Serieus genomen worden als professional op jouw vakgebied is belangrijk voor alle ondernemers, maar zéker voor zzp’ers. Dat is namelijk dé manier om jezelf in een concurrerende positie te plaatsen tegenover grotere bedrijven met bijvoorbeeld meer marketingbudget. Een expert-status kun je behalen door een aantal richtlijnen te volgen. Deze richtlijnen verzamelde ik voor je in dit blog.

1. Spreek jouw ideale doelgroep aan

Om artikelen te publiceren die jouw ideale doelgroep aanspreken, zul je deze doelgroep zo direct mogelijk moeten aanspreken. Dat betekent dat je moet weten wat jouw doelgroep interessant vindt, wat de hulpvraag is, waarnaar ze op zoek zijn, kortom: je moet je doelgroep helder voor ogen hebben. Over het bepalen – en leren kennen – van je doelgroep schreef ik eerder al een blog:

Het creëren van een klantprofiel | Waarom en hoe?

2. Los problemen op

Jouw doelgroep heeft een probleem. Zorg dat je precies weet voor welk probleem jouw doelgroep een oplossing zoekt en schrijf je artikelen, Social Media content en andere publicaties vanuit die kennis. Een heel simpel voorbeeld: Een liefhebber van oude,  Franse kaas is niet op zoek naar een kaasschaaf, maar naar een manier om plakjes te snijden van deze kaas zonder dat die afbrokkelt. Je marketingboodschap is dus niet ‘Ik verkoop kaasschaven,’ maar ‘Met deze kaasschaaf snijd je moeiteloos plakjes,  zelfs van de oudste kaas!’

3. Volg de 70% regel

De wat? De 70% regel houdt in dat je communiceert over onderwerpen waarvan je 70% vertrouwen hebt in je eigen kennis hierover. Je zult versteld staan over de kennis die je er eigenlijk over hebt wanneer je er eenmaal aan begint. En mis je toch kennis die nodig is in een artikel? Dan is dat weer een mooie manier om research te doen en je kennis te verbreden!

4. Laat je mening horen

Deel niet alleen je kennis, maar ook je mening over de onderwerpen waarover je schrijft en waarmee je naar buiten treedt. Jouw mening maakt je artikelen en Social Media uittingen persoonlijk en zullen jouw ideale doelgroep aanspreken. Jouw mening resoneert met de mensen waarvoor je jouw artikelen schrijft. Wat de rest ervan vindt? Dat is eigenlijk niet zo belangrijk, want dat zijn niet jouw ideale klanten. Laat zien waar je voor staat.

5. Toon zelfvertrouwen

Het vergt misschien wat oefening, maar zelfvertrouwen resulteert in verkopen. Begin met waar je nu bent, neem jouw eigen plek in de markt in en schrijf/spreek met autoriteit. Dat hoef je in het begin echt nog niet zo te voelen. Voor je het weet, geloof je het zelf!

6. Blijf aanwezig

Jouw volgers, jouw ‘stam’, jouw mensen moeten jouw aanwezigheid blijven voelen, zodat jij in beeld blijft bij jouw ideale doelgroep. Zorg dus dat je niet alleen zendt, maar bijvoorbeeld ook reageert op Social Media posts van anderen. Blijf aanwezig en laat zien wat je bezighoudt.
Dit werkt ook heel goed wanneer je bezig bent met een nieuw product en daardoor niet zoveel tijd hebt om artikelen te schrijven als je zou willen. Deel op Social Media de vorderingen die je maakt met je nieuwe product en maak jouw volgers alvast nieuwsgierig, zodat ze – wanneer je jouw product lanceert – gelijk voor je in de rij staan.

Laat zien dat je er kaas van gegeten hebt!

Door jezelf als expert te profileren, ga je jouw doelgroep aanspreken op een manier die hun interesse wekt. Een expert-status is een onderdeel van jouw bedrijfsidentiteit. Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens op deze pagina.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *