Als je de serie Lucifer weleens gekeken hebt, herken je waarschijnlijk gelijk de vraag in de titel: ‘What is it that you desire?’ Het is de vraag die Lucifer altijd stelt aan de verdachte in een criminele zaak. Omdat hij – volgens het verhaal – de duivel is die op vakantie is in Los Angeles, hebben de verdachten geen keuze; ze moeten eerlijk antwoorden.

Of je Lucifer nu een leuke serie vindt of niet, de vraag die hij stelt is op meerdere manieren belangrijk voor jou als ondernemer. Waarom? In dit blog benader ik deze vraag vanuit meerdere invalshoeken en laat jou daarmee zien waarom ‘What is it that you desire?’ jouw belangrijkste ondernemersvraag zou moeten zijn.

Lucifers 'What is it that you desire?' zou op meerdere manieren jouw belangrijkste ondernemersvraag moeten zijn. In dit blog waarom.

Invalshoek 1: Je klanten

Dit is de meest voor de hand liggende invalshoek: De vraag stellen aan jouw klanten. Waar hebben jouw klanten écht behoefte aan? Wat is het probleem waarmee ze dagelijks worstelen en waar jij een oplossing voor kan bieden?

Je kunt een prachtig product ontwikkelen, maar als de klant er geen behoefte aan heeft, ga je het niet verkopen. Dat is zonde van jouw tijd, energie en geld. Daarom is het belangrijk om die vraag al vooral te stellen. Voordat je een productidee gaat ontwikkelen.

Als jij een product of dienst op de markt kunt zetten waar jouw ideale klant écht behoefte aan heeft, dan zul je zien dat je het moeiteloos verkoopt. Gaat de verkoop niet moeiteloos? Dan is het goed om die vraag nogmaals te stellen. Heb je echt datgene ontwikkeld wat de klanten nodig hebben? Wellicht is het dan niet duidelijk genoeg in je marketingboodschap. Daarover gaat invalshoek 2.

Invalshoek 2: Je identiteit

Je hebt als ondernemer een bepaalde uitstraling. Daar heb je wellicht bewust voor gekozen en dat is goed! Meestal. Soms zie ik ondernemers die krampachtig proberen om zich anders voor te doen als ze echt zijn, bijvoorbeeld door hun concurrenten na te bootsen. Door te doen wat iedereen doet, hopen ze succesvoller te zijn. In die gevallen zie ik nog weleens dat de ondernemer langzaamaan helemaal kwijtraakt waarom hij of zij nu eigenlijk met hun bedrijf gestart zijn. Door constant een ‘jas’ te dragen die niet past, voelen ze zich niet meer thuis in hun eigen bedrijf.

Het kan een enorme opluchting zijn om dat te mogen loslaten. Ik geloof oprecht dat elke ondernemer uniek is en dat mag laten zien. Dus je kunt de vraag ook zo stellen: Wat is het dat jij écht wilt uitstralen? Hoe wil je graag dat mensen jou als ondernemer leren kennen?

Jezelf kunnen zijn in je onderneming zorgt voor heel veel voordelen. Je marketing en Social Media-uittingen komen dichtbij jezelf vandaan en zijn dus automatisch authentiek. Jouw klanten hebben echt het gevoel dat ze zakendoen met een persoon in plaats van met een gezichtsloos bedrijf.

Invalshoek 3: Je bedrijfsvoering

Deze invalshoek is een stukje lastiger. Niet zozeer om de vraag te stellen in deze context, maar om een eerlijk antwoord te geven. Vooral voor ondernemers die een paar jaar bezig zijn. (Ik ga nu een beetje generaliserend doen en als je jezelf hier niet in herkent; chapeau! Dan doe je het beter dan ik in het begin!) Beginnende ondernemers pakken vaak al het werk aan dat ze kunnen krijgen. Er moet immers brood op de plank komen. Dat kan betekenen dat er ook klanten en werk tussenzit waar je eigenlijk helemaal niet blij van wordt. Klanten waar je eigenlijk alleen maar moe van wordt, ook al doe je er leuk werk voor. Of werk dat je eigenlijk verschrikkelijk vindt, maar de klant is loyaal en komt steeds bij je terug.

Er komt een moment dat je daarin keuzes moet gaan maken. ‘What is it that you desire?’ wordt dan een vraag waarmee je jezelf aan de tand voelt over je bedrijfsvoering. Wil je die klant, waar je iedere keer chagrijnig van wordt, niet liever laten gaan? Wordt het tijd om tegen die loyale klant te zeggen dat het werk dat je voor hem doet, niet (meer) jouw core business is en je hem graag doorverwijst naar iemand die daar veel beter in is?
Ik geef toe: dat zijn moeilijke gesprekken die ik zelf heel lang voor me uitgeschoven heb. Maar toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt, kwam er ruimte. Ruimte om door te groeien in mijn eigen identiteit en om diensten te ontwikkelen waar ik als ondernemer erg gelukkig van word, en mijn klanten gelukkig ook!

 Aan de slag?

Wil jij vandaag nog een begin maken met het serieus stellen van deze vraag aan jezelf als ondernemer? Download dan het werkboek Bedrijfsvisie. Je kunt er direct mee starten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.