Het verwaarlozen van je mailinglist is een slecht idee. In dit blog 24 manieren waarop je je mailinglist kunt laten groeien.

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws voor je vandaag. Laten we met het slechte nieuws beginnen. Elk jaar brokkelt je mailinglist met ongeveer 22,5% af. Emailadressen raken in onbruik, mensen schrijven zich uit omdat ze teveel email ontvangen, veranderen van baan…

Het goede nieuws is dat dit natuurlijke verloop je database up-to-date houdt. De bedoeling is natuurlijk wel dat er nieuwe emailadressen bij komen! Ook daar heb ik goed nieuws over: Dat kun je op heel veel verschillende manieren voor elkaar krijgen. En er zit óók een manier tussen die bij jou past! Gegarandeerd. Vandaag 24 slimme manieren om je emaillijst op te bouwen.

24mailinglist_pinterest

Email:

1. Creeër fantastische content voor je nieuwsbrief

Als je wilt dat mensen zich niet alleen inschrijven, maar ook ingeschreven blijven, moet je ze iets bieden dat ze blijvend boeit.

2. Moedig delen aan

Vraag je lezers of ze jouw nieuwsbrief willen delen met anderen. Dit kun je doen door zogenaamde ‘social sharing’ knoppen aan je nieuwsbrief toe te voegen en eventueel een ‘email naar een vriend’-knop. Zorg er ook altijd voor dat er een inschrijfmogelijkheid binnen je nieuwsbrief is om de mensen die jouw nieuwsbrief doorgestuurd krijgen de kans te geven om zich in te schrijven.

3. Verzin een wedstrijd

Promoot deze wedstrijd via je huidige emaillijst, online en via social media. Laat deelnemers hun emailadres achterlaten in ruil voor hun deelname.

4. Maak meerdere lijsten

Als je je emails richt op een specifieke doelgroep, kun je er meerdere naast elkaar versturen. De doelgroep voelt zich meer aangesproken en voor jou wordt het makkelijker om content te schrijven, want je weet waarvoor je schrijft.

5. Ruim een oudere lijst op

Heb je oudere emaillijsten die je al een tijdje niet meer gebruikt? Maak een sprankelende her-inschrijver en stuur die naar deze oude lijsten. Geef je lezers de kans om zich in te schrijven voor een recentere lijst en beloof dat je de mensen die niet reageren, uit zult schrijven. Dit lijkt niet logisch, maar je kunt beter minder emailadressen in je lijst hebben met meer geïnteresseerde lezers die je content delen en verspreiden, dan allemaal slapende lezers die zich eigenlijk ergeren aan je emails.

6. Voeg een opt-in toe aan je emailhandtekening

Op die manier breng je je emaillijst weer eens op een andere wijze aan de orde.

Met nieuwe content

7. Maak een nieuwe weggever

Ontwikkel een whitepaper, ebook of andere downloadable weggever en laat mensen hun emailadres achterlaten om deze te ontvangen.

8. Creëer een online tool

Ben je die downloads nu wel een beetje zat? Hoewel ze nog steeds goed werken, zijn er ook andere manieren om een emailadres te verkrijgen. Je kunt bijvoorbeeld een online invullijst of rekentool ontwikkelen die mensen kunnen gebruiken om een bepaald probleem op te lossen. Uiteraard in ruil voor hun naam en emailadres.

Door social media

9. Twitter

Promoot je nieuwe weggever of online tool met een twitter-campagne.

10. Facebook

Maak gebruik van je Facebookpagina om je aanbod te promoten. Zet aanbiedingen op je tijdlijn met een link naar je website.

11. Call-to-action knop

Wist je dat je op Facebook een Call-to-action-knop op je bedrijfspagina kunt zetten? Daarmee kun je je emaillijst ook promoten.

12. LinkedIn

Als je doelgroep zich op LinkedIn bevindt, kun je je emaillijst daar ook promoten of een link plaatsen naar je opt-in pagina.

13. Pinterest

Vlak Pinterest niet uit als promotiemiddel. Dit platform kan veel leads opleveren omdat de halfwaardetijd (de tijd dat een bericht zichtbaar blijft) van een bericht vele male langer is dan op andere social media platforms.

14. YouTube

Maak ook in je video’s gebruik van links naar je opt-in pagina. Dit kun je doen door de links rechtstreeks in de video te plaatsen zodat ze op bepaalde tijdstippen vanzelf naar voren komen tijdens het bekijken van de video. Vergeet niet de links ook te vermelden in het tekstgedeelte onder de video. Dit vergroot de vindbaarheid aanzienlijk.

15. Google+

Hoewel ik mijn twijfels heb bij het aantal actieve gebruikers op Google+ kan het geen kwaad om je inschrijfformulier ook daar te vermelden. Al was het maar omdat Google het dan meeneemt in de zoekresultaten.

Op je website

16. Meerdere manieren

Creëer meerdere manieren tot inschrijven, verspreid over je website. Laat mensen vooral niet zoeken naar een inschrijfformulier, want dat doen ze niet.

17. In je blogs

Blog je over een relevant onderwerp voor je lezers, dan zullen ze eerder geneigd zijn om zich in te schrijven voor je emaillijst. Zorg dus dat je ook in de blogs zelf een mogelijkheid biedt om je in te schrijven. Zoals hier, als je geen blog meer wilt missen!

Met een partner

18. Delen is leuk

Boor een verse ‘volgers-ader’ aan door met een partner af te spreken om zijn/haar aanbod te delen met jouw mailinglijst en andersom.

19. Of doe het samen

Ontwikkel samen met een partner een online programma, webinar of schrijf samen een boek en promoot dit in jullie beider mailinglijst.

Met traditionele marketing

20. Verzamel emailadressen

Tijdens een offline event heb je een prima mogelijkheid om emailadressen te verzamelen. Vraag bezoekers hun visitekaartje achter te laten of hun gegevens op te schrijven in ruil voor een leuk aanbod.

21. Begin je eigen event

Overal in het land zie je kleine events ontstaan, zoals meetups (bijvoorbeeld over WordPress), conferenties enzovoort. Deze events kun je ook zelf organiseren. Verzamel emailadressen bij het inschrijven hiervoor.

22. Automatiseer

Verwerk een opt-in in je geautomatiseerde emailprocessen, zoals de mail die verstuurd wordt bij het bevestigen van een bestelling.

23. Organiseer een webinar

Verzamel emailadressen bij registratie.

24. QR-code

Ik weet het… ze zijn niet moeders mooiste. Maar ze werken wel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *