Het schattige kind, de optimist, de wereldverbeteraar… Wat hebben deze type’s met elkaar te maken? Ze zijn allemaal voorbeelden van de ‘Onschuldige’ als het gaat om Business Archetypes. Bedrijven gebruiken dit archetype als ze hun klanten willen prikkelen met twee – vaak onvervulde – behoeftes in hun drukke, hectische leven: eenvoud en geluk.
Dit blog is onderdeel van een serie van 12, waarin alle Business archetypes aan bod komen. Een samenvatting en links naar andere blogs vind je hier.
Maak kennis met de Onschuldige
De Onschuldige is een eeuwige optimist die altijd het goede ziet in mensen en in het leven. Ze doet alles vanuit een puur hart en daardoor gelooft ze in vergeving en heeft ze weinig op met bedrog. De Onschuldige is op zoek naar de belofte van ‘paradijs’, zonder corruptie.
Belofte: Het leven hoeft niet moeilijk te zijn. Houd het simpel.
Kernbehoefte: In alle veiligheid het ‘paradijs’ ervaren
Doel: Blij zijn
Angst: Iets fout doen en daarvoor gestraft worden
Strategie: Dingen op de goede manier doen
Gift: Geloof en optimisme
Motivatie: Onafhankelijkheid en voldoening binnen een bepaalde structuur
Dit archetype gaat vooral voor de eenvoudige pleziertjes en welzijn. Met onze drukke levensstijlen voelen we ons vaak aangetrokken tot de eenvoud. Voor voorbeelden van dit archetype hoef je niet verder te kijken dan Dorothy van The Wizard of Oz, Ronald McDonald en Coca cola.
Een Onschuldige-merk in actie
Het Onschuldige archetype zie je het duidelijkst bij speelgoedwinkels, non-profit organisaties en kerken. De marketing hiervan wijst vaak nostalgisch terug naar vroeger, naar simpelere tijden. Producten binnen dit archetype zijn vaak natuurlijk en/of puur (denk aan katoen, zeep, organisch voedsel). Organisaties dragen vaak een sfeer van eerlijkheid en betrouwbaarheid. Over het algemeen zijn ze niet erg innovatief, deze bedrijven werken met ‘wat werkt’ en wat ze kunnen voorspellen. Prijzen zijn vaak laag tot gemiddeld.
De Onschuldige als klant
Consumenten die zich aangetrokken voelen tot een Onschuldige-merk zijn op zoek naar producten die een ervaring van vredigheid en goedheid bieden. Ze vinden het belangrijk dat een product hun leven simpeler maakt en als ze een betrouwbaar product vinden, zijn ze er loyaal aan. Deze klant verlangt naar het ideale leven, compleet met een perfecte partner, lieve kinderen, een fijne baan en een mooi huis. Ze zijn vaak goed van vertrouwen en hebben een diepgeworteld geloof in de goedheid van anderen. Ook hechten ze veel aan traditie en zijn ze niet op zoek naar verandering.
Is jouw bedrijf een Onschuldige?
Is het doel van jouw bedrijf dat je mensen helpt om geluk te realiseren? Vind je eenvoud en ethiek belangrijk? Als je op deze vragen ‘ja’ antwoordde, heeft jouw bedrijf waarschijnlijk het Business Archetype ‘Onschuldige’. Om het beste uit je marketing te kunnen halen, is het goed om deze waarden zoveel mogelijk te communiceren naar je klanten en volgers.
Herken je je niet helemaal (of helemaal niet) in bovenstaande kenmerken? Dan heeft jouw onderneming waarschijnlijk een ander Business archetype nodig. Wil jij direct helderheid over welk Business archetype past bij jouw onderneming? Neem dan contact met mij op. Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen, met behulp van kaarten, heel snel visueel kunnen maken welke kant jij met je bedrijf op wilt, wat je boodschap is, welke sterke kanten jij kunt belichten en hoe je jouw ideale klant aanspreekt.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!