Social Media kan een heel krachtig middel zijn om je bedrijf in de spotlights te zetten. Om te laten zien wie je bent en wat je doet. Hoe pak je dat aan? Waar moet je beginnen? In dit blog geef ik je een aantal handvatten om te starten met een pittige Social Media strategie.
Centraal
De meest optimale manier om al je media-activiteiten te verzamelen op één centrale plaats, is met het starten – of afstoffen – van een blog. Als je je boodschap uitdraagt via een blog dat je regelmatig update, heb je eigen materiaal om te delen via Social Media. Dit kun je aanvullen met relevante informatie van andere blogs of posts van personen waarmee je een connectie hebt op Social Media. Als je alleen maar over jezelf vertelt op Social Media, word je al snel gezien als vervelend of spamming. Het delen van werk of blogs van anderen is behulpzaam en vriendelijk. Een goed begin van een Social Media-strategie dus.
Wat deel je dan?
Bepaal eerst wat je precies wilt zeggen. Wat is jouw toegevoegde waarde voor je klant/lezer? Wat wil je dat je volgers onthouden en waar wil je op gevonden worden? (SEO) Hoe duidelijker je deze boodschap voor jezelf formuleert, hoe makkelijker het wordt om je lezers te bereiken met je boodschap. Als je je eigen boodschap goed geformuleerd hebt, is het ook makkelijker om te bepalen of een artikel, blog of social media-post van een derde partij geschikt is om door te geven aan je volgers.
Het kan zijn dat je over verschillende deelonderwerpen binnen je vakgebied blogt – zo heb ik er vijf: Social Media, Marketing, Communicatie, Inspiratie en Contentcreatie. Om een duidelijke boodschap te formuleren, kan het nodig zijn om per blog je boodschap voor jezelf aan te passen. Dan geef je tijdens de looptijd van je blog alleen updates over dat bepaalde deelonderwerp. Plaats je daarna een blog over een ander deelonderwerp, dan pas je je boodschap op Social Media daarop aan. Zo houd je het voor jezelf overzichtelijk.
De juiste mix
Veel mensen zien Social Media als een ‘Grote Boze Wolf’. Er zijn zoveel platforms! Het lijkt bijna onmogelijk om actief te zijn op alle fronten. Gek he? Dat is het namelijk ook. Maak daarom voor jezelf een heldere keuze voor 2 – of maximaal 3 – platforms waarop je actief wilt zijn. Laat in je keuze meespelen welke Social Media-platforms geschikt zijn voor jouw bedrijf/product. Op welke platforms zijn jouw potentiële klanten actief?
Neem ook de tijd om het platform te onderzoeken en uit te vinden wat bij jou past. Voel je je niet thuis op een platform, dan zullen mensen dit merken. Bovendien blijft het dan voor jou altijd een strijd om actief te blijven. Doe vooral wat je leuk vindt!
Over hoe je de juiste mix kiest, leer je meer met de Appelboommethode. Met deze e-cursus leer je in 7 lessen alles over wat je met Social Media kunt bereiken, wat je boodschap is, wat je allemaal kunt delen en vooral: hoe je je eigen Social Media kalender maakt, zodat je er niet steeds over na hoeft te denken. Dat scheelt tijd én energie!
De juiste toon
Een andere reden om een platform te onderzoeken is om te merken welke toon je moet aanslaan. Op elk platform gelden ongeschreven regels. Die zijn verschillend per platform. Wat op Facebook prima kan, is soms op LinkedIn ‚not done’. Op Facebook en Pinterest speelt beeldmateriaal een grote rol, terwijl Twitter meer gericht is op geschreven tekst. Verdiep je daarom in het platform van je keuze, zodat je professioneel overkomt.
Plan
In de actieve vorm dus. Blijf plannen en houd je aan die planning. Anders slurpt social media een belangrijk deel van je tijd op. Je loopt het gevaar dat het je allemaal boven het hoofd groeit en ‘doet maar wat’ om toch aanwezig te blijven op Social Media. Voelt niet zo lekker en het schieten van ‘losse flodders’ is niet goed voor je herkenbaarheid. Probeer daarom op de platforms waar je actief bent, dezelfde boodschap uit te stralen. Heb je een blog gemaakt, deel dat dan tijdens je looptijd een aantal keren op de platforms van jouw keuze.
Wanneer ben je actief?
Dat is de verkeerde vraag. De vraag die je zou moeten stellen is: Wanneer zijn jouw klanten actief? Om hier achter te komen, moet je je doelgroep goed voor ogen hebben en onderzoek doen naar hun gewoonten op Social Media. Om maar een voorbeeld te noemen: Er zit een behoorlijke piek in Social Media-gebruik tussen het einde van het Journaal op NPO1 en de start van een willekeurige film of serie om 20.30 uur. Is jouw doelgroep dan actief? Probeer dan op dat moment te posten. Of kies er juist voor om dan niet actief te zijn, zodat je niet verdrinkt in de grote hoeveelheid posts die ook op dat moment verstuurd worden.
Is het voor jou lastig om op een bepaald moment actief te zijn, maar is je doelgroep er dan wel, plan je berichten dan in via Hootsuite of Buffer, of in het Social Mediaplatform van je keuze, waar mogelijk.
Gun jezelf de tijd om een goede balans te zoeken en uit te vinden welke berichten op welke tijd het meest succes hebben. Je kunt je resultaten volgen met Google Analytics. Hootsuite heeft een eigen Analytics optie ingebouwd.
En nu jij!
Terwijl ik dit blog schreef, kreeg ik van Bedrijfspositiviteit een waardevolle tip die ik graag met je wil delen: Als je iets wilt, begin er dan gelijk mee! Dus daag ik je uit om nu te beginnen met het schrijven van je Social Media strategie. Schrijf je in voor de Appelboommethode en begin direct. Geloof me, het gaat je veel opleveren!
Nu?
Ja, nu.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!