Je hebt het al vaker voorbij zien komen in mijn blogs: Ik ben ervan overtuigd dat jij een uniek verhaal te vertellen hebt. Een verhaal dat jouw volgers inspireert om juist bij jou klant te worden. Maar hoe kom je nu achter dat verhaal? Hoe weet je nu wat jouw boodschap is?
Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat jouw unieke boodschap is. Niet elke manier werkt voor iedereen even goed, we zijn immers allemaal verschillend. Maak dus gerust een combinatie van deze 3 manieren of sla er eentje helemaal over. Het gaat om jou en waar jij je prettig bij voelt!

Jouw unieke boodschap is als ondernemer goud waard. Als je weet wat je moet vertellen, is marketing ineens een eitje.

1. Breng je verleden in beeld

Weet jij precies het moment te vertellen waarop je wist dat je een eigen onderneming wilde starten? Veel ondernemers moeten daar echt over nadenken als ik ze ernaar vraag. Vervolgens krijg ik het antwoord: ‘Omdat ik echt niet meer voor een baas wilde werken, dat ging gewoon niet goed.’ (Voor de mensen die mij persoonlijk kennen, ja… Dat is het antwoord dat ik altijd gaf.) Maar als ik dan door ga vragen, komt er vrijwel altijd een ‘aha-moment’, waarop deze ondernemer zich herinnert wat haar oorspronkelijke drijfveer precies was. Dat ze niet meer voor haar baas wilde werken omdat hij bijvoorbeeld zo’n radicaal ander beeld had van hoe het bedrijf in elkaar moest zitten, hoe de klant nu het beste geholpen kon worden enzovoort.

Dat is een mooi begin, maar vaak vraag ik dan nog even door. Want in ieder mensenleven zijn er een aantal gebeurtenissen die bepalen wie iemand wordt. Dat kan iets vanzelfsprekends zijn, zoals het overlijden van een ouder, een huwelijk, een verhuizing… Maar het kunnen ook dingen zijn die veel kleiner zijn, zoals een toevallig gesprek dat je als kind had met iemand in de dierentuin. Momenten die je misschien allang weer vergeten bent, maar die met een beetje moeite weer boven kunnen komen drijven. Het kan van alles zijn. Door al die momenten bij elkaar op te tellen, is er vaak een thema te ontdekken en kom je tot het ‘Waarom’, de ultieme reden waarom jij ondernemer bent geworden. Dat is jouw unieke verhaal.

2. Doe een 20-minuten mindmap meditatie

Een mindmap mediatie doe je in 3 stappen:
1. Zoek een plek in huis of op kantoor waar je ongestoord en comfortabel kunt zitten of liggen. Leg pen en papier klaar. Zet een timer van 10 minuten en sluit je ogen. Haal een paar keer diep adem. Visualiseer nu een ideaal moment in jouw bedrijf, bijvoorbeeld een interactie met jouw ideale klant. Een klant waar je echt voldoening uit haalt, waarvan je het ontzettend gaaf vind om die te mogen helpen. Datgene waarvoor jij zonder moeite je bed uit zou komen. Let goed op wat je doet, waar je bent, hoe het eruit ziet, wat je voelt. Let ook op details. Wat valt je op? Zelfs een terugkomende kleur kan al belangrijk zijn. Laat vervolgens dat beeld z’n gang gaan en kijk wat er gebeurt. Laat je gedachten op hun beloop.

2. Als je timer is gegaan, pak dan gelijk je pen. Schrijf 10 minuten lang (of langer, als dat nodig is) alles op wat er in je opgekomen is tijdens de meditatie. Sommige mensen vinden het fijn om dat te doen in de vorm van een web, sommige mensen schrijven liever alle woorden achter elkaar. Het maakt niet uit op welke manier je schrijft, zolang je maar zoveel mogelijk opschrijft. Je zult merken dat je gedachten tijdens het schrijven verder gaan visualiseren. Dat is niet erg, laat het gebeuren. Je zult bepaalde woorden meerdere keren opschrijven. Ook dat is niet erg.

3. Wanneer je je gedachten ‘leeg’ geschreven hebt, leg je papier dan even weg en ga iets anders doen. Zet een kopje thee of koffie voor jezelf, laat de hond uit, maak lunch… Stap even weg van het proces. Als je die pauze even neemt, kun je daarna met een helder hoofd lezen wat je hebt opgeschreven en ontdek je ongetwijfeld patronen, terugkerende woorden en thema’s. Dat zijn jouw unieke waarden. Daarin zit jouw unieke boodschap verborgen.

Deze methode kán overlap hebben met punt 1. Het zou kunnen zijn dat er in het laatste deel van de meditatie, waarin je je gedachten de vrije loop laat, unieke momenten uit jouw verleden naar boven komen, maar dat hoeft niet. Het gaat om het proces, dus laat dat toe.

3. Praat erover

Als je ook maar een béétje hetzelfde in elkaar zit als ik, dan wil je waarschijnlijk het liefst alles zelf doen. Zolang het nog niet perfect is, wil je het liever niet met iemand delen. Want dat is eng en spannend en je doet het gewoon liever niet. Toch kan ik je uit ervaring vertellen dat wanneer je het wél met iemand deelt, ook al is je idee nog niet af, dat je daarmee verder komt dan dat je in je eentje zou kunnen. Een fris perspectief is áltijd goed. Al is het maar om te ontdekken hoe je het niet wilt gaan doen.
Vraag dus aan iemand die jou goed kent om zijn of haar perspectief op jouw unieke boodschap.

Deze methode werkt vaak het beste als je al een ruw idee hebt van waar je naartoe zou willen. Maar ook als je nog geen idee hebt, kan het heel effectief zijn om een begin te maken óf precies de spijker op z’n kop te slaan. Stel je open en laat jezelf verrassen. 

Je unieke boodschap ontdekken? Het is aan jou…

Wanneer je jouw unieke boodschap gevonden hebt, wordt alles wat daarna komt makkelijker. Je gaat dan moeiteloos ontdekken wie nu écht jouw ideale klant is en hoe je die het beste aanspreekt. Je krijgt een beter beeld van het aanbod dat je aan die ideale klant kunt doen en hoe je dat in de markt kunt zetten.
Dat klinkt goed, he? Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren. Wil je alvast een eerste stap maken? Download dan het Bedrijfsvisie werkboek. Hierin staan 9 vragen die je ook kunnen helpen om jouw unieke boodschap te ontdekken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.