Als je een blog publiceert, zit daar over het algemeen veel werk in. Jammer van al dat werk als je blogpost vervolgens door geen hond gelezen wordt, laat staan door mensen die jouw content goed kunnen gebruiken! Daar kun je iets aan doen. Hoe maak je je blogpost nu zo aantrekkelijk als een ijsje op een warme zomerdag?
1. Een pakkende titel
Als je een titel boven je blog zet, wil je dat deze mensen prikkelt en nieuwsgierig maakt. De titel van je blog gebruik je ook in je Social Media om je volgers uit te nodigen je blog te gaan lezen. De meeste Social Media-gebruikers (ik ook) beslissen bij het zien van de titel al of ze het blog gaan lezen of niet. Je bent niet de enige die schrijft over jouw blog-onderwerp, dus zorg ervoor dat lezers juist jouw titel aantrekkelijk vinden.
2. Gebruik afbeeldingen
Een blog zonder beeldmateriaal is veel minder aantrekkelijk dan wanneer je afbeeldingen toevoegt. Ik voeg afbeeldingen toe om drie redenen:
1. We zijn allemaal visueel ingesteld, dus afbeeldingen worden beter gezien en onthouden.
2. Omdat ik Pinterest gebruik in mijn Social Media strategie, zorg ik er altijd voor dat er een staande afbeelding in mijn blogs staat. Staande afbeeldingen worden beter gevonden op Pinterest.
3. Vaak ondersteunt de afbeelding die ik gebruik de titel van mijn blog.
Als je een blog schrijft met een handleiding, dan zijn screenshots een goede manier om je bedoeling duidelijker te maken. Ze maken je blog makkelijker leesbaar omdat ze de tekst in kleinere stukjes opknippen.
Houd bij het gebruik van afbeeldingen altijd rekening met copyright. In een eerder blog, Hoe vind je rechtenvrije afbeeldingen voor je blog?, ga ik hier dieper op in.
3. Maak gebruik van Kopteksten
In WordPress kun je gebruik maken van 6 verschillende Kopteksten (of, als je de Engelse versie gebruikt, Headings). Die vind je linksboven het tekstveld in je WordPress-bericht:
Kun je deze optie niet vinden, dan staat je toolbar uit. Deze kun je aanzetten door op dit icoontje te klikken:
De kopteksten zijn genummerd van 1-6. Nummer 1 wordt meestal gebruikt voor je blogtitel, dus die zou ik vermijden als koptekst. Het beste kun je de 2 of 3 gebruiken, die worden het beste gevonden en zijn vaak het duidelijkst. Ik gebruik bijna alleen maar 2 in mijn blogs.
4. Vul je Meta-omschrijving in
Om ervoor te zorgen dat zoekmachines je blogpost goed kunnen lezen en indelen, is het belangrijk om je SEO goed op orde te hebben. Ik gebruik de plugin van Yoast voor mijn eigen SEO. Die ziet er standaard zo uit:
Bovenin zie je een standaard Snippet voorbeeld. De titel van het blog is blauw, daaronder staat de url in het groen en daaronder staan de eerste regels van het blog, die ook nog eens lelijk worden afgebroken halverwege een woord. Mooier is om daar een samenvatting van het blog neer te zetten, want de eerste zin dekt niet altijd de lading. Dit doe je door de Snippet te bewerken. Je kunt dan zelf een Meta-omschrijving invullen.
Tip: Gebruik je Meta-omschrijving ook in de Alt-tekst van je afbeeldingen. Lees hier meer over in dit blog: Hoe creëer je content die gedeeld wordt?
Ook is het goed om een Focustrefwoord in te stellen, dit helpt de zoekmachine om je blog goed in te delen.
5. Gebruik links naar oudere blogposts
Zoals al eerder gezegd: Blogs schrijven kost tijd. Het zou jammer zijn als je blogposts gepubliceerd zijn, je ze een aantal keren gedeeld hebt en ze dan vergeet. Ook oudere blogs blijven waardevol voor je lezer, je moet ze er alleen even op wijzen dat ze er zijn.
6. Stel een vraag of creëer een call-to-action
Je wilt graag interactie met je lezers, toch? Op die manier kun je erachter komen wat er bij je doelgroep leeft en hoe je hem of haar het beste van dienst kunt zijn. Start een gesprek door het stellen van een vraag en spoor mensen aan om een reactie achter te laten.
Als je je blogpost geschreven hebt met een bepaald doel in je achterhoofd, zoals het krijgen van meer inschrijvingen op je nieuwsbrief, vraag daar dan concreet om.
Heb jij een blog? Wat doe jij om je vindbaarheid te vergroten? Laat het me weten door een bericht achter te laten!
Wil jij serieus aan de slag met je blog en contentplan?
Dan is de Appelboommethode iets voor jou. Je leert in 7 weken je vindbaarheid te verbeteren, je boodschap te vinden en grip te krijgen op je content- en social mediaplanning. Deze cursus draait 4x per jaar. Wil je meedoen? Kijk op Appelboommethode om je in te schrijven.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!