Het bekendste weesje op de wereld is natuurlijk ‘Annie’. In 2014 kwam daar een recente versie van uit. De versie waarmee ik ben opgegroeid is die uit 1982, met Aileen Quinn in de hoofdrol. Daar kan ik nog steeds van smullen. Een mooi verhaal om bij weg te dromen. Maar je kunt er ook veel van leren op het gebied van persoonlijke marketing. Daarom vandaag de 9 ‘weesjes’ van persoonlijke marketing.

 

1. Wees vriendelijk

Net als Annie, vriendelijk blijven tegen iedereen. Ja, ook tegen personen die een negatieve reactie geven op je blog, publicatie of Social Media post. Door vriendelijk te blijven en vooral door te vragen naar het probleem waarvoor deze negatievelingen eigenlijk een oplossing zoeken, kom je professioneel over. Houd bij elke publicatie of reactie in je achterhoofd dat je je lezers wilt helpen. Ook als je ze op dat moment eigenlijk liever achter het behang wilt plakken.

2. Wees gepassioneerd

Zoals Aileen zingt in Annie is ongeëvenaard. Vol passie, welgemeend en sprankelend van enthousiasme. Zo gaat het ook met je onderneming. Hoe goed je product of dienst ook is, je zult je lezers nooit als klant voor je winnen als je een droog, saai verhaal afsteekt. Of een teveel ingestudeerd verhaal. Praat en schrijf vanuit je hart, dat zullen mensen herkennen als authentiek en ze zullen je erom waarderen.

3. Wees betrokken

Annie prikte door het starre exterieur van ‘Daddy Warbucks’ heen en wist zijn hart te raken. Dat kun jij ook met je lezer en je volgers op Social Media. Stel vragen die ertoe doen, die dieper gaan. Ga op zoek naar de kern van het probleem waarmee je lezer worstelt en biedt hem daarvoor een oplossing. Zo win je je lezer als klant.

4. Wees persoonlijk

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Als je een eenmanszaak bent (ja, bent, een eenmanszaak ‘heb’ je niet), gebruik dan geen ‘wij’ in je communicatie. Laat zien wie je bent en durf een gedeelte van je persoonlijkheid in te zetten voor je promotie. Je hebt bijvoorbeeld in dit blog al gehoord dat ik de film ‘Annie’ erg leuk vind. Ik houd ook erg van dansen. Dat hoef jij niet leuk te vinden, maar je hebt wel weer iets over mij geleerd dat mij meer een mens maakt in jouw hoofd. Persoonlijker dus.

5. Wees interactief

Annie wist altijd iets terug te zeggen als ze werd benaderd, door wie dan ook. Als je een reactie krijgt op Social Media of op je blog, neem dan de tijd om die te beantwoorden. Plan daar iedere ochtend een kwartier voor in. Zo simpel is het.

6. Wees anders

Door haar sprankelende persoonlijkheid en onconventionele ideeën zette Annie het huishouden van Daddy Warbucks danig op z’n kop. Verras je lezer met jouw visie. Door hem nieuwsgierig te maken, nodig je je lezer uit om langer op je blog te blijven en meer van jou te weten te komen.

7. Wees memorabel

Door je verrassende ideeën blijven je lezers zich jou nog lang herinneren. Net als ik nog steeds bepaalde scenes uit Annie weet na te vertellen, hoewel het – denk ik – al zo’n 15 jaar geleden is dat ik de film voor het laatst zag. Dat is de impact die je wilt hebben in het leven van je lezer.

8. Wees creatief

De paralel naar Annie hoef ik niet nog een keer te trekken, denk ik. Door een creatieve insteek te gebruiken in je blogposts en Social Media posts trek je meer lezers naar je website en laat je ze kennismaken met jouw onderneming.

9. Wees consequent

Dit laatste punt heeft eigenlijk nog het minst met Annie te maken, maar is wel belangrijk voor je het verwerken van je persoonlijkheid in je marketing. Zorg dat je voor jezelf een routine ontwikkelt, waarbij je genoeg tijd inruimt voor het reageren op je lezers.
Geef ze iets om op te rekenen. Afgelopen week kreeg ik een compliment via de mail, dat ik altijd trouw op tijd mijn blog publiceer. Dat doe ik om mezelf én mijn lezers houvast te geven. En blijkbaar wordt dat gewaardeerd!

Marketing die bij jou past

Door je marketing als kleine ondernemer te voeren vanuit je eigen persoonlijkheid, maak je een authentieke en sympathieke indruk. Je geeft je lezers en volgers het gevoel dat ze jou kennen. Doordat je tijd investeert in het opbouwen van een relatie met je lezers en luistert naar wat hen bezighoudt, kun je ze veel beter van dienst zijn. En dat loont op meerdere manieren de moeite! Want door je marketing persoonlijk te maken, beleef je er zelf ook veel meer plezier aan!

Wil jij hier ook mee aan de slag? Bekijk dan eens mijn e-cursus ‘Appelboommethode‘. Hiermee leer je in 7 lessen:

  • welke vormen van marketing bij jouw persoonlijkheid passen
  • hoe je je eigen Social Media kalender maakt
  • hoe je weer plezier krijgt in je marketing

Schrijf je direct in. Je kunt vandaag al beginnen!

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.