Heb jij ook weleens periodes dat het angstvallig rustig is in je bedrijf? Dat je je afvraagt of het ooit nog goed komt? In mijn bedrijf is dat meestal rond de zomervakantie het geval. Je kunt dan op de bank gaan zitten en eens ‘lekker genieten van je rust’. Niks mis mee zo af en toe, maar daar gaat je bedrijf niet van groeien. Je kunt de extra tijd ook besteden aan het bouwen aan je bedrijf, zodat die rustige periodes uiteindelijk steeds korter duren. Om je op weg te helpen, deel ik in deze blog een flink aantal ideeën voor als het even rustig is.

1. Stuur een handgeschreven kaart of briefje naar je bestaande klanten

Bedank ze voor hun trouwe klandizie, geef ze gratis tips, wát dan ook. Het ontvangen van zo’n persoonlijk bericht zet jou weer even in het vizier, het wordt gewaardeerd en misschien levert het wel een nieuwe opdracht op!

2. Schrijf nu eindelijk dat ondernemingsplan eens (ja, nu echt!)

Laten we eerlijk zijn. Wie heeft er nu écht een ondernemingsplan geschreven? Er zijn maar weinig ondernemers die er de tijd voor nemen. Maar die tijd heb je nu. En een ondernemersplan kan je helpen om jouw focus te verscherpen of te verleggen naar een ander deel van je markt. Dus begin er nu eens aan. Al is het maar een paar pagina’s. Het heeft mij ontzettend geholpen met het succesvol opbouwen van mijn bedrijf.

3. Investeer je tijd in een opleiding

Leer iets nieuws in je vakgebied, of juist totaal daarbuiten. Je verrijkt jezelf ermee en dat is altijd meegenomen! Durf je dat niet? Vraag je dan eens af… Als jij geen tijd investeert in jezelf ontwikkelen, waarom zouden klanten dan wel in jou investeren?

4. Verzamel positieve geluiden van je bestaande klanten

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Wil je graag dat je klanten een positief stukje tekst aanleveren voor op je website? Ze zijn daar vaak toe bereid, maar je moet wel even de tijd nemen om ze erom te vragen. Maak, als je toch bezig bent, gelijk even een standaard mail die je kunt versturen op het moment dat je in de toekomst jouw dienst oplevert aan je klanten. Een klant is op dat moment heel blij met je en dat is natuurlijk het uitgelezen moment om een recensie te vragen

5. Fris je website op

Als je dan toch bezig bent om al die positieve verhalen van jouw klanten op je website te zetten, kijk dan ook eens kritisch naar alles wat er al op staat. Is het verouderd? Heb je nieuw werk gemaakt dat er nog op zou kunnen? Een opfrisbeurt is altijd goed!

6. Stuur een e-mail

Heb je een vreselijk handschrift of ben je gewoon niet zo van het handgeschreven gebaar? Stuur je klanten die je in het afgelopen jaar van dienst mocht zijn dan een email met de simpele vraag: Hoe gaat het? Wellicht hebben ze vragen of aanvullende wensen.

7. Breng structuur aan in je social media

Verdeel je Social Media taken in wekelijkse en maandelijkse taken en plan daarvoor gelijk tijd in in jouw agenda. Pak daarvoor een moment in de week waarop het meestal rustig is. Scheelt later weer een ‘oh-ja’ gevoel als het wél druk is. Je kunt ook een groot gedeelte van je Social Media berichten al inplannen. Of neem nu even de tijd om het hele gebeuren uit te besteden.

8. Doe een bespaar-onderzoek

Bekijk je onderneming kritisch en identificeer 3 manieren waarop je geld kunt besparen. Heb je bijvoorbeeld elke maand een dure telefoonrekening? Ga op zoek naar een beter abonnement. Of heb je abonnementen op verschillende vaktijdschriften, maar lees je ze nooit? Opzeggen!

