Marketing op Social Media platforms kan heel lucratief zijn. Een onuitputtelijke bron van lezers en potentiële klanten die je op een relatief makkelijke manier kunt bereiken. Begin je eraan zonder plan, zonder helder doel voor ogen, dan vind je jezelf al snel in het midden van die bron, al watertrappelend om niet te verdrinken. Want er kan zoveel! En er ‘moet’ nog meer, als je alle experts moet geloven! Hoe houd je het overzicht en vooral: Hoe houd je je hoofd boven water? Wat is het recept voor een helder Social Media plan?

Ingrediënten

3 kilo keuzes
2 of 3 profielen
content naar smaak
1 route
een snufje recycling
zelfvertrouwen

Keuzes

Er zijn grofweg 7 leidende Social Media-platforms waar je aan mee kunt doen, plus nog een aantal wat meer branche gerichte platforms. Ik beperk me in dit blog tot de grote jongens: Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn, Google+ en YouTube.
Eén van de redenen waarom mensen het overzicht kwijtraken is omdat ze teveel doen. Overal aanwezig willen zijn. Trap er niet in. Je kunt beter twee of drie platforms op de juiste manier bedienen, dan ze alle zeven half te doen omdat je eigenlijk geen tijd hebt. Maak dus een heldere keuze voor jezelf. Houd rekening met waar je aanwezig is én met je eigen voorkeur. Als jij je ergens helemaal niet thuis voelt, kun je er beter vandaan blijven. Voor je gezonde verstand en voor je lezers. Want publicaties waar je niet volledig achter staat, worden minder goed gelezen. Dan heb je dus extra je best gedaan om je anders voor te doen dan je bent, en krijg je er ook nog eens minder voor terug dan wanneer je je wel thuis voelt op een platform.

Profiel

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan is het belangrijk om de informatie die je daar aan je lezers geeft, zo goed en volledig mogelijk in te vullen. Je lezers krijgen daar een eerste indruk van jou en hebben het gevoel dat ze je al een beetje kennen als ze je op Social Media volgen. Wat is er dan slechter dan een half ingevuld profiel? Vraag jezelf eens af: Wat zegt dat over jou en je zorgvuldigheid?

Content

Als je profielen klaar staan voor bezoek, ga je content creëren en delen. Begin hierbij altijd op een vaste plaats. Je website of blog. Of nog beter, je website waarin je je blog geïntegreerd hebt. Dat is je startpunt, maar ook je bestemming. Alles wat je deelt, zal uiteindelijk terug moeten wijzen naar de publicatie op je website. Uiteindelijk, want niet alle posts op je Social Media hoeven een link te bevatten. Je kunt ook iets delen dat zijdelings relevant is aan jouw onderwerp, of iets dan gewoon grappig of ontroerend is. Daarmee trek je meer volgers, zonder dat je direct reclame maakt. En als lezers je eenmaal volgen, zullen ze sneller je nieuwe blog willen lezen.

Je schrijft dus een blog, whitepaper of andere publicatie. Of je maakt een video. Dit is je content. Dit plaats je op je website. Het liefst op een vaste dag en rond dezelfde tijd. Dan weten je lezers wanneer ze iets van je kunnen verwachten en komen ze sneller terug.

Welke content werkt voor jou?

Wil je weten welke content past bij jou en je bedrijf en hoe je die content vervolgens inzet voor het binnenhalen van jouw ideale klant? Dan is mijn online cursus, de Appelboommethode, zeker een aanrader voor jou. In 7 lessen neem ik je helemaal mee door het proces van je boodschap bepalen, content creëren en het gebruik van Social Media om jouw klanten aan te spreken. Na die 7 lessen kun je het zelf.

Route

Als je content klaar is, ga je je route op Social Media uitzetten. Bepaal hoe vaak je over je publicatie gaat posten. Bijvoorbeeld:
– 3x op Facebook: op de dag van publicatie en 3/7 dagen daarna.
– 2x op Pinterest: op de dag van publicatie op het prikbord over je bedrijf en 4 dagen daarna op een ander relevant prikbord.
– 2x op LinkedIn: op de dag van publicatie en 3 dagen daarna.

In dit voorbeeld heeft je content een looptijd van 7 dagen.

Dit kun je voor jezelf visueel maken in een tabel op een whiteboard, prikbord of digitaal. Maak kolommen voor je publicaties en de verschillende publicaties op Social Media platforms. Als je wilt, kun je verschillende publicaties onder elkaar zetten en de posts door elkaar laten lopen. Gebruik Hootsuite of Buffer, online Social Media planners waarbij je verschillende platforms aan elkaar kunt linken, om je posts in te plannen. Belangrijk: Plaats op alle platforms verschillende teksten. Zo krijgen lezers die je op verschillende platforms volgen, niet telkens dezelfde tekst te zien, maar lezen ze je boodschap in verschillende vormen.

Recycle

In het voorbeeld krijgt je content na 7 dagen minder aandacht vanuit jouw eigen Social Media kanalen. Je kunt je content nu laten staan, maar ook nogmaals voor je laten werken. Maak er een infographic van en deel die nog eens op Pinterest. Of voeg nieuwe statistieken toe en deel je publicatie na verloop van tijd nog eens. Als je veel reacties krijgt op je publicatie, kun je er ook een vervolg op schrijven, waarin je de link van het oorspronkelijke stuk tekst ook weer deelt.

Zelfvertrouwen

Dit lijkt misschien een vreemde eend in de bijt, maar waar je je product of dienst ook promoot; je lezers en klanten zien jou. Als jij niet zeker bent van jezelf en van waar je voor staat, hoe moeten anderen dat dan geloven? Een flinke dosis zelfvertrouwen hoort dus wat mij betreft écht in dit rijtje thuis.

Ik hoop dat bovenstaande tips je helpen om je route te vinden. Wil je er echt in duiken? Kijk dan eens bij de Appelboommethode.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *