Het zal je vast niet ontgaan zijn dat ik een tijdje ‘offline’ ben geweest, zowel op Social Media als in mijn blog. Dat was niet geheel vrijwillig, maar had te maken met privé-omstandigheden waar ik je verder niet mee zal vermoeien. Inmiddels is de focus om te schrijven er weer! Daar ben ik blij om, want bloggen is iets waar ik altijd energie van kreeg en ik heb het stiekem best een beetje gemist. Maar genoeg over mij; wat heb jíj aan deze informatie?
Marketing experiment
Inderdaad, een heel terechte vraag. Wat heb jij eraan dat ik offline ben geweest? Nou, hoewel het onvrijwillig was, kun je het offline zijn ook zien als een marketing experiment. Wat gebeurt er met je bedrijf als je een jaar lang (of eigenlijk nog net iets langer) offline bent en niets aan marketing doet? Ik probeerde het voor je uit, zodat jij het niet hoeft te doen. Fijn he? Het heeft namelijk voor- en nadelen, dat offline zijn. Zullen we met de voordelen beginnen?
Voordelen van offline zijn
1. Je hebt meer tijd
Marketing kost tijd. Daar zullen we het vast over eens zijn. Als je dus niks aan marketing doet, heb je meer tijd over om voor je klanten te werken, je huishouden op orde te houden en met je gezin bezig te zijn. Soms is dat nodig en daar is niks mis mee.
2. Je houdt meer budget over
Marketing kost geld. Ook daar hebben we vast geen discussie over. Als je geen marketing voert, geef je dat geld dus niet uit. Heel fijn voor je portemonnee, zou je denken.
Maar dat was het… Meer voordelen van geen marketing voeren heb ik niet kunnen ontdekken. Of dat opweegt tegen de nadelen…
Nadelen van stoppen met marketing voeren
1. Je krijgt minder nieuwe klanten
Door te stoppen met online zichtbaar zijn, kreeg ik aantoonbaar minder nieuwe klanten. Dat was op het moment dat het gebeurde, voor mij heerlijk omdat ik tijd en ruimte nodig had om privé mijn zaken weer op orde te krijgen. Nu dat weer loopt, merk ik dat die nieuwe klanten welkom zijn, maar ik daar veel meer moeite voor moet doen dan wanneer ik online aanwezig was geweest.
2. Ontwikkeling ligt stil
Door te bloggen en actief te zijn op social media werk ik aan mijn bedrijf in plaats van erin. De focus ligt dus niet alleen op mijn klanten, maar ook op Rhapsody zelf en hoe ik daarin verder kan ontwikkelen. Voor blogs doe ik research en daar leer ik waardevolle nieuwe technieken door die ik anders nooit had ontdekt. Door niet te bloggen bleef ook mijn ontwikkeling stilstaan. Inmiddels ben ik weer volop aan mijn bedrijf aan het werken. Daar zul je de komende tijd de vruchten van zien.
3. Statistieken storten in elkaar
Facebook vindt het geen leuk grapje als je een jaar niks post op je bedrijfspagina. Mijn statistieken zijn compleet in elkaar gestort en ik zal er de komende tijd hard aan moeten werken om die weer op te schroeven. Ik zie dat als een uitdaging waar ik iets van kan leren.
Conclusie van dit marketing experiment
Daar kunnen we kort over zijn. Het is géén goed idee om een jaar offline te zijn! :)
Terug van weggeweest én een verzoekje
Ik ben blij dat ik kan zeggen: ik ben er weer! De komende tijd publiceer ik weer elke 2 weken een blog. Nu ben ik wel benieuwd wat er bij jou speelt. Over welke onderwerpen zou jij meer willen weten? Reageer hieronder en ik ga erover bloggen!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!