, ,

Interactie op Social Media: Waarom ‘wat iedereen doet’ niet altijd werkt voor jou

We willen allemaal meer interactie op onze Social Media kanalen. Enthousiaste bezoekers nemen uiteindelijk toch vaak je diensten af. Hoe bereik je dit?

We willen allemaal meer interactie op onze Social Media kanalen. Enthousiaste bezoekers zijn toch uiteindelijk het beste visitekaartje voor je bedrijf en zijn vaak ook degenen die uiteindelijk een product of dienst afnemen. Maar wie heeft er nu tijd om de hele dag overal online aanwezig te zijn? Daarom kijken we al snel naar wanneer andere – succesvolle – bedrijven online zijn en liften daar een beetje op mee. Ook kijken we graag naar infographics waar zo mooi op staat wanneer de beste tijd is om een update te plaatsen, en op welke tijden je dat nu juist niet moet doen! Maar dat is niet altijd slim! Hoe bepaal je nu op welke tijden het voor jou handig is om online te zijn? Waarom werkt ‘wat iedereen doet’ niet altijd voor jou?

 

We willen allemaal meer interactie op onze Social Media kanalen. Enthousiaste bezoekers nemen uiteindelijk toch vaak je diensten af. Hoe bereik je dit?

Ken je doelgroep

Ik hoor je denken:

‘Daar gáán we weer. Alle how-to-blogs over dit onderwerp beginnen met het bepalen van je doelgroep, maar die heb ik niet. Bij mij is iedereen welkom.’

En ik snap dat. Eerlijk waar! Ik heb het zelf jarenlang uit weten te stellen, dus ik weet hoe je je voelt. Waarom is het nu zo ontzettend belangrijk om een doelgroep te bepalen? Omdat je daardoor weet wie je aanspreekt en voor wie je je Social Media posts schrijft. Dat maakt het zoveel gemakkelijker om je berichten te maken, je blogs te schrijven en zelfs om je website in te richten.

Wil je meer weten over je doelgroep en hoe je die kunt leren kennen? Dan is dit blog interessant voor jou: Maak kennis met je doelgroep. Wat ik daar schreef, zal ik hier niet herhalen, maar één ding wil ik je wel meegeven: Het bepalen van een doelgroep betekent niet dat je je deuren moet sluiten voor iedereen die daar niet binnen valt. Zeker niet! Je richt je communicatie alleen niet op hen, maar op jouw ideale klant. Je kunt dus gewoon lekker blijven werken voor iedereen, als je dat wilt.

Wees jezelf

Eind 2015 schreef ik het blog ‘De 9 ‘weesjes’ van persoonlijke marketing’. Toen ik deze terug las, stond ‘wees jezelf’ daar tot mijn verbazing niet tussen. Wat mij betreft had dit nummer 10 kunnen zijn, om deze reden: Als je op Social Media niet jezelf bent, merken mensen dat. Misschien niet direct, maar als je een rolletje speelt, val je daar op een gegeven moment vanzelf een keer uit. Een rolletje is namelijk ontzettend moeilijk vol te houden, vooral als je druk bent. Dus begin er niet aan.

Wees gewoon jezelf en plaats berichten op een manier die jij prettig vindt. Wil je dat niet van mij aannemen, lees dan in dit blog van collega Nathan Veenstra hoe belangrijk persoonlijkheid en authenticiteit zijn: Wanneer taalfouten echt niks uitmaken.

Ja maar, die ‘tone of voice’ dan?

Als het goed is, is de tone of voice van jouw onderneming afgestemd op de behoefte van je klant én op jou persoonlijkheid. Het zou je dus geen moeite moeten kosten om die tone of voice vast te houden, ook niet in je communicatie op Social Media. Kost dit wel moeite, dan zou ik mijn vraagtekens zetten bij je tone of voice en of die (nog) wel helemaal past.

Analyseer je resultaten

Dit lijkt een inkopper, maar zeg eens eerlijk: doe je het wel eens? Kijk jij actief naar welke berichten op Social Media het goed doen en welke achterblijven in resultaat? En pas je je strategie daar vervolgens ook op aan? Dan wil ik je feliciteren! De meeste ondernemers nemen daar namelijk stiekem toch echt geen tijd voor. Hoor jij bij die laatste groep? Dan wil ik je vooral niet veroordelen of streng toespreken, maar alleen een klein, lief bedoeld duwtje in de goede richting geven. Het loont namelijk de moeite om het wel te doen. Pak nu je agenda en plan in de komende week een uur voor jezelf in om de resultaten van je Social Media activiteiten van de afgelopen maand te bekijken. Trek je conclusies en pas je strategie daarop aan. Doe je dit regelmatig, dan wordt jouw Social Media strategie steeds effectiever en kost het je ook steeds minder tijd!

Kijk tijdens je analyse bijvoorbeeld eens naar de tijd waarop je een bericht geplaatst hebt. Ben jij altijd op ongeveer dezelfde tijden actief? Probeer in de komende maand eens uit wat er gebeurt als je twee vergelijkbare berichten inplant, 1 om 2 uur ’s middags en 1 om 8 uur ’s avonds. Op welk bericht krijg je meer reactie?

Vergelijk ook eens de verschillende soorten berichten die je plaatst. Wat doet een bericht zonder plaatje ten opzichte van een bericht met plaatje? Krijg je meer interactie op een video dan op een slideshow? Door deze zaken bewust in je op te nemen, begrijp je steeds beter wat jouw doelgroep aanspreekt en kun je daarop inspelen. Met als resultaat natuurlijk meer interactie!

Psst, je hebt je agenda nog niet gepakt, he? Doe nou maar!

Interactie is geen doel

Onthoud dat het aantal likes en reacties niet altijd iets zegt over de effectiviteit van een bericht. Het gaat niet alleen om likes, maar ook om wat jouw publiek daar vervolgens voor actie aan koppelt. Interactie is dus geen doel op zichzelf, maar een middel om in contact te komen met je doelgroep. Je kunt een Facebook-account hebben met 130.000 volgers, maar als niemand daarvan ooit de actie onderneemt om jouw website te bezoeken, dan schiet je alsnog je doel voorbij. Waar je dus naar op zoek bent, is relevante interactie. Bezoekers die vanuit Social Media richting jouw website getrokken worden en daar vervolgens een aankoop doen of contact met je opnemen.

Iedereen kan likes scoren met filmpjes van schattige katjes, maar als je geen kattenbakken-verkoper bent, heb je daar verder weinig aan. De kunst is om relevante informatie zo te verpakken dat het voor jouw doelgroep aantrekkelijk wordt. Daarmee lok je interactie uit die ook daadwerkelijk tot conversie leidt.

Aan de slag dus!

Tijd om in actie te komen en te onderzoeken wat nu écht werkt voor jou, in jouw specifieke situatie. Kom je er niet uit? Kijk eens op mijn pagina over Social Media op welke manieren ik je kan ondersteunen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *