, , , ,

Contentmarketing: flirten met je klanten

Houd jij van marketing? Veel ondernemers vinden dit lastig. Vergelijk contentmarketing met flirten! Dat maakt het allemaal een stuk luchtiger.

Stel je deze situatie voor: je staat in een café en iemand die je niet kent komt op je af en vraagt: ‘Wil je met me trouwen?’ Hoe groot is de kans dat je ‘ja’ zegt? Meteen, zonder aarzeling, terwijl je niets van die persoon weet? Vrij klein, lijkt me. Aan die vraag gaat – meestal – een relatie van enige tijd vooraf. Je neemt de tijd om iemand te leren kennen voordat je zo’n verbinding aangaat. Toch? Zo is het eigenlijk ook met het verschil tussen contentmarketing en direct marketing. Je kunt je klanten heel direct benaderen, bijvoorbeeld met een telefonische campagne, een deur-tot-deur actie of een hele directe mailing. Maar wees eens eerlijk? Als er iemand bij jou aan de deur verschijnt met één of ander verkooppraatje, krijg je dan niet een beetje hetzelfde gevoel als in het eerste voorbeeld?

Daarom ben ik groot voorstander van contentmarketing. Je neemt als ondernemer de tijd om een relatie op te bouwen met je klanten voordat je een aanbod doet. Ja, dat kost tijd. Ja, dat kost in eerste instantie heel veel moeite. Maar als een klant jou eenmaal kent, is het aanzetten tot verkoop vaak een stuk gemakkelijker! Contentmarketing is als het ware flirten met je klant. Kijk maar:

Lees meer

, ,

‘Gratis’ weggever op je website, een goed idee?

Een weggever is één van de meestgebruikte middelen om inschrijvingen voor een e-maillijst te krijgen. Is deze inmiddels achterhaald? Wat is het alternatief?

De vraag ‘Hoe krijg je meer inschrijvingen voor je e-maillijst?’ komt vrij vaak voorbij op het web. Het is iets waar veel ondernemers tegenaan lopen. Het antwoord dat vaak gegeven wordt, is: Maak een mooie weggever en bied die aan in ruil voor een inschrijving in je e-maillijst. Ook door mij, overigens! Hij staat bijvoorbeeld tussen 23 andere ideeën in deze blog: 24 slimme manieren om je mailinglijst op te bouwen. De laatste tijd begin ik mij steeds meer af te vragen of dat in 2017 nog wel de juiste benadering is. En je kent mij, dan ga ik op onderzoek uit! In dit blog deel ik met jou mijn bevindingen.

Lees meer

, ,

Checklist vindbaar bloggen: 14 vinkjes voordat je publiceert

Bloggen doe je o.a. om gevonden te worden en naamsbekendheid te krijgen. In deze blog een checklist waarmee je vindbaar bloggen kunt perfectioneren.

Bloggen kun je om verschillende redenen doen. Omdat je het leuk en waardevol vind om je kennis te delen met je lezers. Om je lezers te helpen met bepaalde problemen waar zij tegenaan lopen. Maar ook om gevonden te worden door potentiële klanten. Vooral voor die laatste is het belangrijk om het ‘vindbaar bloggen’ onder de knie te krijgen. Daarom vandaag in dit blog een checklist vindbaar bloggen: 14 vinkjes die jij moet zetten voordat je je blog publiceert.

Lees meer

, ,

Interactie op Social Media: Waarom ‘wat iedereen doet’ niet altijd werkt voor jou

We willen allemaal meer interactie op onze Social Media kanalen. Enthousiaste bezoekers nemen uiteindelijk toch vaak je diensten af. Hoe bereik je dit?

We willen allemaal meer interactie op onze Social Media kanalen. Enthousiaste bezoekers zijn toch uiteindelijk het beste visitekaartje voor je bedrijf en zijn vaak ook degenen die uiteindelijk een product of dienst afnemen. Maar wie heeft er nu tijd om de hele dag overal online aanwezig te zijn? Daarom kijken we al snel naar wanneer andere – succesvolle – bedrijven online zijn en liften daar een beetje op mee. Ook kijken we graag naar infographics waar zo mooi op staat wanneer de beste tijd is om een update te plaatsen, en op welke tijden je dat nu juist niet moet doen! Maar dat is niet altijd slim! Hoe bepaal je nu op welke tijden het voor jou handig is om online te zijn? Waarom werkt ‘wat iedereen doet’ niet altijd voor jou?

Lees meer

, ,

Storytelling: 5 manieren om verhalen te gebruiken in je marketing

Mensen houden van verhalen. Hoe gebruik je storytelling in je marketing om van lezers klanten te maken? In dit blog lees je 5 manieren.

Mensen houden van verhalen. Als je die kunt gebruiken in je marketing, creëer je niet alleen meer aandacht voor je bedrijf, maar ook een bepaald gevoel bij je klanten. Dit hoeft overigens niet altijd een goed gevoel te zijn. Een gevoel van urgentie of zelfs inspelen op angst kan precies de uitwerking zijn die jij nodig hebt om je product of dienst te verkopen. Je zet ze met zo’n verhaal zodanig aan het denken. Na het horen van jouw verhaal kunnen ze eigenlijk niet anders meer dan de conclusie trekken dat ze jouw product nodig hebben. Doel bereikt. Maar hoe doe je dat nu? Hoe gebruik je storytelling in je marketing? In dit blog geef ik je 5 manieren.

Lees meer

, , ,

180 slimme woorden voor het schrijven van krachtige titels

Of een bezoeker jouw teksten gaat lezen, hangt af van de titels die je eraan geeft. Zijn deze interessant, dan groeit je aantal bezoekers. Simpel toch?

Het aantal bezoekers op je website en/of Social Media is cruciaal voor het succes van je online marketing. Als je actief blogs schrijft en Social Media gebruikt als onderdeel van je online marketing, dan is één van de belangrijkste dingen waarmee je succesvol kunt zijn – of niet –  het schrijven van pakkende titels. Of je nu een blog geschreven hebt of een nieuwe aanbieding wilt lanceren, de beslissing om jouw tekst te gaan lezen hangt af van je titel. Hoe beter die is, hoe meer kans je hebt dat mensen er daadwerkelijk op klikken en actie ondernemen.

Lees meer

,

7 Datingtips voor het vinden van nieuwe klanten in jouw netwerk

Het vinden van nieuwe klanten is en blijft lastig. 7 Datingtips voor het vinden van nieuwe klanten.

‘Netwerken? Dat doe ik eigenlijk niet… Dan zie ik mezelf zo ‘staan’…’

Ik hoor het mezelf nóg zeggen, een paar jaar geleden. Ik vond het verschrikkelijk en ging er met lood in mijn schoenen naartoe – áls ik al ging – en kwam er meestal gedesillusioneerd weer vandaan. Want niemand wilde mij toch als ontwerper?! Terwijl het daar helemaal niet om ging. Ik had alleen nog niet geleerd hoe je dat nu doet, netwerken…
In de tussentijd heb ik gelukkig heel wat bijgeleerd en ga ik met plezier op zoek naar nieuwe contacten. Daarom deel ik vandaag mijn 7 datingtips voor het vinden van nieuwe klanten. Lees meer

, ,

11 manieren om jouw persoonlijke online merk te ontwikkelen

Het bouwen aan- en onderhouden van een persoonlijk online merk vergt de nodige focus. In dit blog lees je 11 manieren waarop je eraan kunt werken.

Veel van mijn klanten zijn ‘kleine’ bedrijven. Daarmee bedoel ik uiteraard klein in het aantal personeelsleden, want ook bedrijven met 1 of 2 medewerkers kunnen grote dingen bereiken! Helemaal als zo’n onderneming een sterk online merk heeft opgebouwd. Met een online merk onderscheid je je van de concurrentie en val je beter op tussen alle ‘ruis’. Door als ondernemer je eigen persoonlijkheid in te zetten voor je bedrijf, benader je je klanten op jouw eigen, unieke manier. Zoals alleen jij dat kunt! Hoe ontwikkel je nu zo’n persoonlijk online merk? In dit blog vertel ik je in 11 stappen hoe je hieraan kunt bouwen.

Lees meer

, , ,

Marketing uitbesteden: de voor- en nadelen

Als je het druk hebt, schiet je marketing er vaak bij in. Helemaal als je dit lastig vindt. Tijd om uit te besteden? In deze blog de voor- en nadelen.

Als je een eigen bedrijf hebt, komt er van alles op je af. Je krijgt er ineens heel veel functies bij, zoals administratie, archivering, klantcontact en marketing. Vooral die marketing slokt een flink deel van je tijd op. Je probeert van alles, maar niets wil echt lukken, want je weet eigenlijk niet zo goed hoe je het moet aanpakken. Tijd die jij wilt gebruiken om te doen waar je goed in bent, wordt langzaam opgeslokt door je marketing. En je blijft maar aanmodderen, zonder veel resultaat. Herken jij dit? Dan wordt het tijd om te gaan kijken of je een aantal van die taken kunt uitbesteden. Daar gaat dit blog over. Wat zijn nu de voor- en nadelen van het uitbesteden van jouw marketing?

Lees meer

, ,

Hoe creëer je content die zichzelf verspreidt?

Visuele content is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Hoe zet je een succesvolle stijl neer en maak je optimaal gebruik van afbeeldingen?

Het is vast geen geheim dat ik enorm van content houd. Ik heb het pas nog toegelicht in dit blog: 6 redenen waarom ik verliefd werd op contentmarketing. Ook ontdekte ik dat visuele content steeds belangrijker wordt. Een Facebookpost of Tweet vallen al veel minder op zonder afbeelding en zakken snel naar onderen in de tijdlijnen. Er komt vaak weinig interactie op. Er zijn ook steeds meer voorbeelden van grote bedrijven die erg succesvol zijn met visuele content. Kijk maar eens naar Starbucks en Nike, twee merken die een gigantische achterban hebben opgebouwd met hun sterkte visuele verhaal.

Nu geef ik je geen ongelijk als je denkt: ‘Jaa, Hannie, dat is allemaal best leuk, maar die bedrijven hebben ook een enórm marketingbudget en kunnen dat soort dingen makkelijker doen dan ik als kleine ondernemer.’ Dacht je, he? Maar dan heb ik heel goed nieuws voor je! Jij kunt dat namelijk óók! Met jouw budget! In dit blog het antwoord op de vraag: Hoe creëer je content die zichzelf verspreidt?

Lees meer