Het creëren van een klantprofiel is een slim plan. Want hoe beter jij je doelgroep kent, hoe makkelijker het wordt om hem of haar aan te spreken. Hoe spreek je die nu het beste aan? Wat vindt hij interessant? Waar loopt hij warm voor? Welke onderwerpen vindt hij leuk? Maar ook: wat is zijn gemiddelde leeftijd? Welke opleiding heeft hij gedaan? Waar koopt hij z’n boodschappen? Laten we er maar gewoon induiken! ;)

Wat is een klantprofiel?

Als je nog nooit eerder een klantprofiel hebt gemaakt, vraag je je misschien af: waarom maak ik dit en wat zijn de voordelen voor mijn bedrijf?

Een klantprofiel is een fictioneel persoon dat symbool staat voor jouw ideale doelgroep.

Door zo’n persoon te verzinnen, krijg je een helder beeld van wie je ideale klant is. Totdat je dat helder hebt, kun je er nooit zeker van zijn dat je marketing en verkooptrajecten werken. Daarom is een klantprofiel vaak gedeeltelijk gebaseerd op bestaande klanten en hun recente activiteiten.

Laat ik gelijk even duidelijk maken dat het prima is om meerdere klantprofielen te gebruiken. In een bedrijf waarbij de doelgroepen te ver uit elkaar liggen om 1 specifiek profiel te gebruiken, is het juist verstandig om meerdere profielen te hanteren. Dat maakt je marketing alleen maar duidelijker.

Heb je eenmaal een klantprofiel (of meerdere), dan weet je precies tegen wie je jouw blog, advertentie, social media post of mailing richt. Daardoor krijg je veel betere resultaten uit je marketing en verkoop.

Hoe je een klantprofiel creëert

Het eerste dat je doet wanneer je een klantprofiel gaat maken, is kijken naar de bestaande klant informatie die je tot je beschikking hebt. Deze mensen hebben daadwerkelijk iets bij jou gekocht, dus behoren ze waarschijnlijk tot je ideale doelgroep.

Verzamel alle informatie die je al hebt over je klanten. Daar heb je waarschijnlijk niet genoeg aan. Om de rest van de informatie te krijgen, kun je een enquête samenstellen. Op die manier kun je ook informatie krijgen over potentiële klanten.

Stap 1. Stel vragen

Het beste dat je voor deze stap kunt doen is je bestaande klanten bellen en een gesprek met ze aan te gaan. Als je geen bestaande klanten hebt, kun je je email subscribers of social media volgers benaderen. Zeg gewoon dat je onderzoek aan het doen bent naar hoe je je klanten beter van dienst kunt zijn en vraag of mensen bereid zijn om 10-15 minuten met je te bellen. Je kunt tijdens deze gesprekken gebruik maken van vooropgestelde vragen. Voorbeelden van deze vragen zie je verderop in deze blog.

Als je helemaal geen contact hebt met je doelgroep, kijk dan naar de doelgroep van de concurrent. Je kunt online reviews lezen en zelfs proberen om individuen op te sporen via social media om meer over ze te leren. Dat brengt me bij de volgende stap:

Stap 2. Online onderzoek

Hoewel een 1-op-1 gesprek de beste manier is om onderzoek te doen naar je ideale klant, kun je ook een andere benadering kiezen. Je kunt enquêtes gebruiken om meer te weten te komen over je doelgroep of vragen stellen via je social media kanalen. Probeer hierbij dieper te kijken dan wat er aan de oppervlakte gebeurt. Wat maakt nu écht dat iemand gaat reageren op een bepaalde post, van jou of van de concurrent, bijvoorbeeld?

Stap 3. Breng je ideale klant tot leven

Nu je alle informatie hebt verzameld over je ideale klant, kun je een klantprofiel samenstellen. Schrijf alles wat je weet over je ideale klant op. Geef je klant een naam, kies uit man/vrouw (heb je zowel mannelijke als vrouwelijke klanten, maak dan twee profielen!) en verzin hoe deze persoon eruit ziet. Maak het profiel zo echt mogelijk, zodat je daarna precies weet hoe je jouw ideale klant moet aanspreken in je marketing en op social media.

171 vragen om te stellen aan/over je ideale klant

Demografisch

  • Wat is je naam?
  • Wat is je leeftijd?
  • Ben je man of vrouw?
  • Waar woon je?
  • Wat is je etnische achtergrond?
  • Wat is je gemiddelde jaarinkomen?
  • Welke opleiding heb je genoten?
  • Wat doe je voor werk?

Achtergrond

  • Waar ben je geboren?
  • Waar ben je opgegroeid?
  • Groeide je op in een stad, dorp of op het platteland?
  • In welk soort woning ben je opgegroeid?
  • Wie heeft je opgevoed?
  • Welk beroep hadden je ouders (of voogden)?
  • Zijn je ouders nog steeds getrouwd?
  • Welke opvoedstijl hanteerden je ouders?
  • Heb je broers of zussen?
  • In welke volgorde zijn jij en je broers/zussen geboren?
  • Wat is je favoriete herinnering?
  • Wat deed je als kind het liefste?
  • Wat deed je het liefste op school?
  • Wat was je favoriete vak?
  • Wat was het vak dat je het minst leuk vond?
  • Wat was je gemiddelde cijfer op school?
  • Vond je het leuk om nieuwe dingen te leren?
  • Had je veel vrienden, een paar goede vrienden, of geen vrienden?
  • Kwam je vaak in de problemen op school?
  • Ben je naar hoger onderwijs gegaan?
  • Zo ja, wat was je afstudeervak?
  • Welke universiteit?
  • Wat vond je van het hoger onderwijs?
  • Wat heb je na de middelbare school gedaan, als je niet naar de universiteit ging?
  • Waarom ging je niet naar hoger onderwijs?
  • Wat was je eerste baan?

Persoonlijk leven

  • Burgerlijke staat?
  • Ben je gelukkig met je huidige burgerlijke staat?
  • Heb je kinderen?
  • Zo ja, hoeveel en hoe oud zijn ze?
  • Jongens of meisjes?
  • Wonen je kinderen bij je?
  • Als je geen kinderen hebt, zou je in de toekomst kinderen willen?
  • Hoe waarschijnlijk is het dat je in de toekomst kinderen krijgt?
  • Heb je huisdieren?
  • Zo ja, hoeveel en welk soort?
  • In welk type woning woon je momenteel?
  • Wie woont er bij je in huis?
  • Ben je gelukkig met je huidige woonsituatie, of zou je het liever anders zien?
  • Hoeveel zie je je familie?
  • Heb je momenteel veel vrienden, een paar goede vrienden of helemaal geen vrienden?
  • Zie je je vrienden vaak?
  • Wie zijn de belangrijkste personen in je leven?
  • Ben je religieus?
  • Wat is je politieke oriëntatie?
  • Hoe betrokken ben je bij de politiek?
  • Vind je het belangrijk om fit en gezond te blijven?
  • Welke vorm van sport bedrijf je?
  • Als je geen sport bedrijft, waarom niet?
  • Vind je je uiterlijk belangrijk?
  • Welke hobbies heb je?
  • Wat doe je graag in je vrije tijd?
  • Welke sociale activiteiten doe je?
  • Ben je milieubewust?
  • Wat is je favoriete TV-programma?
  • Wat is je favoriete film?
  • Welke muziek luister je naar?
  • Lees je graag?
  • Ben je een ochtend- of een avondmens?
  • Wat is het eerste dat je ’s ochtends doet?
  • Kook je zelf of ga je uit eten?
  • Ben je netjes of een sloddervos?
  • Hoeveel tijd besteed je thuis en op je werk?
  • Hoe besteed je je weekenden?
  • Waar koop je je boodschappen?
  • Wat lees je graag?
  • Drink je alcohol?
  • Rook je?
  • Heb je weleens drugs gebruikt?
  • Hoe zou je je week het liefste willen indelen?
  • Heb je veel met techniek?
  • Op welke manier volg je het nieuws?
  • Reis je graag?
  • Ga je regelmatig op vakantie?
  • Zo ja, waar naartoe?
  • Heb je ooit een backpack-vakantie gedaan?
  • Ga je liever in bad of onder de douche?

Werk

  • In welke sector werk je?
  • Wat is je functienaam?
  • Welke verantwoordelijkheden heb je?
  • Wie is je directe leidinggevende?
  • Hoe groot is het bedrijf waar je werkt?
  • Welke vaardigheden zijn nodig om jouw werk te doen?
  • Hoe worden jouw resultaten gemeten?
  • Hoe ziet jouw typische werkdag eruit?
  • Welke kennis en instrumenten/programma’s heb je nodig voor je werk?
  • Welke uitdagingen heb je op je werk?
  • Hoe ontwikkel je je kennis binnen je vakgebied?
  • Hoe reis je van- en naar je werk?
  • Wat is je salaris?
  • Vind je dat een eerlijk loon?
  • Kun je goed opschieten met je baas?
  • Kun je goed opschieten met je collega’s?
  • Vind je het werk dat je krijgt leuk?
  • Wat zou je willen veranderen aan je werk als je kon?
  • Hoe ziet je carriërre-plan eruit?
  • Denk je na over een carriërre-switch?
  • Wat is je droombaan?
  • Heb je plannen om je droombaan te vinden?
  • Aan welke werk-gerelateerde verenigingen doe je mee?
  • Wanneer wil je met pensioen?

Persoonlijkheid

  • Hoe zou je jouw persoonlijkheid omschrijven?
  • Ben je een introvert of een extrovert?
  • Ben je optimistisch of pessimistisch?
  • Ben je stil of luid?
  • Ben je praktisch of juist niet?
  • Volg je graag de regels of juist niet?
  • Neem je graag risico’s of speel je liever op veilig?
  • Denk je vernieuwend of ga je liever met de stroming mee?
  • Ben je flexibel in je denkpatronen?
  • Ben je spontaan of heb je liever een duidelijke planning?
  • Komt je motivatie van je eigen prestaties of vind je het belangrijk wat anderen van je vinden?
  • Hoe belangrijk vind je het oordeel van anderen?
  • Wanneer vind je jouw leven succesvol?
  • Wanneer vind je dat jouw leven mislukt is?

Online- en koopgedrag

  • Op welke social media websites heb je een profiel?
  • Hoe gebruik je het internet?
  • Wat is je meest recente online aankoop?
  • Wat is je favoriete online betaalmethode?
  • Maak je je zorgen over je online privacy?
  • Hoe snel pas je je aan aan nieuwe technologische ontwikkelingen?
  • Gebruik je graag nieuwe technologische ontwikkelingen, of gebruik je liever de systemen die je kent?
  • Ben je een frequent internet gebruiker?
  • Welk besturingssysteem gebruik je?
  • Welke internetbrowser gebruik je?
  • Welke mobiele apparaten gebruik je?
  • Wat is je favoriete manier van communiceren?
  • Op welke websites heb je weleens aankopen gedaan?
  • Gebruik je je mobiele telefoon om een aankoop te doen?
  • Waar vind je informatie over een product of dienst die je wilt aanschaffen?
  • Hoe belangrijk is een scherpe prijs voor jou?
  • Welke luxeproducten koop je?

Financiëel

  • Wat is je netto inkomen?
  • Heb je schulden?
  • Zo ja, welk type schuld?
  • Denk je goed na over aankopen of doe je weleens impulsaankopen?
  • Wat is je mening over je huidige uitgavepatroon?
  • Welke factoren spelen mee in een aankoop?
  • Ben je de kostwinner in jouw huishouden?
  • Ben je degene die financiële beslissingen maakt?

Doelen, Uitdagingen en Pijnpunten

  • Wat zijn je levensdoelen?
  • Wat zijn je carriëre doelen?
  • Waarom wil je ons product gaan gebruiken?
  • Op welke prestatie ben je het meest trots?
  • Wat zijn de eerste drie dingen op je bucket list?
  • Wat is het meest frustrerende op jouw dag?
  • Bij welke dagelijkse activiteiten ervaar je stress?
  • Wat maakt jou nerveus?
  • Waar maak je je zorgen over?
  • Waar word je bang van?
  • Wat is de snelste manier om jou boos te krijgen?
  • Wat is het minst fijne aan jouw werk?
  • Wat is de ergste baan die je je voor kunt stellen?
  • Beschrijf de meest slechte ervaring die je hebt gehad bij het kopen van een product of dienst?
  • Van welke aankoop heb je het meeste spijt?

Productgerichte inzichten

  • Welke bezwaren heb je tegen ons product?
  • Waarom zou je kiezen voor de concurrent in plaats van ons bedrijf?
  • Hoe kunnen we jou helpen om deze bezwaren weg te nemen?
  • Hoe helpt ons product jou om beter te worden?
  • Wat is jouw ideale communicatiemethode?
  • Welke vragen zou je jezelf stellen voordat je deze aankoop doet?

Nu jij!

Hopelijk heeft deze blog je op weg geholpen om zelf je ideale klant te leren kennen. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact op met mij, dan kijk ik met je mee.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *