Laten we eerlijk zijn tegen elkaar. Er is veel content op internet te vinden. Ontzettend veel. Het is bijna onmogelijk geworden om je blog of publicatie een unieke inhoud te geven. Toch? Of heb ik het nu mis?
Ik denk niet dat het onmogelijk is. Je hebt namelijk het grootste wapen tegen uniformiteit zelf in handen: je eigen persoonlijkheid. Hoe gebruik je die nu om content te creëren die werkelijk uniek en het delen waard is?

Social Media is een krachtig medium om je content te delen. Hoe zorg je ervoor dat je lezers jouw content ook delen met hun publiek?

Begrijp je lezer

De beste manier om je blog te vullen – en überhaupt om je onderneming te runnen – is het kennen van je doelgroep. Hoe beter je begrijpt waar je lezer naar op zoek is, hoe beter je hem van dienst kunt zijn met jouw kennis. Een eenvoudige manier om inzicht in je doelgroep te krijgen, is door te luisteren naar je bestaande klanten. Hoor je een bepaalde vraag vaker dan één keer? Dan is het waarschijnlijk iets waar je doelgroep tegenaan loopt en is het de moeite waard om er een blog of publicatie over te schrijven. Voor verder onderzoek kun je kijken waar je lezers en klanten zich bevinden op Social Media. Door actief te zijn op de platforms (of om te beginnen één platform, maak het jezelf niet te moeilijk) waar je lezers aanwezig zijn, leer je in korte tijd veel over wat hen bezighoudt.
Wil je meer weten over het bepalen van je doelgroep? Dan is dit misschien iets voor je:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief – geen spam, beloofd – en ontvang mijn e-book: In 6 stappen bouwen aan een steengoed marketingplan gratis. Daarin behandel ik uitgebreid het bepalen van je doelgroep.

Maak het persoonlijk

Laten zien over welke kennis je beschikt is goed, maar je content persoonlijk maken is misschien nog wel belangrijker. Je lezer wil zich graag met jou identificeren, dus laat een stukje van je persoonlijkheid zien in je teksten. (en afbeeldingen, zoals ik deed bij dit blog. Ik houd nu eenmaal van katten!) Dat wil niet zeggen dat je je hart uit moet storten en alles moet delen met je lezer. Laat gerust een gedeelte van je leven privé zijn, maar het is prettig om jezelf te herkennen in de auteur van een blog dat je aan het lezen bent. Op die manier bouw je niet alleen aan volgers, maar ook aan relaties. Meer hierover in een blog dat ik recent schreef: De 9 Weesjes van persoonlijke marketing – waarin ik bijvoorbeeld vertel over mijn grote jeugdliefde…

Voeg deelbare afbeeldingen toe aan je content

Je blog of publicatie ziet er beter uit als je afbeeldingen toevoegt. Zorg ervoor dat deze afbeeldingen zo makkelijk mogelijk deelbaar zijn. Maak ze dus geschikt voor het delen op Social Media waarop jij graag wilt dat ze gedeeld worden. De titelafbeelding van mijn blog is altijd liggend. Om het mijn lezers makkelijker te maken om mijn blogs op Pinterest te delen, voeg ik ook altijd een staande afbeelding toe, die zie je hierboven.
Toch is dit niet het enige dat je zou moeten doen om je afbeeldingen makkelijker deelbaar te maken. Voeg ook altijd een Alt-tekst toe aan je afbeelding. Dit kun je – als je WordPress gebruikt – doen door de afbeelding in je Mediabibliotheek te openen en dan rechts in beeld het veld voor ‘Alt-tekst’ in te vullen. Zet hierin een beschrijving van het blog waar je afbeelding bij hoort. Als lezers deze afbeelding delen op Pinterest, gebruikt dit platform automatisch deze tekst. Voor het voorprogrammeren van de tekst die automatisch verschijnt als een lezer je afbeelding op Twitter of Facebook deelt, kun je de WordPress plugin ‘Yoast SEO’ gebruiken.

Deel je post op Social Media

Dit lijkt een open deur, maar als je dit vergeet, mis je de grootste kans om je blog gedeeld te laten worden. Hoe minder moeite je lezer hoeft te doen om je publicatie te delen, hoe eerder hij dit zal doen. Stuur je dus een mooie post de wereld in, met een aantrekkelijke afbeelding erbij, dan wordt het steeds waarschijnlijker dat je bericht gedeeld wordt.
Wil je meer weten over het ontwikkelen van een Social Media strategie?

Leesvoer:
Een pittige Social Media strategie
Recept voor een helder Social Media plan
11 creatieve manieren om je contentkalender te vullen

Word een ster in het ‘opnieuw delen’

Als je merkt dat een blog in de smaak valt en veel geliked en gedeeld wordt, aarzel dan niet om dit blog een paar maanden later nogmaals onder de aandacht te brengen. Doet een blog het minder goed, dan is het misschien de moeite waard om je titel aan te passen en de inhoud te updaten en het blog opnieuw te publiceren. Een frisse blik doet vaak wonderen.

En nu jij

Als je geen content maakt, wordt deze ook niet gedeeld. Aan het werk dus!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *