Voor jou als ondernemer blijft het een constante uitdaging om origineel te zijn op je Social Media profielen. Ik voel met je mee. In mijn zoektocht naar interessante, bijzondere dingen om op mijn Social Media te delen viel het me meer en meer op dat er tussen de verschillende platforms grote, maar ook subtiele verschillen zijn in de manier waarop men verwacht dat je je lezer/volger benadert. Daarom vandaag: Hoe schrijf je het perfecte Social Media bericht?

Facebook

  • De meest aansprekende berichten op Facebook bevatten een gedeelte van de informatie die een lezer wil zien. Niet alles, want je wilt wel een reactie uitlokken.
  • Voeg waar mogelijk video’s, foto’s of afbeeldingen toe aan je Social Media bericht. Vooral bewegend beeld is populair.
  • Zorg dat je rekening houdt met het nog steeds groeiende aantal mobiele gebruikers op je profiel.
  • Stel vragen om reacties uit te lokken.
  • Pas je plaatsingstijd aan aan de activiteit van je volgers. Dat kan dus ook na sluitingstijd ;)
  • Voeg een link toe om je volgers uit te nodigen om verder te kijken op je website.

Pinterest

  • Bij een Social Media bericht op Pinterest is beeldmateriaal verplicht.
  • Plaats geen foto’s met gezichten. Die leveren minder interactie op.
  • Maak gebruik van heldere kleuren. Een afbeelding met rood of oranje levert 3x meer interactie op dan een afbeelding met bijvoorbeeld grijs en zandkleur.
  • Zorg voor afbeeldingen die rechtopstaand zijn. Die vallen in de structuur van Pinterest meer op. Maak ze niet te lang, dan worden ze ingeklapt.

Instagram

  • Ook dit platform is beeldgericht. Je kunt geen bericht plaatsen zonder afbeelding.
  • Zorg ervoor dat het onderwerp van je foto maximaal 2/3 van de foto beslaat. Dat staat rustiger en is aantrekkelijker om naar te kijken.
  • Je moet een Social Media bericht op Instagram eigenlijk zo zien: Je plaatst een foto met een bijschrift. Hoe relevanter je bijschrift is, hoe beter de foto gewaardeerd wordt. Houd je bijschrift dus kort en stel waar mogelijk een vraag.
  • Beantwoord altijd de berichtjes die je van je volgers krijgt naar aanleiding van je geplaatste foto.
  • Gebruik hashtags! Deze worden gebruikt in de zoekfunctie van Instagram, die je snel kan laten zoeken naar nieuwe Instagrammers om te volgen.

LinkedIn

  • Van alle Social Media platforms is LinkedIn de meest zakelijke variant. Houd daar rekening mee. Je volgers zitten niet te wachten op een advertentie van jouw te koop staande caravan (echt gezien!)
  • Zorg ervoor dat je personalia up-to-date is. Veel mensen gebruiken LinkedIn als online ‘visitekaartjesverzameling’.
  • Deel berichten die relevant zijn in jouw vakgebied.

Hulp nodig?

Zie je door de bomen het bos niet meer? Ik help je graag om je Social Media strategie weer lekker down-to-earth te maken. Daarvoor ontwikkelde ik de Appelboommethode. Een korte versie daarvan kun je (zonder betaling, maar in ruil voor je naam en e-mailadres) hier downloaden.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *