Zoals je in mijn vorige blog over Business Archetypes kunt lezen, zijn er 12 Business Archetypes die jou kunnen helpen om je te onderscheiden als ondernemer/merk. Anders zijn dan je concurrenten, omdat je authentiek bent, je boodschap helder hebt en echt connectie kunt maken met je ideale klant. Bij elk Business Archetype zijn er verschillende elementen die meespelen. De behoefte van jouw ideale klant, je eigen drijfveren en de manier waarop je die twee bij elkaar kunt brengen. Vandaag ga ik dieper in op deze elementen, zoals ze gelden voor de Rebel.
We hebben allemaal een wilde kant. Het Rebel archetype speelt in op onze behoefte om anders te zijn, tegendraads, bijna opstandig. De Rebel gooit ‘hoe het hoort’ aan de kant en gaat aan de slag om de wereld te maken zoals die zou moeten zijn.
Maak kennis met de Rebel
Belofte: Regels zijn er om gebroken te worden.
Kernbehoefte: Revolutie
Doel: Om te veranderen wat niet werkt
Angst: Machteloos zijn
Strategie: Shockeer, verwoest of onderbreek
Gift: Radicale vrijheid
Motivatie: Verschil maken
Als een olifant in een porseleinkast heeft de Rebel als doel om mensen wakker te schudden. Als dit archetype zich negatief gaat gedragen, gaat hij provoceren en wordt hij boos. Hij vindt het niet erg om berucht te zijn en gevreesd te worden. Angst van anderen ziet hij als macht voor zichzelf. Extremistische groeperingen zijn bijna altijd een voorbeeld van de Rebel.
Aan de positieve kant, de Rebel probeert mensen onrustig en oncomfortabel te maken in de hoop dat er dingen veranderen. Veel mensenrechtenactivisten zijn, hoewel ze vreedzaam protesteren, nog altijd voorbeelden van het Rebel archetype in actie.
De Rebel slaagt erin om culturele gewoontes en gebruiken te doorbreken en doet dit door aanspraak te maken op de donkere kanten van de menselijkheid. Elk merk dat zichzelf of anderen wil vrijmaken van onderdrukking of los wil breken uit het ‘hoe het hoort’ is een Rebel.
Voorbeelden van Rebels en Rebel-merken zijn Robin Hood, Harley Davidson, PayPal en Rumag.
Een Rebel merk in actie
Een Rebel-merk treedt naar buiten met de boodschap dat je best een risico mag nemen om los te breken van een status-quo of onderdrukking. Dit gebeurt vaak door beeldmateriaal te gebruiken dan óf heel duister en provocatief is, of juist stoer en revolutionair. In veel gevallen is er ook een schok-element betrokken bij de marketing, zoals een onverwachte grap of kwinkslag.
Als een ondernemer ‘gezonde’ of ‘normale’ producten of diensten levert, zal op een luchtige manier als Rebel communiceren. Ze stralen uit dat hun merk of product geschikt is voor jou als je je nét een beetje ondeugend wilt gedragen of nét een beetje anders wilt zijn.
Als een Rebel-bedrijf groeit, zie je vaak dat werknemers dezelfde passie en revolutionaire ideeën hebben als hun leidinggevenden, wat leidt tot een onconventionele manier van een bedrijf runnen.
De Rebel-consument
Jouw ideale klant voelt zich vaak niet helemaal thuis in zijn/haar omgeving. Het kan zijn dat hij tot een minderheid behoort en zich vervreemd voelt. Dit leidt soms tot boosheid. Een Rebel-consument neemt graag deel aan riskant gedrag en destructieve acties. Jonge mensen die op zoek zijn naar hun persoonlijkheid vertonen vaak Rebel-gedrag wanneer ze zich niet begrepen voelen.
Rebel-consumenten voelen zich aangetrokken tot shockerende, politiek incorrecte en soms racistische uittingen. Ze hebben een diepgeworteld verlangen naar vrijheid. Verrassend genoeg zijn veel Rebel-consumenten mensen die zich gedragen en die volgens de wet leven. Ze hebben simpelweg de behoefte om af en toe wat stoom af te blazen.
Merken die Rebel-consumenten willen aanspreken, zullen moeten voldoen aan de extremistische behoeftes die hun doelgroep heeft. In het geval van de ‘verborgen’ Rebels, die zich niet zo uitten, maar zich van binnen wel zo voelen, kunnen we hen het beste bereiken door massa-communicatie die ze anoniem tot zich kunnen nemen. Al eerder genoemd in dit blog: Rumag is hier een goed voorbeeld van.
Voor het bereiken van de openlijke Rebel-consumenten kun je beter gespecialiseerde, gepersonaliseerde communicatie toepassen. Dit kan bijvoorbeeld via speciale fora, waarop deze groeperingen communiceren.
Is jouw merk een Rebel?
Merken die de Rebel willen uithangen en/of aanspreken, moeten constant de balans bewaren tussen provocatie en belediging. Neem je producten of diensten eens onder de loep. Zijn ze revolutionair en wil je het verschil maken door anders te zijn dan anderen? Wat zijn jouw klanten? Zijn dat mensen die zich willen verzetten tegen ‘hoe het hoort’, ook al is het maar een beetje? Als dat zo is, zou het kunnen zijn dat jouw Business archetype een Rebel is.
Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business Archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business Archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!