Heb jij een blog? Kost het je veel tijd? Dan heb ik goed nieuws voor je! Je hoeft niet – ik herhaal, NIET – iedere week content te schrijven of creëren om je blog succesvol te laten zijn. Het is zelfs zo dat, in mijn optiek, 50 % van de tijd die je besteed aan je blog juist niet gericht zou moeten zijn op het maken van content. Wat we als ondernemers namelijk vaak vergeten is het geheim van een goede contentkalender: delen en opnieuw delen!

Bloggen kost tijd

Laten we eerlijk zijn. Het kost gewoon tijd om een goed blog te schrijven. Ook al schrijf je makkelijk en vind je het leuk om te doen, dan nog kan het je zomaar 2 uur kosten om een blog van begin af aan op te bouwen. De andere kant daarvan is: als het zoveel tijd kost om te maken, is het waarschijnlijk wel de moeite waard om het te delen! Jouw lezers en volgers zijn er blij mee.

Delen!

Omdat het zoveel tijd kost om een blog te schrijven, wil je dat ook graag delen. Je maakt een aantal Social Media posts en schrijft er een nieuwsbrief over. Je lezers zijn op de hoogte van het bestaan van je nieuwe blog en gaan het lezen. Klaar. Afgevinkt. Toch? Nou… Zo werkt het dus niet helemaal.

Oudere content delen is ook waardevol!

Het is toch eigenlijk ontzettend jammer dat je 2 uur of meer in een blog steekt, het een week lang overal deelt en er vervolgens niets meer mee doet? Terwijl het eigenlijk vrij eenvoudig is om tijdens het plannen van je online marketing ook oudere blogs mee te nemen. Deze zijn nog steeds relevant en er zijn altijd mensen die jou nu pas gevonden hebben en graag meer van je willen lezen. Waarom zou je stoppen met een blog te delen, simpelweg om het feit dat het niet je laatste blog is?

| Wil jij meer lezen over het maken van een contentkalender en de voordelen daarvan? Lees dan dit blog eens: Contentmarketing: flirten met je klanten

Updaten!

Alles is in beweging. Ook jouw werk en je vakgebied. Het kan dus voorkomen dat je een blog schreef over een onderwerp dat inmiddels veranderd is. Denk aan wetgeving, software en online tools die zich ontwikkelen en in de loop van de tijd veranderen. Een ouder blog over dit onderwerp updaten met nieuwe informatie is beter dan het blog zo te laten en er iets nieuws over te schrijven. Zo houd je je blog ‘schoon’ en vrij van verouderde informatie. En na je update; natuurlijk weer delen!

Afbeeldingen voor Pinterest

Heb je er weleens over nagedacht om de tekst van je blog samen te vatten en er een mooie afbeelding van te maken voor op Pinterest? Je maakt dan geen nieuwe content, maar hergebruikt de inhoud van een ouder blog voor een nieuwe Pinterest-post. Omdat Pinterest-posts vaak lang blijven rondzingen, moet je je wel altijd even afvragen: Is dit blog over een half jaar ook nog actueel? Zo niet, dan kun je deze beter niet delen op Pinterest. Blogs over Zwarte Piet, bijvoorbeeld, kun je beter delen op Facebook of een ander vluchtiger Social Media platform.

En nu praktisch

Het idee klinkt leuk, he? Maar dan nu de praktische kant van het verhaal. Je moet het ook gewoon doen! Pak je agenda, plan de komende week of maand een dag in om je oudere blogposts na te lopen en deze opnieuw in te plannen in je Social Media platforms. Dat plannen kan maanden van tevoren, dus dat kun je op een rustig moment doen. Zo heb je altijd ‘lopende’ Social Media content, terwijl je er in drukke tijden niets aan hoeft te doen. Dat is toch heerlijk!

Ga jij je blogcontent opnieuw delen? Laat het me weten, dan kan ik je volgen (als ik dat nog niet doe). Laat een bericht achter met je Social Media profiel. Ik ben heel benieuwd!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *