In deel 1 van deze serie, 8 vinkjes voor elke succesvolle webtekst, gaf ik je 8 onderdelen die elke webtekst zou moeten bevatten om succesvol te zijn. Maar dat is niet het enige dat belangrijk is bij het schrijven van webteksten. In deze blog daarom 5 aandachtspunten die je in je achterhoofd zou moeten houden als je een tekst voor internet schrijft.

1. Schrijf vanuit de klant

Als je heel veel weet over jouw vak, is het soms moeilijk om in ‘Jip&Janneke-taal’ over je eigen product of dienst te blijven praten. Houd er rekening mee dat niet iedereen bekend is met de termen in jouw vakgebied. Gebruik je vaktaal, dan bestaat het gevaar dat mensen je niet begrijpen en ergens anders verder gaan zoeken. Dat is precies niet wat je wilt :) Houd het dus simpel.

2. Overdrijf niet

Stel, je staat bij de bakker en die verkoopt 2 soorten brood. Er staan bordjes bij:

  • Paradijsbrood. Een hemelse smaakexplosie in je mond. Je waant je bij elke hap in de wolken.
  • Ambachtelijk vloerbrood. De smaak van het platteland, gewoon bij jou thuis.

Welke zou je kiezen? Ik denk dat veel mensen bij het eerste brood zullen denken: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg! Het klinkt té mooi om waar te zijn en ons brein zegt dan: da’s vast gelogen. En dat is het waarschijnlijk ook!

3. 300 woorden

Ok…. onthoud dit: Het is geen ijzeren wet!

Dat gezegd hebbende: Het zou mooi zijn als je per product/dienst/webpagina 300 woorden of meer kunt schrijven. Dat vinden zoekmachines nu eenmaal prettig. Het lukt niet altijd en dat is prima. Heb je in 250 woorden gezegd wat er gezegd moest worden? Laat het daar dan bij. Ga geen onnodige zinnen brabbelen, daar zitten mensen ook weer niet op te wachten. Was je bijna afgehaakt? Juist! Niet doen dus.

4. Tussenkoppen

Het gebruik van tussenkoppen in websites is nog steeds niet bij iedereen ingeburgerd. Jammer, want dat maakt juist dat je tekst toegankelijker is voor de lezer. De tussenkopjes maken de tekst ‘scanbaar’. Want laat me je een geheimpje verklappen: Geen mens leest jouw volledige webtekst. Niet in eerste instantie tenminste. Dus zorg ervoor dat de tussenkopjes globaal vertellen waar je tekst over gaat. Bij elk structuurpunt een tussenkopje plaatsen is géén gek idee.

5. Zoektermen

Bedenk voordat je een tekst gaat schrijven op welke zoekwoorden je wilt dat jouw pagina gevonden gaat worden. Verwerk die woorden in je tekst en geef ze ook als ‘focus zoekwoord’ op bij je pagina-instellingen. Meer weten over SEO? Mijn collega Nathan heeft hierover een uitgebreid gastblog geschreven waarin hij alles veel beter uitlegt dan ik: Is SEO eng?

Kom je er niet uit?

Kijk dan eens op mijn pagina over het uitbesteden van je content. Wellicht kan ik iets voor je betekenen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *