, , , ,

4 redenen waarom jouw marketing niet werkt [en hoe je dat oplost]

Is marketing niet 'jouw ding'? Je bent niet de enige. Vaak is er frustratie omdat je je best doet, maar niets lijkt te werken. In deze blog lees je waarom.

Is marketing niet ‘jouw ding’? Je bent niet de enige. Ik spreek veel ondernemers die marketing maar een lastig stukje van het ondernemerschap vinden. Ze voelen zich er ongemakkelijk bij, want ze zijn zogezegd aan het ‘leuren’ met hun product of dienst, terwijl ze eigenlijk veel liever hun klanten van dienst willen zijn. Toch is marketing onmisbaar in een succesvolle onderneming. Daarom kun je het maar beter goed aanpakken, want dan heb je er ook nog profijt van! Heb jij het gevoel dat je ‘maar wat doet’ en zie je eigenlijk weinig resultaat van je marketing? In dit blog behandel ik 4 redenen waarom jouw marketing misschien niet zo goed werkt als je zou willen. 

Is marketing niet 'jouw ding'? Je bent niet de enige. Vaak is er frustratie omdat je je best doet, maar niets lijkt te werken. In deze blog lees je waarom.

1. Je hebt geen – of een te brede – doelgroep

Je marketing richten op iedereen die geld heeft om jouw product of dienst aan te schaffen is niet echt handig. Dan spreek je een appel aan alsof hij een peer is. Het bepalen van je doelgroep heb ik in een eerder blog (Maak kennis met je doelgroep) al uitgebreid besproken, maar hier de korte versie: Je doelgroep moet specifiek zijn. Denk aan leeftijd, geslacht, interesses, beroepsgroep, woonplaats enzovoort. Je kunt je doelgroep zelfs een naam geven, zodat het een fictief persoon wordt. Richt je je marketing vervolgens aan die persoon, dan zal jouw doelgroep zich aangesproken voelen door wat jij te bieden hebt.

Ik beloof je, het heeft echt grote voordelen om hier goed naar te kijken. En dan niet ‘een keer, als je tijd hebt’, maar gewoon nu. Want zolang als jij geen doelgroep hebt, zal je marketing nooit zo effectief worden als die kan zijn.

2. Je marketingstrategie heeft aandacht nodig

Zonder plan aan de slag gaan, werkt niet. Geloof me, je houdt het even vol, maar het kost ongelofelijk veel tijd om steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Daarom heb je houvast aan een goede marketingstrategie. Die schrijf je voor een bepaalde periode en je houdt daarbij rekening met wat voor jouw bedrijf specifiek belangrijk is. Welke middelen wil je inzetten, wat is je doel? Waar bevindt jouw doelgroep zich? Wat deel je op Social Media en hoe draagt dat bij aan jouw bedrijfsvoering. Allemaal vragen waar je niet steeds opnieuw een antwoord op hoeft te vinden als je een goede marketingstrategie hebt.
Kom je daar niet alleen uit? Kijk dan eens op deze pagina of we er samen uit kunnen komen.

3. Je voert je plan niet uit

Heb jij je marketing best goed in je hoofd zitten en heb je zo’n prachtig marketingplan? Dat is heel mooi! Maar doe je er ook iets mee? Of ligt het ergens in een lade? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niks aan je marketing doet.

  • Het is druk (gefeliciteerd!), dus het komt later wel
  • Je vindt het ingewikkeld en het groeit je boven het hoofd, dus je laat het liever maar even liggen
  • Je weet niet waar je moet beginnen
  • Je hebt geen idee wat je zou moeten delen
  • Het is je onduidelijk hoe je je kunt onderscheiden van je concurrentie

Allemaal goede en begrijpelijke redenen. Dat gezegd hebbende: Het is tijd dat je ermee ophoudt om die redenen te gebruiken als excuus. 😉 Want marketing heeft gewoon aandacht nodig. Ook als het druk is, want die drukte houdt een keer op en als je dan nog begint, ben je eigenlijk te laat.

Plan iedere week 1 of 2 uur (afhankelijk van je onderneming) in om je wekelijkse marketingactiviteiten te doen, zodat je up to date blijft en het je niet boven je hoofd kan groeien. Dus! Gaan met die banaan!

4. Je bent niet consequent

Marketing – zeker contentmarketing – is een kwestie van een lange adem hebben. Je bouwt niet in een week een goede naam op, dat duurt even. Daarom is het heel belangrijk dat je consequent bent in je marketing. Plaats regelmatig iets waardevols op je Social Media profielen, blog eens per week, of twee weken of een maand op een vast tijdstip. Zorg dat jouw volgers op je kunnen rekenen.

Hoe doe je dat als je het druk hebt? Social Media-berichten kun je inplannen en blogs hoef je niet te schrijven in de week waarin je ze publiceert! Werk vooruit en plan zoveel mogelijk in. Dat scheelt veel tijd, die je dan mooi weer kunt besteden aan waar jij het beste in bent; het helpen van jouw klant.

Aan de slag

Nee, ik ga niet nog een keer ‘gaan met die banaan’ zeggen. Of stiekem toch wel. Want marketing is in mijn ogen vooral een kwestie van ‘doen’! Maak een solide plan, werk dat praktisch uit en houd je eraan. Zo simpel is het eigenlijk. Heb je hulp nodig bij het maken van je plan of bij de uitvoering ervan? Neem contact met mij op en we kijken er samen naar!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *