Onlangs vroeg een klant mij of ik zijn webteksten eens wilde nalopen. Hij wist dat ik een master aan het volgen ben waar onder andere het schrijven van een overtuigende webtekst aan bod komt. Wat ik op zijn website tegenkwam, ging in tegen alles wat ik had geleerd. Fijn om mijn kennis te mogen inzetten om deze klant meer omzet te bezorgen. Natuurlijk lees je deze blog niet om dit verhaal te horen, maar om te leren hoe je zelf goede webteksten schrijft. Nu kan ik je niet leren schrijven, maar wel de structuur die ik vaak hanteer met je delen en je een aantal aandachtspunten geven om op te letten.
1. Probleemstelling
Welk probleem heeft jouw klant dat jij kunt oplossen? Vertel in deze inleiding dus nog niet gelijk de oplossing, maar beperk je tot de probleemstelling. Op die manier kun je herkenning creëren en een klant nieuwsgierig maken naar jouw oplossing. Deze alinea hoeft niet heel lang te zijn. Voor de probleemstelling kun je wel heel goed gebruikmaken van Storytelling*. Aan het einde van deze alinea noem je uiteraard wel jouw product, met in het kort de belangrijkste kenmerken.
*Meer weten over Storytelling? Lees dan deze blog: Storytelling: Broodje-aap verhaal over een goed merk?
2. Voordelen van jouw product
Hierin leg je in maximaal 3 punten uit wat de voordelen van jouw product zijn voor je klant. Doe dit objectief en probeer je te verplaatsen in de klant. Het is handig om deze punten ook echt als bulletpoints op je website te zetten, zodat je klant snel kan zien waar hij aan toe is. Dit creëert overzicht en verhoogt het scan-gehalte van de pagina.
3. Negatief punt
Dit gaat gek klinken. Dat weet ik. Toch is het waar: Studies hebben uitgewezen dat het noemen van iets dat minder goed is aan jouw product of dienst, je betrouwbaarheid juist verhoogd. Dat je er eerlijk over durft te zijn dat de levertijd langer is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld. Of, wanneer je een laptoptas verkoopt, dat de 17 inch laptop er nét niet in past. Door deze nadelen gewoon te noemen, kom je menselijker en integer over. Het vertrouwen van de lezer in jouw eerlijkheid wordt hoger. Nog slimmer is het als je dat nadeel daarna weet te verdraaien naar een voordeel. Bijvoorbeeld dat je, zoals ik, niet van 9-5 werkt, maar daardoor wél bereikbaar bent op tijden dat andere ondernemers niet met hun klanten bezig zijn. :)
4. Wat maakt jou uniek?
Je bent vást niet de enige die jouw product of dienst aanbiedt. Waarom moet een klant bij jou kopen in plaats van bij jouw concurrent? Laat hier een stukje van je persoonlijkheid zien, jouw unique selling points. Denk hierbij aan je locatie, je expertise, het feit dat je jarenlang opgeleid bent in jouw vakgebied… Het kan van alles zijn.
5. Testimonials
Mensen zijn kuddedieren. Als ze van anderen horen dat jouw product goed is, dan zijn ze sneller geneigd om het zelf ook te kopen. Dit gedrag kun je stimuleren door testimonials op je website te zetten van tevreden klanten. Dit kan in de vorm van geschreven tekst, korte video’s of voor/na foto’s. Wees creatief!
6. Praktische informatie
Natuurlijk heeft jouw product of dienst ook praktische informatie. Naast de belangrijkste kenmerken die je in de eerste alinea al genoemd hebt, wil je klant waarschijnlijk nog van alles weten. Dat kun je in deze alinea kwijt.
7. Duidelijke CTA
Wat wil je dat de lezers van jouw webtekst doen als ze klaar zijn met lezen? Maak dat kristalhelder op je website. Dit kun je het makkelijkste doen door een opvallende knop te plaatsen met daarop precies de actie die je verwacht. Voorbeelden: ‘Koop dit product.’ ‘Neem contact op.’ Zorg dat er op elke pagina van je website maar 1 knop is die eruit springt. Anders krijgen je bezoekers keuzestress en zijn ze alsnog verdwenen.
8. Interne links
Is je tekst helemaal klaar? Dan kun je er nog een keer doorheen lopen en kijken waar het mogelijk is om op een natuurlijke manier interne links aan te leggen naar andere pagina’s op je website. Een voorbeeld hiervan staat bij het punt ‘probleemstelling’. Daar verwijs ik naar een blog over Storytelling, omdat ik dat begrip noem in de tekst. Dit soort links verhoogt de kans dat mensen na het bekijken van de desbetreffende pagina nog even op je website blijven rondklikken.
Aandachtspunten voor webteksten
Door deze structuur te gebruiken, maak je het jezelf makkelijker om succesvolle webteksten te schrijven. Er zijn echter nog wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je zo’n tekst schrijft. Daarover gaat deel 2 van deze korte blogserie: Webtekst 101 – Deel 2: 5 aandachtspunten voor een succesvolle webtekst. Wil je geen blog meer missen? Like dan mijn Facebookpagina, zodat je een seintje krijgt zodra er een nieuw blog online staat.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!