Veel van mijn klanten zijn ‘kleine’ bedrijven. Daarmee bedoel ik uiteraard klein in het aantal personeelsleden, want ook bedrijven met 1 of 2 medewerkers kunnen grote dingen bereiken! Helemaal als zo’n onderneming een sterk online merk heeft opgebouwd. Met een online merk onderscheid je je van de concurrentie en val je beter op tussen alle ‘ruis’. Door als ondernemer je eigen persoonlijkheid in te zetten voor je bedrijf, benader je je klanten op jouw eigen, unieke manier. Zoals alleen jij dat kunt! Hoe ontwikkel je nu zo’n persoonlijk online merk? In dit blog vertel ik je in 11 stappen hoe je hieraan kunt bouwen.
1. Stel jouw waarden vast
Onderzoek wat voor jou je belangrijkste drijfveren zijn, wat je écht aan het hart gaat. Dit kunnen je familieleden zijn, je vrienden, het milieu, enzovoort. Maak een lijst van jouw waarden en kies vervolgens de 3-5 die voor jou het állerbelangrijkst zijn.
Hoe dan? Schrijf jouw waardenlijstje op en hang dit naast je computer. Iedere keer als je online iets van je laat horen, kun je jezelf er zo aan herinneren dat je ‘binnen je merk’ blijft.
2. Bedenk je ideale toekomstbeeld
Waar wil je over 5 jaar zijn? Of over 10 jaar? Schets daar voor jezelf eens een plaatje van en maak die zo specifiek mogelijk. Wat zou jouw ideale klant of klus zijn? Welke rol heb jij? En hoe ga je deze doelen bereiken?
Hoe dan? Om te bepalen welke stappen je moet ondernemen om je doel te bereiken, denk je vanuit je ideale toekomstbeeld terug naar waar je nu bent. Op die manier worden de stappen ineens een stuk duidelijker.
3. Vind je niche
Concentreer je op een specifiek onderwerp binnen jouw vakgebied en doe er alles aan om daar expert in te worden. Het onderwerp dat je kiest moet natuurlijk passen binnen jouw waarden die je bij 1 hebt vastgesteld. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat je alle werkzaamheden die buiten dat onderwerp vallen, niet meer ‘mag’ doen. Je bouwt er alleen niet je online merk omheen.
Hoe dan? Kies een onderwerp waar je enthousiast over bent – maar waar niet veel mensen over publiceren – en specialiseer je daar zoveel mogelijk in!
4. Ontwikkel je verhaal
Zorgvuldig gekozen stukjes persoonlijke informatie online delen zorgt ervoor dat je publiek zich met jou kan identificeren. Het bouwt vertrouwen op bij potentiële klanten en zorgt ervoor dat je volgers het gevoel hebben dat ze je ‘kennen’. Dat maakt het makkelijker om een beslissing te nemen om bijvoorbeeld met jou in zee te gaan of iets van je te kopen.
Hoe dan? Begin met het opschrijven van de lange versie van je verhaal. Laat dit lezen door een vriend en vraag hem of haar welke details van je verhaal persoonlijk en uniek overkomen. Kort met die informatie je verhaal in tot een beknopt geheel. Toon je menselijk en deel ook iets waar je minder trots op bent. Zo is de foto die ik gebruikte voor mijn blogafbeelding (tijdens WordCampNL geschoten door PunkMedia) absoluut niet mijn favoriet. Maar hij laat een stukje van mezelf zien; ik houd van kleur en van lachen. Daarom is hij geschikt voor het bouwen aan mijn persoonlijke merk.
5. Vertel overal hetzelfde verhaal over je online merk
De kracht van een online merk is dat het consistent is. Zorg ervoor dat je op je website en Social Media profielen hetzelfde overkomt. Gebruik – voor zover mogelijk – overal dezelfde gebruikersnaam en profielfoto. Maar zorg er ook voor dat je overal dezelfde taal spreekt. Als je op je website heel zakelijk taalgebruik hebt en op Social Media juist totaal niet, dan komt je website ‘nep’ over. Of andersom.
Tip: Maak ook gebruik van video, zodat je volgers je kunnen horen en zien. Dit versterkt het gevoel jou te ‘kennen’.
6. Communiceer
Elke email, elk bericht dat je verstuurt – of negeert – draagt bij aan het beeld dat jouw lezers van je hebben. Zolang je je daar bewust van bent, blijf je bouwen aan jouw online merk.
Tip: Bedenk voor jezelf regels over hoe snel je wilt reageren op emails en Social Media-berichten. Stel ook vast welke persoonlijke informatie je bereid bent te delen met vreemden en houd jezelf daaraan.
7. Maak nieuwe connecties
Jouw online merk kan versterkt worden doordat je connecties maakt met anderen. Zoek zowel online als offline naar groepen en personen in jouw doelgroep én in je vakgebied. Collega’s die elkaar iets gunnen zijn net zo waardevol als ‘verse’ potentiële klanten in je netwerk, zo mogelijk nog waardevoller!
Tip: Zoek een aantal websites van merken waarmee jij graag geassocieerd zou willen worden en biedt aan om voor hen een gastblog te schrijven.
8. Maak gebruik van nieuwsgierigheid
Als je content gaat maken voor je website, zorg dan voor iets unieks als beloning voor de personen die nieuwsgierig zijn geworden en zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Dit kan een ebook zijn, maar ook een podcast- of videoserie. Zolang het maar meerwaarde biedt aan jouw bezoekers.
Tip: Als je – net zoals ik – alleen werkt en dus écht het gezicht van je merk bent, nodig je website-bezoekers dan vooral uit om een persoonlijke connectie met jou te maken op LinkedIn.
9. Omarm je idolen
Een persoonlijk online merk bouwen heeft alles te maken met uniek zijn, maar dat wil niet zeggen dat je niet naar je grote voorbeelden kunt kijken en elementen van hun succesformule kunt gebruiken.
Hoe dan? Zoek een aantal websites van succesvolle figuren en/of merken in jouw vakgebied en zet die naast elkaar. Probeer te ontdekken welke overeenkomsten ze hebben. Welke daarvan kun jij gebruiken?
10. Wees betrouwbaar
Jouw normen en waarden + je handelen vormen samen je betrouwbaarheid. Je persoonlijke online merk zal alleen betrouwbaar gevonden worden als er bewijs is voor je succesvolle acties. Met alleen goede bedoelingen kom je er niet.
Tip: Vraag aan je trouwe en tevreden klanten of ze een testimonial over jouw werk willen schrijven. Zet deze op je website en op je Google Mijn Bedrijf. Op die manier kunnen anderen zien wat jouw klanten van je vinden en zullen ze sneller met jou in zee gaan.
11. Blijf actief als online merk
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat jezelf regelmatig laten zien op Social Media heel belangrijk is voor de groei van je online merk. Zorg voor een goede mix van toegevoegde waarde, eigen content, content van derden en persoonlijke posts zodat je een gevarieerd aanbod hebt. Voor elk wat wils.
Tip: Hoe vaak en hoe laat zou je op Social Media moeten posten? Dat is afhankelijk van de activiteit van jouw volgers. Social Media is en blijft een vluchtig medium waarbij je meer succes behaalt als je post op de tijden dat jouw ideale klant actief is.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!