Stel je eens voor dat we zouden leven zonder enige vorm van structuur. Macht, controle en autoriteit zijn gemakkelijk te misbruiken, maar we hebben ze wel nodig om de chaos te beheersen. Merken die de wereld structuur en stabiliteit kunnen bieden, zijn voorbeelden van merken die de titel ‘Heerser’ verdienen.

Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.

Maak kennis met de Heerser

Het Heerser-Archetype probeert chaos te voorkomen door de controle te nemen. Gemotiveerd door de behoefte aan veiligheid en zekerheid, is de Heerser telkens op zoek naar het krijgen – en houden – van de macht. De Heerser houdt van procedures en regels en voelt zich aangetrokken tot substantiële, tijdloze en hoge kwaliteitsproducten. Dit archetype wil een voorbeeld zijn voor anderen om zich te ontwikkelen en vindt het fijn om anderen te helpen om rijkdom en veiligheid te bereiken.

Belofte: Macht laat de wereld draaien
Kernbehoefte: Controle
Doel: Welvaart en veiligheid creëren
Angst: Chaos, overweldigd worden
Strategie: Wees een leider
Gift: Verantwoordelijkheid en leiderschap
Motivatie: Structuur bieden

Zoals de naam al doet vermoeden, gedragen Heersers zich vaak volgens de regels en verwachten ze dat ook van anderen. Aan de ene kant kun je de Heerser zien als een beschermende moeder die haar kind verantwoordelijk opvoedt. Aan de andere kant is de Heerser ook een meedogenloze leider met een honger naar macht en controle over naties en landen. Daar tussenin zit een heel spectrum van verschillende vormen van dit archetype.

Voorbeelden van dit archetype zijn Microsoft, Rolls Royce, Rolex, Hugo Boss en ook Donald Trump.

Een Heerser-merk in actie

Heerser-merken zijn goed zichtbaar in branches als beveiliging, technologie, financiën en de regering. Dit archetype kan ook gebruikt worden voor merken die een high-end product of service bieden. In hun marketing zullen deze merken inspelen op de behoefte van hun klant om belangrijk, invloedrijk en succesvol te willen zijn. Het beeldgebruik is voornamelijk klassiek, nobel en geraffineerd. De prijzen die deze merken hanteren zitten in het hoge segment van de markt.

Zoals te verwachten is, is de bedrijfsstructuur van dit soort merken hiërarchisch. De rollen zijn helder verdeeld. Deze organisaties zijn vaak heel stabiel, functioneren vlekkeloos en orderlijk, maar door deze structuur kunnen ze minder snel reageren op de markt. Elke beslissing moet genomen worden via de hiërarchische structuur, en dat kost tijd.

De Heerser als klant

Heersers als klant worden vaak gemotiveerd door status en prestige. Ze voelen zich aangetrokken door een Heerser-merk omdat dat goed is voor hun imago. Dit soort klanten zijn vaak koningsgezind en hebben een diepe waardering voor de wet, tradities en erfgoed.

Op een ander niveau verlangen Heerser-klanten er vaak naar om bediend te worden. Niet te hoeven wachten in een rij en nergens twee keer om te hoeven vragen. Hoewel ze geen speciale behandeling verwachten, waarderen ze die wel.

Merken die een Heerser-archetype willen hanteren doen er goed aan om hun klanten in de watten te leggen met bijvoorbeeld een VIP-status of een Platinum lidmaatschap.

Is jouw merk een Heerser?

Verkoop jij high-end producten of diensten? Beloof je je klanten veiligheid en status? Ben je een marktleider of wil je dat graag worden? Geef je de voorkeur aan een gestructureerde organisatie? Als je ‘ja’ kunt antwoorden op 1 of meerdere van deze vragen, zou je kunnen passen in een Heerser-archetype.

Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *