Het is vast geen geheim dat ik enorm van content houd. Ik heb het al eens toegelicht in dit blog: 6 redenen waarom ik verliefd werd op contentmarketing. Ook ontdekte ik dat visuele content steeds belangrijker wordt. Een Facebookpost of Tweet vallen al veel minder op zonder afbeelding en zakken snel naar onderen in de tijdlijnen. Er komt vaak weinig interactie op. Er zijn ook steeds meer voorbeelden van grote bedrijven die erg succesvol zijn met visuele content. Kijk maar eens naar Starbucks en Nike, twee merken die een gigantische achterban hebben opgebouwd met hun sterkte visuele verhaal.
Nu geef ik je geen ongelijk als je denkt: ‘Jaa, Hannie, dat is allemaal best leuk, maar die bedrijven hebben ook een enórm marketingbudget en kunnen dat soort dingen makkelijker doen dan ik als kleine ondernemer.’ Dacht je, he? Maar dan heb ik heel goed nieuws voor je! Jij kunt dat namelijk óók! Met jouw budget! In dit blog het antwoord op de vraag: Hoe maak je content die zichzelf verspreidt?
Waarom is visuele content belangrijk?
Eigenlijk zei ik het in de inleiding al een beetje: Zonder afbeeldingen val je gewoon minder op! Mensen beslissen in een paar seconden of ze jouw post verder gaan lezen of dat ze ergens anders naar gaan kijken. In die paar seconden valt er weinig te lezen. Ze maken dus een beslissing op basis van jouw afbeelding. Die moet dus wel goed zijn!
Maar dat is niet de enige reden om visuele content te gebruiken. Je bouwt er namelijk ook herkenbaarheid mee op.
Als je een juiste stijl weet neer te zetten die je doelgroep aanspreekt, heb je je lezer al half ‘binnen’ voordat hij een woord gelezen heeft. De statistieken zeggen hier het volgende over:
- Meer dan 63% van alle content op Social Media is verrijkt met visuele content. Van nieuwe bijdragen is dit percentage zelfs nog een stukje hoger, namelijk 66%
- Bijna 54% van alle internetgebruikers heeft wel eens een zelfgemaakte of gecreëerde foto of video geupload. Zelfgemaakte content wordt 50% vaker gedeeld en geliked
- Content met passende afbeeldingen worden 94% vaker bekeken dan content zonder afbeeldingen, ongeacht welke branche of welk onderwerp
- Op Twitter genereert een tweet met afbeelding 150% meer retweets dan die zonder afbeelding en op Facebook krijg je 37% meer interactie als je bij je post ook een foto deelt
- Meer dan 60% van de consumenten zal eerder contact opnemen met een lokaal bedrijf dat digitaal zichtbaar is.
Gebruik afbeeldingen om je Social Media content te optimaliseren
Afbeeldingen staan met stip op nummer 1 wanneer het gaat over het optimaliseren van je Social Media content. Hoe kun je afbeeldingen inzetten om je content aantrekkelijker te maken voor je lezer en zo meer conversie te krijgen?
Hieronder de 6 meest gebruikte vormen van content die je in je Social Media posts kunt toevoegen:
- Foto’s die de aandacht trekken – Over het vinden van mooie rechtenvrije afbeeldingen schreef ik eerder dit blog: Hoe vind je rechtenvrije afbeeldingen voor je blog?
- Creatieve video’s – Je kunt deze video’s plaatsen op YouTube of Vimeo of rechtstreeks op je Social Media kanalen
- Screenshots – Vooral nuttig bij ‘hoe-maak-je…’ content
- Infographics – Als je een uitgebreide boodschap hebt, helpt het je lezers als je deze visueel maakt
- Strips – Maak een lang verhaal kort en bondig en voeg wat humor toe en je hebt een strip die op maat gemaakt is voor jouw boodschap
- Feiten en figuren – Presenteer feiten en statistieken niet als tekst, maar maak er een mooie grafiek van
Het combineren van bovenstaande elementen zorgt ervoor dat je content vernieuwend blijft en verrassend. Niet alle vormen van content werken voor ieder bedrijf. Zo kan ik me voorstellen dat een kunstenaar weinig heeft aan het delen van infographics. Wat in elk geval heel belangrijk is, is het ontwikkelen en vasthouden van een bepaalde stijl. Twee mooie voorbeelden hiervan op Instagram zijn de accounts van 5ftinf en Redhead.art:
Waar het op neerkomt? Stel vast welk soort visuele content een goede match is met jouw bedrijf en bedenk hoe je dit wilt gebruiken.
Vraag jezelf:
- Hoe ondersteunt deze afbeelding mijn doel?
- Is het makkelijk deelbaar?
- Wie vind het leuk om te zien?
- Welk gevoel gaat het mijn publiek geven?
Maak er een spelletje van. Zorg er bij elke afbeelding die je maakt voor dat je die vier vragen kunt beantwoorden Lukt dit niet? Dan is het waarschijnlijk geen goede afbeelding voor jouw bedrijf en jouw doelen.
Hoe maak je afbeeldingen die je publiek fantastisch gaan vinden?
Er zijn een aantal online en offline programma’s die je kunt gebruiken om visuele content te maken:
Canva
Deze simpele tool is perfect voor mensen zonder ontwerpervaring. Je maakt er gemakkelijk mooie afbeeldingen mee.
BeFunky
Deze online tool heeft ook een app die je afbeeldingen laat downloaden en bewerken. Deze afbeeldingen kun je daarna delen op je Social Media profielen.
Skitch
Dit programma van Evernote is handig voor het maken en bewerken van screenshots. Dit gebruik je voor het creëren van tutorials en trainingen.
Conclusie
Begrijpen hoe belangrijk visuele content is voor je marketing geeft jou een voorsprong op je collega’s. Je kunt je onderscheiden met een duidelijke stijl en waardevolle content, waar sommige van je collega’s nog worstelen met hun online aanwezigheid.
Hoe ga je dit aanpakken? Hopelijk heb ik je geïnspireerd om er in ieder geval een begin mee te maken! Ik ben heel benieuwd naar je ideeën en plannen en lees er graag over! Laat je een reactie achter?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!