierbij is hulp van buitenaf nodig, want zelf heb je waarschijnlijk heel goed in je hoofd hoe alles in elkaar zit. Je kunt er ontzettend veel van leren om naast iemand te zitten die op onderzoek uitgaat op jouw website. Doe dat gewoon eens, en los eventuele onduidelijkheden gelijk op. Heb je geen testpersoon, dan kunnen de resultaten van Google Analytics je ook veel vertellen over het surfgedrag van je gebruikers.

Uitstraling

Past het uiterlijk van je website bij je logo, je bedrijfskleuren, je huisstijl? Vaak is dat wel het geval, omdat dat gedeelte niet zo heel moeilijk te realiseren is. Veel belangrijker is: deze vraag: Heeft jouw website de uitstraling die je voor ogen hebt? Ik neem de twee eerdergenoemde websites maar weer als voorbeeld:

Nestkastlive wil je een kijkje geven in de natuur. Hun kleurgebruik is daarop afgestemd met verschillende tinten groen en blauw. De uitstraling is speels, net als de natuur.

De Vegetarische Slager heeft duidelijk een ander doel voor ogen. Naast een stukje bewustwording wil deze website ook vooral hun gebruikers verleiden om producten te kopen. De webshop is prominent aanwezig en de uitstraling is fris en uitnodigend.

Stap 4: Welke uitstraling zou bij jouw onderneming passen? Wil jij graag professioneel overkomen? Of juist heel persoonlijk? Dit hangt af van het soort werkzaamheden dat je doet en je doel & boodschap met je website. Schrijf, teken of type voor jezelf het ideale plaatje van hoe je website eruit zou moeten zien en welke elementen deze zou moeten bevatten. Met deze visualisatie zou je naar een ontwerper kunnen stappen. Als je al een website hebt, leg je plaatje dan naast je huidige website en kijk wat je zou kunnen veranderen.

Persoonlijkheid

Ik heb het al vaker gezegd en blijf het zeggen, want het is gewoon waar: Mensen doen graag zaken met mensen. Zorg dus dat er een stukje van je persoonlijkheid te zien is in je website. Op die manier wordt het geen clean en afstandelijk stukje reclame, maar iets dat echt een verlengstuk is van je onderneming en van jezelf. Veel toegankelijker en uitnodigend voor je lezer. Bij het laten zien van je persoonlijkheid hoort uiteraard ook het laten zien van jezelf door middel van een goede portretfoto, zodat mensen kunnen zien met wie ze te maken hebben!

Stap 5: Welk deel van je persoonlijkheid zou je willen laten zien? Wat is belangrijk voor je? Probeer een manier te vinden om dit te verwerken in je website.

Vindbaarheid

Je website kan helemaal kloppen, volledig aansluiten bij je verwachtingen en die van je gebruikers, en tóch niet succesvol zijn. Kijk dan eens naar je vindbaarheid. Is je SEO (Search Engine Optimalisation) goed geregeld? Vind Google jouw website op de zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden? Daarbij moet je in je achterhoofd houden dat het zoekgedrag van de Nederlanders sterk is veranderd in de laatste jaren. Tegenwoordig zoeken mensen die een probleem hebben met hun waterleiding niet meer op ‘Loodgieter Reeuwijk’. De zoektermen die gebruikt worden komen meer in de richting van: ‘Ik heb geen warm water.’ of ‘Mijn badkamer stroomt over, wat nu?’ Dat vormt een uitdaging voor je vindbaarheid.

Stap 6: Bedenk op welke manieren je je lezers van informatie kunt voorzien en in kunt spelen op deze nieuwe manier van zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een pagina ‘Veelgestelde vragen’ toevoegen aan je website en daarop de meest voor de hand liggende vragen beantwoorden.

Doet jouw website alles wat ie zou moeten doen? Waar loop je tegenaan? Ik ben benieuwd naar je uitdagingen! Laat een bericht achter!

*De afbeelding die ik gebruikte voor dit blog is gefotografeerd door Ryan McGuire.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *