Vooraf:

Een blog over SEO kan eigenlijk niet ontbreken in mijn collectie, dus die stond nog hoog op mijn lijstje. Maar zo’n blog schrijf ik niet zelf, daar zijn anderen veel beter in. Ik heb SEO-specialist Nathan Veenstra van Optimus Online (voormalig Letterzaken) gevraagd om zijn uitgebreide kennis met jou te delen. Gelukkig zei hij ‘ja’, anders was het een kort blog geworden! ;) Dank je wel, Nathan!

SEO, alleen die afkorting al. Klinkt ingewikkeld en eng. Want waar staat die afkorting voor? ‘Search Engine Optimization’, of in gewoon Nederlands ‘zoekmachine-optimalisatie’. Allemaal technisch gedoe met trucjes en zo om maar hoger in Google te komen. Brrrr.

Nee joh, valt allemaal wel mee.

Sterker nog: je legt altijd zelf de basis voor je vindbaarheid in de zoekmachines. Kom, ik vertel je hoe het zit en waarom SEO niet eng is. En ik licht alle lastige woorden ook nog even toe.

De basis: 2 elementen, 3 pijlers

SEO heeft 3 pijlers, die verdeeld worden over 2 elementen: on-page en off-page.

On-page SEO

Alles wat op je pagina of website zelf gebeurt. Hier heb je zelf veel, zo niet alle invloed op. Je kunt vast al zelf een aantal dingen bedenken nu je dit weet.

Off-page SEO

Alles wat er gebeurt rondom je website, en dan wel buiten je eigen website. Komen we zo verder nog op.

Dan de 3 pijlers:

On-page: Content

Content, inhoud dus. De inhoud van je website geeft weer waar jouw website over gaat. Op je pagina’s laat je zien wat je te bieden hebt en wie er achter het bedrijf zitten, op je blog deel je jouw kennis. En daaruit blijkt waar de website over gaat. Hoe, dat leg ik natuurlijk ook uit. Al kan ik je niet alle details geven, dan zou dit geen blog worden, maar een boek.

On-page: Techniek

De techniek heeft invloed op snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Ze hebben beide te maken met een goed werkende website. En die is noodzakelijk, omdat je bezoekers anders afhaken. