‘Waarom zit jij met je onderneming op Social Media?’
Vaak hoor ik als antwoord ‘Omdat ik graag meer potentiële klanten naar mijn website wil krijgen,’ of ‘Ik wil graag mensen bereiken met mijn boodschap.’ Hele goede antwoorden natuurlijk! Maar vaak zie ik ondernemers vervolgens vastlopen. Want het is niet zo makkelijk om op Social Media écht een verschil te maken met je marketing.
Er zijn talloze voorbeelden te vinden van schema’s, ideeën die je kunt gebruiken en challenges die je kunt volgen als ondernemer (ja, die heb ik in het verleden ook verschillende keren aangeboden, guilty as charged). Het gevolg is alleen dat alle Social Media berichten een beetje op elkaar gaan lijken. Omdat iedereen natuurlijk dezelfde schema’s, quotes en ideeën gebruikt. En daardoor maak je eigenlijk niet écht een connectie op Social Media.
Jammer, want er zit vaak wél veel tijd in. Hoe creëer je nu een echte connectie met jouw fans op Social Media. Een connectie waardoor ze wellicht later klant bij je worden? In dit blog geef ik je een aantal eye-openers mee.
Denk vanuit de behoefte van je klant
Ga, als je berichten voor Social Media bedenkt en uitvoert, echt in de schoenen van jouw klant staan. Vraag je af: Wat is het probleem van mijn klant waarvoor ik een oplossing kan bieden? Welke behoefte heeft mijn klant? Welke emoties horen daarbij? Welke verhalen kun je vertellen over een klantbeleving?
Maak er even tijd voor om hierover te brainstormen en zoek een antwoord op bovenstaande vragen vanuit verschillende perspectieven. Probeer daarbij ook je formuleringen zo te schrijven dat de klant direct ziet wat hij/zij eraan heeft. Zo kan de behoefte en emotie van één van mijn klanten zijn: ‘Ik heb eigenlijk geen tijd voor Social Media en daardoor komt het steeds onderaan op mijn agenda te staan en dat frustreert me.’ Mijn oplossing daarvoor kan heel simpel ‘het uitbesteden van je Social Media’ zijn, maar als ik het formuleer als ‘Zorgeloos zichtbaar zijn op Social Media’ klinkt het opeens heel anders.
Door de tijd te nemen om hier wat dieper in te duiken, maak je het uiteindelijk voor jezelf gemakkelijker. Je kunt namelijk altijd terugkeren naar die brainstormsessie en van daaruit je teksten schrijven.
Laat jezelf zien
‘Mensen doen graag zaken met mensen.’ Dat is een bekende uitspraak die vaak gebruikt wordt, maar daarom is hij niet minder waar! Je kunt een echte connectie maken met jouw volgers op Social Media door stukjes van jezelf prijs te geven. Dat hoeven niet perse bedrijfs-relevante dingen te zijn. Uit de foto die ik bij dit blog heb gebruikt, zie je bijvoorbeeld dat ik gitaar speel en ontzettend in een deuk kan liggen. Dat heeft niks met mijn business te maken… Het gaat erom dat mensen jou leren kennen als een persoon in plaats van als een bedrijf. Een persoon die misschien – net als zijzelf – houdt van muziek maken, appeltaart eten, vogels spotten enzovoort.
Het is natuurlijk niet nodig dat je je hele hebben en houden op Social Media zet… maar die kleine stukjes dragen al bij aan het ‘menselijk maken’ van jou als ondernemer.
Meer hierover kun je lezen in ‘De 9 Weesjes van Persoonlijke Marketing‘.
Smijt niet met urgentie
In veel Social Media berichten staat een zogenaamde Call To Action (CTA). Een actie waarvan je wilt dat de lezer die doet wanneer hij/zij je bericht gelezen heeft. ‘Koop nu.’ ‘Profiteer van deze aanbieding, voordat die voorbij is.’ ‘Klik hier voor het te laat is.’ Deze tactiek – het creëren van urgentie – heeft een tijdje goed gewerkt, maar iedereen die al wat langer op het internet rondhangt is er inmiddels wel een beetje immuun voor geworden. Wat veel beter werkt is het stellen van een vraag of het vragen naar een ervaring. Geef je bijvoorbeeld een tip, zeg dan niet: ‘Word nu klant bij mij,’ maar vraag: ‘Heb je deze tip uitgeprobeerd? Hoe is die bevallen?’
Heb geduld en staar je niet blind op statistieken
Social Media is een platform dat niet over één nacht ijs gaat, maar er gebeurt meer dan je denkt. Sommige mensen volgen jou al jaren en hebben nog nooit gereageerd op jouw berichten of op dat beroemde duimpje/hartje geklikt. Dat wil niet zeggen dat ze jou niet kennen. Als ze iemand nodig hebben op jouw vakgebied en jij bent regelmatig aanwezig op hun tijdlijn, dan heb je dikke kans dat ze alsnog contact met je gaan zoeken.
Blijf niet alleen aanmodderen
Haha, nu denk je natuurlijk: Nu komt het aanbod, het addertje onder het gras. Nope! Het enige dat ik je mee wil geven is: zoek iemand waarmee je kunt sparren over jouw bedrijf. Iemand die je vertrouwt en die mee kan denken met de behoefte van jouw klant, de identiteit die je wilt uitstralen en die met je mee kan kijken. Dan heb je gelijk een stok achter de deur om die tijdlijn nu echt eens aan te pakken. ;)
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!