Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws voor je vandaag. Laten we met het slechte nieuws beginnen. Elk jaar brokkelt je e-mail lijst met ongeveer 22,5% af. E-mailadressen raken in onbruik, mensen schrijven zich uit omdat ze teveel email ontvangen, veranderen van baan…
Het goede nieuws is dat dit natuurlijke verloop je database up-to-date houdt. De bedoeling is natuurlijk wel dat er nieuwe e-mailadressen bij komen! Ook daar heb ik goed nieuws over: Dat kun je op heel veel verschillende manieren voor elkaar krijgen. En er zit óók een manier tussen die bij jou past! Gegarandeerd. Vandaag 24 slimme manieren om je e-maillijst op te bouwen.
E-mail:
1. Creeër fantastische content voor je nieuwsbrief
Als je wilt dat mensen zich niet alleen inschrijven, maar ook ingeschreven blijven, moet je ze iets bieden dat ze blijvend boeit.
2. Moedig delen aan
Vraag je lezers of ze jouw nieuwsbrief willen delen met anderen. Dit kun je doen door zogenaamde ‘social sharing’ knoppen aan je nieuwsbrief toe te voegen en eventueel een ‘email naar een vriend’-knop. Zorg er ook altijd voor dat er een inschrijfmogelijkheid binnen je nieuwsbrief is om de mensen die jouw nieuwsbrief doorgestuurd krijgen de kans te geven om zich in te schrijven.
3. Verzin een wedstrijd
Promoot deze wedstrijd via je huidige e-maillijst, online en via social media. Laat deelnemers hun e-mailadres achterlaten in ruil voor hun deelname.
4. Maak meerdere lijsten
Als je je emails richt op een specifieke doelgroep, kun je er meerdere naast elkaar versturen. De doelgroep voelt zich meer aangesproken en voor jou wordt het makkelijker om content te schrijven, want je weet waarvoor je schrijft.
5. Ruim een oudere lijst op
Heb je oudere e-maillijsten die je al een tijdje niet meer gebruikt? Maak een sprankelende her-inschrijver en stuur die naar deze oude lijsten. Geef je lezers de kans om zich in te schrijven voor een recentere lijst en beloof dat je de mensen die niet reageren, uit zult schrijven. Dit lijkt niet logisch, maar je kunt beter minder emailadressen in je lijst hebben met meer geïnteresseerde lezers die je content delen en verspreiden, dan allemaal slapende lezers die zich eigenlijk ergeren aan je emails.
6. Voeg een opt-in toe aan je email handtekening
Op die manier breng je je e-mail-lijst weer eens op een andere wijze aan de orde.
Met nieuwe content
7. Maak een nieuwe weggever
Ontwikkel een whitepaper, ebook of andere downloadable weggever en laat mensen hun e-mailadres achterlaten om deze te ontvangen.
8. Creëer een online tool
Ben je die downloads nu wel een beetje zat? Hoewel ze nog steeds goed werken, zijn er ook andere manieren om een e-mailadres te verkrijgen. Je kunt bijvoorbeeld een online invullijst of rekentool ontwikkelen die mensen kunnen gebruiken om een bepaald probleem op te lossen. Uiteraard in ruil voor hun naam en e-mailadres.
Door social media
9. Twitter
Promoot je nieuwe weggever of online tool met een twitter-campagne.
10. Facebook
Maak gebruik van je Facebookpagina om je aanbod te promoten. Zet aanbiedingen op je tijdlijn met een link naar je website.
11. Call-to-action knop
Wist je dat je op Facebook een Call-to-action-knop op je bedrijfspagina kunt zetten? Daarmee kun je je emaillijst ook promoten.
12. LinkedIn
Als je doelgroep zich op LinkedIn bevindt, kun je je e-maillijst daar ook promoten of een link plaatsen naar je opt-in pagina.
13. Pinterest
Vlak Pinterest niet uit als promotiemiddel. Dit platform kan veel leads opleveren omdat de halfwaardetijd (de tijd dat een bericht zichtbaar blijft) van een bericht vele male langer is dan op andere social media platforms.
14. YouTube
Maak ook in je video’s gebruik van links naar je opt-in pagina. Dit kun je doen door de links rechtstreeks in de video te plaatsen zodat ze op bepaalde tijdstippen vanzelf naar voren komen tijdens het bekijken van de video. Vergeet niet de links ook te vermelden in het tekstgedeelte onder de video. Dit vergroot de vindbaarheid aanzienlijk.
15. Google+
Hoewel ik mijn twijfels heb bij het aantal actieve gebruikers op Google+ kan het geen kwaad om je inschrijfformulier ook daar te vermelden. Al was het maar omdat Google het dan meeneemt in de zoekresultaten.
Op je website
16. Meerdere manieren
Creëer meerdere manieren tot inschrijven, verspreid over je website. Laat mensen vooral niet zoeken naar een inschrijfformulier, want dat doen ze niet.
17. In je blogs
Blog je over een relevant onderwerp voor je lezers, dan zullen ze eerder geneigd zijn om zich in te schrijven voor je e-maillijst. Zorg dus dat je ook in de blogs zelf een mogelijkheid biedt om je in te schrijven. Zoals hier, als je geen blog meer wilt missen! (Bij inschrijving op mijn nieuwsbrief ontvang je ook gratis het e-book: In 6 stappen bouwen aan een steengoed marketingplan.)
Met een partner
18. Delen is leuk
Boor een verse ‘volgers-ader’ aan door met een partner af te spreken om zijn/haar aanbod te delen met jouw mailinglijst en andersom.
19. Of doe het samen
Ontwikkel samen met een partner een online programma, webinar of schrijf samen een boek en promoot dit in jullie beider mailinglijst.
Met traditionele marketing
20. Verzamel e-mailadressen
Tijdens een offline event heb je een prima mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen. Vraag bezoekers hun visitekaartje achter te laten of hun gegevens op te schrijven in ruil voor een leuk aanbod.
21. Begin je eigen event
Overal in het land zie je kleine events ontstaan, zoals meetups (bijvoorbeeld over WordPress), conferenties enzovoort. Deze events kun je ook zelf organiseren. Verzamel e-mailadressen bij het inschrijven hiervoor.
22. Automatiseer
Verwerk een opt-in in je geautomatiseerde e-mailprocessen, zoals de mail die verstuurd wordt bij het bevestigen van een bestelling.
23. Organiseer een webinar
Verzamel e-mailadressen bij registratie.
24. QR-code
Ik weet het… ze zijn niet moeders mooiste. Maar ze werken wel.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!