Mensen houden van verhalen. Als je die kunt gebruiken in je marketing, creëer je niet alleen meer aandacht voor je bedrijf, maar ook een bepaald gevoel bij je klanten. Dit hoeft overigens niet altijd een goed gevoel te zijn. Een gevoel van urgentie of zelfs inspelen op angst kan precies de uitwerking zijn die jij nodig hebt om je product of dienst te verkopen. Je zet ze met zo’n verhaal zodanig aan het denken. Na het horen van jouw verhaal kunnen ze eigenlijk niet anders meer dan de conclusie trekken dat ze jouw product nodig hebben. Doel bereikt. Maar hoe doe je dat nu? Hoe gebruik je storytelling in je marketing? In dit blog geef ik je 5 manieren.
1. Let op de verhaalstructuur
Een goed verhaal heeft een structuur. Deze werd al gebruikt door Shakespeare in zijn toneelstukken en is dus al eeuwenoud. De structuur deelt een verhaal op in 5 stukken, die elk een andere emotie oproepen bij het publiek. Een verhaal gaat vaak zo: Het heeft een begin, er ontstaat een probleem, dit probleem bereikt een climax of omkeerpunt, de oplossing dient zich aan en het verhaal komt tot zijn einde.
Als voorbeeld wil ik je dit verhaal vertellen:
Een vriendin van mij werkt in het ziekenhuis en heeft regelmatig avond- en nachtdiensten. De route van het ziekenhuis naar haar huis loopt door een onverlicht stuk bos. Op een avond rijdt ze naar huis en ziet midden op de weg een grote tak liggen. Ze kan er met haar auto niet omheen en stapt uit om de tak weg te slepen. Ondertussen stopt er achter haar auto een volgende auto. De bestuurder blijft in zijn auto zitten in plaats van haar even te helpen. Op weg terug naar haar auto maakt ze daarom een gefrustreerd gebaar naar de bestuurder, maar wacht zijn reactie niet af. Ze stapt in haar auto en rijdt weg.
De auto achter haar knippert met zijn lichten en toetert. Nu begint mijn vriendin echt geïrriteerd te raken, maar gelukkig is het einde van het onverlichte stuk weg in zicht en is ze weer in de bewoonde wereld. Toch zit het haar niet lekker. De auto achter haar blijft haar volgen en blijft agressieve manoeuvres uithalen. Haar irritatie slaat om in angst, want wát nu als hij haar volgt naar huis. Daar zal ze toch uit de auto moeten stappen! Wie weet wat zo’n gek dan allemaal gaat doen…
Ze besluit haar vader te bellen, die een aantal straten verderop woont. Snel legt ze de situatie uit. Haar vader zegt;
‘Kom maar hierheen. Ik wacht op je op de oprit.’ Opgelucht rijdt mijn vriendin de laatste paar straten en draait haar auto bij haar ouders de oprit op. De auto draait brutaal achter haar aan! Mijn vriendin stapt in paniek uit de auto en rent naar haar vader.
Dan stapt de bestuurder van de achterste auto uit en zegt:
‘Vlak voordat je in je auto stapte, is er aan de andere kant iemand in je auto gestapt. Ik ben achter je blijven rijden om je te waarschuwen.’
Bij controle van haar auto bleek er inderdaad iemand tussen de achterbank en voorstoelen te liggen. Hij had de tak op de weg gelegd en was ingestapt met kwade bedoelingen, maar had die niet durven uitvoeren omdat hij constant de koplampen van de achtervolgende auto zag.
In dit verhaal is heel duidelijk dezelfde structuur gebruikt en ik denk dat je het niet snel zult vergeten!
2. Maak een ‘storytelling’ serie
Heb je een goed verhaal rondom een event dat je organiseert of een product dat je gaat lanceren? Maak dan een serie Social Media posts waarin je steeds een klein stukje van het verhaal onthult. Hierdoor prikkel je de nieuwsgierigheid van je lezers en bouw je spanning op, net als in de structuur hierboven.
Op Facebook kun je tegenwoordig ook advertenties als serie aanleveren. Je vertelt dan eigenlijk je verhaal aan de hand van een aantal advertenties, die na elkaar in de Facebook-tijdlijn komen te staan. Storytelling gecombineerd met een duidelijke call-to-action creëert krachtige advertenties. In de eerste advertentie richt je je op naamsbekendheid en bewustwording. Vervolgens geef je in de tweede advertentie meer informatie over je product of dienst. In de derde advertentie geef je een call-to-action die uitdaagt tot aankoop.
Een andere manier om een serie aan te bieden op Facebook of Instagram is door de image carrousel – waarmee je een aantal afbeeldingen naast elkaar aanbiedt in de tijdlijn – slim te gebruiken. Die kun je bijvoorbeeld zo inrichten dat de afbeeldingen doorlopen, zodat je mensen uitnodigt om verder te klikken of swipen.
3. Speel in op de normen en waarden van je publiek
Met storytelling wil je eigenlijk geen verkooppraatje houden. Je wilt ze zélf de conclusie laten trekken dat ze jouw product nodig hebben. Dit doe je door in te spelen op de belevingswereld van je doelgroep. Om een voorbeeld te noemen: Heb jij een product dat heel goed past in een eco-vriendelijke levensstijl, vertel dan een verhaal over hoe jouw product iemand heeft geholpen om duurzamer te leven.
Deze tactiek heeft als extra voordeel dat je je bedrijfsfilosofie ook echt voor je laat werken. Je kunt je normen en waarden meegeven aan je doelgroep en op die manier jouw perfecte klant aanspreken. Daarmee onderscheid je je van je concurrentie.
4. Vertel verhalen uit je buurt
Met het bereik van Social Media ligt de wereld letterlijk aan je voeten. Je kunt je laten inspireren door verhalen van over de hele wereld en alles ligt binnen handbereik. Dat is fantastisch, maar maakt het bepalen en aanspreken van een specifieke doelgroep ook erg lastig!
Waarschijnlijk onderneem jij niet wereldwijd, maar beperk je je als ondernemer tot een bepaalde geografische sector. Dat betekent dat je je marketing daarop moet aanpassen en dus niet moet gaan ‘afkijken’ van wereldwijde organisaties zoals Hugo Boss, McDonalds of Nike.
Besteed dus aandacht aan wat er in je directe omgeving gebeurt. Is er in jouw buurt een evenement of initiatief dat relevant is voor je doelgroep? Gebruik storytelling om het in je Social Media te delen. Het steunen van je ondernemende ‘buren’ is iets om trots op te zijn.
5. Zet je unieke identiteit in het zonnetje
Iedere onderneming is uniek en doet zaken op zijn eigen manier. Storytelling geeft je de mogelijkheid om deze kwaliteiten te vertellen op een manier die niet ‘pusht’ richting je lezer. Laat hem rustig zijn eigen conclusie trekken. Als jouw product of dienst bij hem past, zal zijn nieuwsgierigheid gewekt worden door een goed verhaal.
Aan de slag!
Social Media geeft je de kans om jouw bedrijf op een unieke manier weer te geven. Storytelling is hierin een krachtig middel en kan je helpen om jezelf te onderscheiden van alle anderen op Social Media. Er zijn tal van voorbeelden te vinden op de verschillende platforms. Welke inspireren jou? En zou je zelf aan de slag willen met storytelling? Ik ben benieuwd! Laat je een reactie achter?
Duidelujk verhaal en wat een goed idee. Ik begin mijn workshops over imago building eigenlijk altijd met een waargebeurd verhaal over de aankoop van onze nieuwe keuken. Het verhaal illustreert waarover imago gaat. Ik ga meer voorbeelden verzamelem en vaker gebruiken.
Hoi Marianne, wat fijn dat ik je heb geïnspireerd. Leuk om te horen dat je in je workshops al gebruik maakt van storytelling. Mijn ervaring is dat een persoonlijk verhaal mensen toch meer aanspreekt. Een goed idee om voorbeelden te verzamelen!