9. Maak een lijst van 10 potentials

Bekijk hun website en neem contact met ze op om kennis te maken! Ze komen niet naast je zitten op die bank als jij het rustig hebt. ;)

10. Probeer een nieuwe stijl

Heb je een blog? (Ja toch?) Probeer dan eens een blog-stijl uit die je nog nooit hebt gebruikt. Dat kost in het begin meer oefening en tijd, maar ja… Die heb je nu. Of kijk nu naar de mogelijkheden om je blog-content uit te besteden.

11. Lees rustig een boek

…over je vakgebied, natuurlijk! Neem de tijd om je verder te verdiepen in je vakgebied. Het levert je altijd iets op. Zo las ik het boek ‘Made to stick’Chip Heath & Dan Heath en schreef daar deze blog over: Storytelling: Broodje-aap verhaal over een goed merk. 

12. Maak een spaarplan

Bedenk welke grote investering je binnen nu en een jaar waarschijnlijk nodig hebt en bepaal hoeveel geld je daarvoor maandelijks opzij moet zetten. Als het lukt, zet dan ook gelijk die automatische maandelijkse transactie aan!

13. Doe iets creatiefs

Dit hoeft niet direct gerelateerd te zijn aan je bedrijf. Door creatief bezig te zijn, ga je anders nadenken en komen er vanzelf nieuwe ideeën opborrelen die je dan weer goed kunt gebruiken voor je werk.

14. Ruim je computer op

Serieus. Hoe opgeruimd je bureau ook is, veel mensen vergeten hun computer. En hoe meer *zooi* daarop staat, hoe trager hij wordt. Dus haal eens flink de digitale bezem door je systeem. Ruimt ook gelijk je hersenpan een beetje op.

15. Maak een weggever

Creëer iets dat je klanten en lezers kunnen downloaden. Misschien heb je daar al maanden ideeën voor, maar komt het er nooit van. Kom dan nu in actie! ‘Geen tijd’ is nu geen excuus meer!

16. Maak standaard-mails

Krijg jij vaak dezelfde vraag via de email? Dan ben je daar wellicht steeds 5 minuten mee kwijt om daar een antwoord op te formuleren. Maak voor elke vraag een standaard antwoord, dat je per persoon kunt aanpassen. Scheelt later weer tijd.

17. Maak een Facebook advertentie aan

Juist in vakantietijden bijvoorbeeld zijn minder concurrenten actief, dus kan het juist een goede tactiek zijn om Facebook adverteren in te zetten.

18. Voer een website-controle uit

Check of al je links nog werken en of je contactformulier op de juiste plaats uitkomt. Controleer of al je afbeeldingen nog werken.

19. Ontwikkel een nieuw product

Een van de beste manieren om het weer drukker te krijgen, is door iets nieuws te gaan verkopen of een andere doelgroep aan te boren. Daar heb je nu rustig de tijd voor.

20. Deel je oude blogs opnieuw

Neem nu even de tijd om berichten over je oudere blogs op Social Media in te plannen. Dat hoef je maar één keer te doen en je hebt er maandenlang plezier van.

21. Ga op onderzoek uit

Zoek 3 blogs of websites in jouw vakgebied en lees die helemaal uit. Of zoek een leuke Facebook- of LinkedIn-groep waarbij jij je kunt aansluiten om je kennis te delen én kennis op te doen.

22. Ruim je mailbox op

Deze hoef ik niet toe te lichten, toch?

23. Maak nieuwe foto’s

Van jezelf, van je producten… Fris beeldmateriaal is altijd goed en daarmee kun je weer een tijdje vooruit als het wel druk is. Ook geeft het je een goede reden om iets over je bedrijf te delen op Social Media.

24. Maak een video

Al is het maar om gewoon eens uit te proberen. Er hoeft niet gelijk iets online, maar ervaar gewoon eens hoe het is om voor een camera te staan. Misschien maakt het een volgende stap minder ingewikkeld.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *