Eind vorig jaar schreef ik deze blog over het opnieuw delen van je content. Daar kreeg ik onder mijn volgers erg leuke reacties op. Daarom ga ik op dit onderwerp nog iets dieper in. Want het opnieuw delen van bestaande content is niet de enige manier om je waardevolle informatie te hergebruiken. Je kunt op een aantal manieren de inhoud van je blogpost of andere content ombuigen tot iets nieuws, waarmee je weer een ander gedeelte van je doelgroep aanspreekt. Zo is al het onderzoek en voorwerk dat je in de oorspronkelijke content hebt gestopt, opnieuw nuttig en bespaar je tijd door niet helemaal vanaf nul te hoeven beginnen.

1. Van lijst-blog naar blogserie

Je hebt vast wel eens een lijstjes-blog gemaakt: 10 manieren om… 50 ideeën om… enzovoort. Schrijf je over elk van de onderwerpen op die lijst een blog, dan heb je een heel relevante serie waarmee je een aantal weken vooruit kunt. Worden de blogs voor je gevoel te kort? Dan kun je ervoor kiezen om een aantal onderwerpen samen te trekken en daarover 1 langer blog te schrijven.

Vergeet niet om onder je oorspronkelijke lijstje een alinea toe te voegen met een link naar je nieuwe blog(s). Zo houd je bezoekers langer op je website.

2. Koppel je blogs

Een aantal van je blogs zullen over hetzelfde onderwerp gaan. Je kunt een nieuw blog over zo’n onderwerp linken met oudere posts, maar je kunt ook een stap verder gaan. Als je de informatie uit die blogs stroomlijnt en er een geheel van maakt, heb je een prachtig naslagwerk waarop je lezers alles kunnen lezen over dit onderwerp. Je kunt dit publiceren als een ‘Alles over…’-blog.

3. Combineer je blogs tot andere content

De informatie die in je blogs staat, is er. Waarom doe je daar niet meer mee? Je kunt iets soortgelijks doen als bij punt 2, maar dan in download-vorm. Dan maak je er bijvoorbeeld een whitepaper van. Of je verzamelt je 25 beste blogs en laat er een boekje van publiceren dat je kunt gebruiken als relatiegeschenk. Doe me alleen één plezier. Maak er geen ‘weggever’ in ruil voor een emailadres van! (Waarom niet? Lees je hier: ‘Gratis’ weggever op je website, een goed idee?)

4. Maak een podcast

Wil je je volgers iets extra’s bieden? Dan kun je je blogs hardop voorlezen, dit opnemen en er een podcast van maken. Deze komt dan, net als je blogs, gratis beschikbaar online. Je bereikt hiermee de doelgroep die niet graag leest, maar wel informatie tot zich wil nemen. En jij hebt weer iets nieuws te delen, zonder dat je daarvoor extra research hoefde te doen. Win-win.

5. Creëer een infographic

Blogs lezen fijn, maar een infographic bereikt weer een andere doelgroep omdat je gebruikmaakt van beeldmateriaal. Dit is vooral op Pinterest en Facebook heel belangrijk. De informatie die in je blogpost staat, is om te toveren in een infographic. Je kunt dit bijvoorbeeld doen op Piktochart.com.

6. Een webinar van je blogpost

Waarom niet? Als je een blogpost hebt die heel populair is, dan is jouw publiek geïnteresseerd in dat onderwerp. Geef jij daar toevallig een webinar over, dan krijg je daarmee veel kijkers. Een webinar hoeft niet ingewikkeld te zijn. Kijk maar eens naar Brendon Burchard, die gewoon naast een flip-over staat en met een ‘ouderwetse’ stift z’n punt maakt. Deze man heeft een miljoenenpubliek en dat komt door zijn boodschap, niet door z’n gelikte presentaties.

7. Jouw webinar kan ook een videotutorial worden

Als je je webinar eenmaal gegeven hebt, kun je de video-opname daarvan gewoon publiceren als videotutorial. Of je maakt een hoe-doe-je-dat-video over een bepaald onderdeel van je kennis. Dat kun je overigens gewoon op je laptop opnemen, bijvoorbeeld met Quicktime. Daar zit een screen-recording-optie op. Hij neemt ook het geluid dat je op dat moment maakt, op, dus als je uitlegt en gelijk voordoet, scheelt dat je ook weer monteren. ;)

8. Schrijf een boek

Je kennis is er. Schrijf erover. Vind je het lastig om te schrijven? Dan kun je er ook voor kiezen om iemand in te huren waaraan jij je verhaal vertelt. Diegene gaat daar dan een mooie, lopende tekst van schrijven. Uitgeven kan in eigen beheer of bij een uitgever.

9. Deel bestaande content op nieuwe plaatsen

Zat je tot nu toe alleen op Facebook, maar heb je ook veel zakelijke klanten? Dan is het een goed idee om LinkedIn te gaan gebruiken. Al je ‘oude’ content is dan opnieuw relevant. Je hoeft het alleen maar te delen. Andersom geldt natuurlijk ook ;)

10. Deel je oude blogs opnieuw, met een update

Deze tip stond ook al in de vorige blog over dit onderwerp, maar hij mag in dit lijstje toch niet ontbreken. Oudere blogs zijn vaak nog heel relevant. Je moet niet vergeten dat je ook steeds nieuwe volgers krijgt die oudere content nog niet gelezen hebben. Het opnieuw delen van zo’n blog, bijvoorbeeld met een update, is helemaal niet zo gek. Schrijf een nieuwe inleiding en publiceer de blog onder een andere titel (anders worden zoekresultaten een rommeltje).
Is er iets veranderd in jouw branche en is een blog daarom echt niet mee relevant? Dan kun je de informatie beter aanpassen, opnieuw publiceren en de oudere blog verwijderen. Dezelfde titel mag dan dus wel.

Jij bent aan zet!

Als je nog steeds leest, heb je hopelijk leuke ideeën opgedaan voor het hergebruiken van je bestaande content. Fijn! Natuurlijk zijn niet alle ideeën even geschikt voor jouw onderneming, maar gelukkig hoef je ze niet allemaal te gebruiken. Er zit ongetwijfeld iets tussen wat wél gaat werken. Dus ga ermee aan de slag! Als het gelukt is, wil je het dan hieronder delen? Ik ben benieuwd naar het resultaat.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *