Een bedrijfspagina op Facebook kan een krachtig medium zijn om bezoekers naar je website te halen en contact te maken en houden met je doelgroep. Ik zeg bewust ‘kan’ omdat ik ook weet dat je daarvoor een goede strategie en richting moet hebben. Een plan, een duidelijk idee van waar je naartoe wilt. Wat je wilt bereiken met je Facebookpagina.

Toen ik begon met Rhapsody, maakte ik bewust de keuze om mijn bedrijf niet op Facebook te profileren. Mijn doelgroep was daar niet, dus was het voor mij niet interessant. Sinds die tijd is er veel veranderd in marketing-land, waardoor ik nu juist wél een bedrijfspagina heb. Uiteraard hoort daar een stukje onderzoek bij, onder andere over hoe je nu daadwerkelijk interactie uitlokt op je pagina. Want dat is wat je uiteindelijk wilt. Met ‘likes’ alleen kom je er niet, die zijn statisch en zolang er weinig gebeurt of verandert op je pagina, laat Facebook jouw posts minder goed zien dan je zou willen. De resultaten van dit onderzoek wil ik je niet onthouden. Vandaag dus de vraag: Hoe krijg je interactie met je Facebook volgers?

Een bedrijfspagina op Facebook kan een krachtig medium zijn om contact te maken en houden met je doelgroep. Hoe lok je echte interactie uit?

1. Vraag je volgers om een originele foto te posten met jouw product

Koppel deze actie aan een bepaald product, seizoen of onderwerp. Wees zo duidelijk mogelijk, zodat je volgers precies weten wat je van hen verwacht. Blijf je te vaag, dan zal er geen reactie komen.

2. Houd een ‘onderschrift’-wedstrijd

Plaats een inspirerende, gezellige of ontroerende foto en vraag je publiek om er een onderschrift bij te verzinnen.

3. ‘Like’ andere bedrijfspagina’s

Je kunt als bedrijfspagina geen verbinding maken met privépersonen, die actie moet uit de privépersoon zelf komen. Je kunt wél andere bedrijfspagina’s ‘liken’.

4. Vraag je volgers om hun tips te delen

Sta open voor de mening van je volgers. Wellicht hebben ze een andere kijk op jouw onderwerp, daar kun je alleen maar van leren. Door deze vraag te stellen, kom je je meest enthousiaste volgers op het spoor.

5. Plaats ‘wist je dat?’ berichten

Verzamel leuke feiten over een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw bedrijf en deel die op je bedrijfspagina.

6. Houd een poll

Stel een brandende vraag en geef je volgers een aantal opties. Dit is een makkelijke manier om marktonderzoek te doen en tegelijk interactie met je volgers te krijgen. Een poll is eenvoudiger in gebruik dan een open vraag en zal sneller beantwoord worden. Deel je resultaten daarna ook op je Facebookpagina, bijvoorbeeld in een mooie staafdiagram of visual.

7. Stel vragen

Denk aan vragen als: Wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe. Denk eraan dat een open vraag lastiger te beantwoorden is dan een meerkeuzevraag. Probeer je vraag daarom zo duidelijk mogelijk te stellen.

8. Vraag je volgers om een zin aan te vullen

Voorbeeld: ‘Mijn favoriete werkplek is …’ of ‘Mijn leukste vakantie was in …, omdat …’

9. Vraag om ideeën

Geef je volgers de kans om hun eigen expertise te delen. Dat willen we allemaal wel eens, toch?

10. Zorg dat je een e-mailadres krijgt

Interactie met je volgers moet niet je einddoel zijn. Uiteindelijk wil je van je volgers klanten maken. De kans dat dit gebeurt, vergroot je door op enig moment een e-mailadres te vragen aan je volgers. Je kunt dit doen door iets weg te geven, een wedstrijd te houden of op een andere creatieve manier. Zodra je een e-mailadres hebt gekregen, haal je de band met die volger verder aan door een gerichte e-mailcampagne naar hem of haar te sturen.

Leuk hoor, maar als ik nu geen volgers heb?

Het krijgen van volgers is niet iets dat van de ene op de andere dag gebeurt. Net als alle andere vormen van contentmarketing is marketing op Facebook een kwestie van een lange adem. Zolang je mooie content maakt en je berichten – met beleid – ook deelt op je privépagina, krijg je vanzelf meer volgers. Bedenk dat een pagina met 3000 likes waar niets gebeurt, minder effectief is dan een pagina met 60 actieve volgers (of zelfs nog minder, afhankelijk van je product of dienst). Wees daarin realistisch.

Blijft lastig?

Dan heb je misschien nog geen helder beeld van wie je doelgroep is, wat je precies wilt uitstralen of heb je geen overzicht (meer) in je communicatie. Herken jij jezelf hierin? Download dan mijn gratis e-book ‘Appelboommethode proeverij‘ waarin ik in het kort alles uitleg over verschillende vormen van content, hoe je een social media kalender maakt die wél werkt voor jou én hoe je jouw eigen authentieke boodschap vindt. Want alleen zo krijg je de ideale klant die je graag wilt bereiken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *