Als ondernemer heb je vaak veel te doen. Jouw klanten komen bij jou op nummer 1, daarna moet je je administratie nog doen en nog zoveel andere taken op je to-do-lijstje afwerken. Marketing schiet er dan vaak bij in. Toch is het belangrijk om ook jouw marketing draaiende te houden. Daarom krijg je in deze blog van mij 10 marketingideeën die maar 15 minuten van je tijd kosten.

1. Controleer je contactpagina

De contactpagina is de belangrijkste pagina op jouw hele website. Hier kunnen bezoekers jouw gegevens vinden en contact met jou opnemen. Controleer daarom regelmatig jouw gegevens en de links naar je Social Media. Vul ook je contactformulier in en kijk of dit naar behoren werkt. Plan deze taak in nadat jij je website hebt ge-update, want dat is het moment dat er in de techniek weleens iets mis kan gaan.

2. Stuur een nieuwsbrief met meest gelezen blogs

Sommige blogs zijn populairder dan andere. Daar kun je natuurlijk prima gebruik van maken door ze nog een keer te delen. Stuur je e-maillijst een mailing met daarin jouw 3 meest gelezen blogs. Dit brengt je weer even onder de aandacht en kost je niet meer dan de beloofde 15 minuten.

3. Stel een vraag

Laat je regelmatig iets van je horen op Social Media, maar is dit vaak passief? Je laat zien waar je mee bezig bent of wenst je collega’s een fijne dag? Stel dan eens een vraag om reacties uit te lokken.

Ben je op zoek naar inspiratie voor leuke vragen? Over een paar weken publiceer ik daarover een blog. Wil je die niet missen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

4. Check je profielen

Deze taak zou je eigenlijk elke dag moeten inplannen. Kijk elke dag op een vast tijdstip even op je Social Media profielen of je reacties hebt gekregen en vergeet daar vooral niet nog even op te reageren! Het is niet voor niets ‘Social’ Media! Juist de interactie is wat jouw profiel interessant maakt, niet alleen voor je publiek, maar ook voor zoekmachines.

Deze taak hoeft je niet meer dan 15 minuten te kosten. Als je van jezelf weet dat je het moeilijk vindt om je aan dat kwartier te houden, zet dan gewoon een kookwekker!

5. Laat een bericht achter bij collega’s

Blijf niet alleen op je eigen website en Social Media, maar bezoek ook de pagina’s van je collega’s en klanten. Laat een leuk bericht achter onder hun blogs of updates om te laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat zij doen.

6. Plaats een foto

Onderschat de kracht van beeldmateriaal niet. Soms is het beter om ‘even snel’ een foto te maken van waar jij op dat moment mee bezig bent, dan om er een blog van 500 woorden over te schrijven. En het mooie is natuurlijk dat het je niet zoveel tijd kost. Zorg er wel voor dat degene die je foto ziet een makkelijke manier heeft om meer te weten te komen over jou en je bedrijf. Bijvoorbeeld door bij je foto een link naar je website te plaatsen.

7. Pleeg 1 telefoontje

Of je nu een potentiële nieuwe klant belt of iemand die al jarenlang steeds bij je terugkomt, een telefoontje kost je vaak niet langer dan een kwartier, terwijl het wel heel effectief is om persoonlijk contact te zoeken. Persoonlijke interactie wordt nog altijd gewaardeerd!

8. Optimaliseer 1 pagina op je website

Je weet waarschijnlijk wel dat de SEO op jouw website nog wel iets te wensen overlaat. Maar het is een enorm project om dit aan te pakken. Herkenbaar? Plan dan elke dag/week 1 kwartier in om 1 pagina te optimaliseren. Op die manier maak je zo’n enorm project overzichtelijk en begin je er eindelijk aan.

9. Stuur 3 persoonlijke e-mails

Een andere manier van persoonlijke marketing is het versturen van een e-mail. Deel een interessant artikel met 1 van je klanten met een persoonlijke boodschap erbij. Of vraag gewoon eens hoe het met iemand gaat, zonder dat je gelijk iets wilt verkopen. Het schrijven van zo’n e-mail kost je waarschijnlijk maar vijf minuten, maar wordt erg gewaardeerd.

10. Maak een verzamelplaats voor ideeën

Kom jij vaak leuke posts, marketingideeën of blogs tegen en denk je dan bij jezelf: Dat is leuk om te delen met mijn doelgroep? Vervolgens word je afgeleid en is die gedachte al snel weer verdwenen en doe je er verder niets meer mee. Je kunt dit voorkomen door op een plaats waar jij makkelijk overal bij kunt een verzamelplaats te maken voor deze ideeën. Je kunt bijvoorbeeld Evernote op je computer, telefoon en tablet installeren. Of je maakt een documentje in je dropbox. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon een notitieboekje in je tas te stoppen. Het maakt niet uit hoe, als jij je er maar prettig bij voelt. Nu je deze verzamelplaats eenmaal hebt gemaakt, wordt het in de toekomst makkelijker om Social Media berichten te maken. Het kost je vast niet meer dan een kwartier!

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.