Als je een eigen bedrijf hebt, komt er van alles op je af. Je krijgt er ineens heel veel functies bij, zoals administratie, archivering, klantcontact en marketing. Vooral die marketing slokt een flink deel van je tijd op. Je probeert van alles, maar niets wil echt lukken, want je weet eigenlijk niet zo goed hoe je het moet aanpakken. Tijd die jij wilt gebruiken om te doen waar je goed in bent, wordt langzaam opgeslokt door je marketing. En je blijft maar aanmodderen, zonder veel resultaat. Herken jij dit? Dan wordt het tijd om te gaan kijken of je een aantal van die taken kunt uitbesteden. Daar gaat dit blog over. Wat zijn nu de voor- en nadelen van het uitbesteden van jouw marketing?

Nadelen:

Laten we met de nadelen beginnen. We zien namelijk allemaal weleens leeuwen en beren op de weg, vooral als het om iets nieuws en ongrijpbaars gaat. Ik snap dat jij daar ook last van hebt. Welke bezwaren komen er in jouw hoofd op als het gaat om je marketing uitbesteden? Ik denk dat de volgende nadelen er beslist tussen zullen zitten:

1. Het kost geld

Aan het uitbesteden van je marketing hangt een prijskaartje. Daar kan ik omheen gaan praten, maar dat doe ik niet. Want het is gewoon een feit. En voor veel ondernemers is dit het grootste obstakel dat ze moeten overwinnen. Vandaar dat ik er maar gelijk over begin, dan hebben we dat maar gehad.

Mijn reactie hierop is: Wat kost jij per uur? En hoeveel uur per week besteed jij nu zelf aan je marketing? Die uren zou je dus kunnen gebruiken om nog meer klanten blij te maken met jouw product of dienst!

2. Je hebt er geen controle over

Zoals bij alles wat je uit handen geeft, heb je waarschijnlijk het gevoel dat je de controle verliest. Degene die jouw marketing gaat doen, gaat op eigen houtje dingen voor jou beslissen en uitvoeren. Dat is best eng.

Mijn reactie hierop is: Je beslist natuurlijk zelf in hoeverre je dingen uit handen geeft. In overleg is veel mogelijk en je hebt altijd inspraak. Een marketingplan maak je samen en daarin is plaats voor jouw wensen en ideeën. Fundamentele besluiten neem je samen met degene aan wie je jouw marketing uitbesteedt.

Voordelen:

1. Je houd meer tijd over

Als jij je marketing uitbesteed, komt er in jouw schema meer lucht en ruimte om je klanten beter van dienst te kunnen zijn. En om alle ideeën die al tijden in jouw hoofd fladderen, maar waar je tot nu toe nooit aan toegekomen was, gewoon echt te gaan uitvoeren. Je kunt nieuwe producten gaan ontwikkelen, actiever zijn in je netwerken en gewoon meer bezig zijn met de dingen die je echt leuk vindt om te doen. Waar je goed in bent en waar je jouw bedrijf om bent gestart.

2. Je marketing wordt origineler

Je besteed je marketing uit bij iemand die breder kijkt dan alleen in jouw vakgebied. Dit kan heel verfrissend werken, want zo iemand heeft vaak een hele andere kijk op wat jij doet en hoe je naar buiten moet treden. Die frisse ideeën gaan jouw bedrijf onderscheiden van je collega’s die hun marketing wel zelf doen.

3. Je krijgt een professionele uitstraling

Degene waaraan jij je marketing uitbesteedt, weet waar hij of zij mee bezig is. Ook heeft hij of zij de beschikking over specialistische programma’s. Dat betekent dat jouw marketing er professioneler uit komt te zien dan dat je dat zelf zou kunnen. Ook dat geeft jou een voorsprong op je collega’s. Een goede uitstraling is belangrijk voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie met je klant.

4. Je marketing blijft constant

Als jij het druk hebt, schiet je marketing er vaak bij in. Dat is niet handig, want op het moment dat de drukte voorbij is, ben je eigenlijk te laat met het werven van nieuwe klanten. Als je jouw marketing uitbesteedt, blijft deze doorlopen, ook als jij het ontzettend druk hebt en er zelf nooit aan toe zou zijn gekomen.

5. Je krijgt een duidelijke boodschap

Door jouw marketing uit te besteden ga jij, samen met degene die je helpt, een strategie ontwikkelen. Dit is niet alleen noodzakelijk om goed te kunnen samenwerken, maar ook voor de duidelijkheid naar je klanten toe. Als je boodschap niet helder is, komen er geen klanten. Door een strategie te ontwikkelen en te  hanteren, krijg je duidelijkheid in je communicatie en gaan mensen beter begrijpen wat jij voor hen kan doen.

6. Er komen meer klanten

Deze voelde jij vast al wel aankomen: Door een originele en professionele aanpak is het onvermijdelijk dat je meer klanten krijgt. En dat de klanten blijven komen, ook als jij het druk hebt. Als dit punt voor jou eigenlijk bij de ‘Nadelen’ thuishoort, dan is dat een goede reden om je marketing zelf te blijven doen. Wil je wel meer klanten? Dan wil ik je graag helpen! Kijk eens op deze pagina als je wilt weten wat ik voor je kan betekenen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *