Geloof het of niet… met de manier waarop jij je zinnen formuleert kun je beïnvloeden hoe jouw volgers, lezers en kijkers daadwerkelijk iets van jou gaan kopen. Dat heeft te maken met het reptielenbrein, de meest primitieve van de 3 ‘breinen’ die we hebben. Het reptielenbrein reageert instinctief én het snelst van de 3. Dat verklaart waarom jij soms een impuls voelt om iets te doen, voordat je gaat nadenken waarom je dat eigenlijk wilt doen. Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde, maar kan wel het verschil maken tussen wegklikken of op die bestelknop klikken! Daar heb je dus invloed op als ondernemer. Gaaf he?
Ook ik, die als marketeer wéét dat deze impulsen ons gedrag beïnvloeden en hoe dat werkt in de marketing, geef soms nog steeds toe aan de impuls. De invloed van je reptielenbrein is onbewust, daarom werkt het zo goed. Wil jij weten welke 9 woorden je kunt inzetten voor een sterke marketing op je website, Social Media en je nieuwsbrieven? Lees dan verder.
1. Jij
Bij het aanspreken van jouw ideale klant is het belangrijk dat je hem of haar ook aanspreekt vanuit hun denkwijze. Dit doe je bijvoorbeeld door een (korte) zin in de eerste persoonsvorm op een actieknop te zetten: ‘Ja, ik wil een gesprek aanvragen met Hannie’, of ‘Ja, ik wil het e-book downloaden.’
Ook als je in eerste instantie niets te verkopen hebt, maar alleen je kennis wilt delen, is het handig om dit te communiceren vanuit de lezer. Dus je schrijft niet: ‘Ik heb ontdekt dat…’ maar ‘Wist je dat…?’ Zo laat je de lezer actief deelnemen in het ‘gesprek’ dat je met hem of haar voert.
2. Gratis
Wie kan een cadeautje weerstaan? Hoe vaak de truc met het e-book of andere downloadable ook herhaald wordt, nog steeds vinden mensen het nog steeds interessant. Dus maak daar gebruik van en geef iets gratis weg. Daarbij wil ik wel de kanttekening zetten dat mensen ook niet gek zijn en heus wel weten dat een e-mailadres geven in ruil voor een ‘freebie’ dus eigenlijk niet gratis is. Zorg er dus voor dat je downloadable het waard is om dat e-mailadres in te vullen.
3. Omdat
Zodra het reptielenbrein een reactie heeft gegeven, komt je menselijke brein (onze bewuste gedachten) in actie en wil graag weten waarom het reptielenbrein dat gevoel afgeeft. Het wil overtuigd worden… Geef daarom altijd zoveel mogelijk uitleg. Jouw lezers willen graag weten dat jij goed bent in wat je doet. Door het woord ‘omdat’ te gebruiken geef je aan dat je een goede grip hebt op de kennis die nodig is om jouw vak uit te voeren en transparant bent in je onderneming. Let op: ‘Want’ heeft niet hetzelfde effect. Dat komt eerder een beetje ‘betweterig’ over en strijkt mensen tegen de haren in. Op reptielenbrein niveau dan, he….
4. Risicovrij
Zorg ervoor dat jouw klanten zich veilig genoeg voelen om jou hun geld toe te vertrouwen. Dat doe je door uit te leggen welke voorzorgsmaatregelen je hebt genomen om je klant de garantie te geven dat je een goed product verkoopt. De 30-dagen ‘niet goed, geld terug’ garantie is daarvan een goed voorbeeld.
5. Geheim
Iedereen is nieuwsgierig naar geheimen. Een tip, truc of deal die jij aan hen ‘verklapt’, heeft veel meer aantrekkingskracht dan een casual gedeeld bericht op Social media. Denk na wat jij voor speciale acties kunt doen om extra magie toe te voegen aan je marketing.
6. Direct
Mensen zijn ongeduldig geworden in de huidige maatschappij. Als jouw ideale klant op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar probleem en jij verkoopt die, dan wil jouw klant niet langer wachten om het te gebruiken. Als jij duidelijk maakt dat de klant jouw oplossing direct kan gebruiken, dan heb je een streepje voor op je concurrentie.
Heb je te maken met levertijd? Zorg dan dat je daar helder en eerlijk over bent. Niets is zo funest als beloven dat een product de volgende dag geleverd wordt en het blijkt niet zo te zijn. Je beschaamt dan het vertrouwen van je klant zodanig dat hij waarschijnlijk niet meer terugkomt. Terwijl hij waarschijnlijk genoegen had genomen met een levertijd van 2 dagen, als je er van tevoren eerlijk over was geweest.
7. Tijdelijk
Tijdelijke deals zijn erg aantrekkelijk voor het reptielenbrein. Er ontstaat een gevoel van urgentie, waardoor het bijna onweerstaanbaar wordt om NU dat product of die dienst aan te schaffen. Dat werkt in jouw voordeel als ondernemer.
8. Makkelijk
Beloof een makkelijk bestelproces én maak het ook gemakkelijk. Bestelgemak is één van de belangrijkste voorwaarden die klanten stellen aan een goede (web)winkel of onderneming. Zorg er dus voor dat als je een formulier gebruikt, dat je daarop alleen de noodzakelijke gegevens laat invullen.
9. Mis het niet
Ok, dat zijn 3 woorden. Dat ben ik met je eens. Maar wel een onweerstaanbare combinatie. Ook hier wordt een bepaalde vorm van urgentie aangesproken in het reptielenbrein. Het gevoel dat als de klant niet NU in actie komt, dat hij dan achter het net vist. Dat wil natuurlijk niemand.
Weet je niet waar je moet beginnen?
Je marketingplan kan groot en ongrijpbaar aanvoelen. Dat snap ik. Het goede nieuws is dat ik je erbij kan helpen. Download mijn gratis werkboek ‘Bedrijfsvisie’, waarmee je zelf direct aan de slag kunt met jouw marketing. Wil je liever dat er iemand met je meekijkt? Neem dan gerust contact met me op.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!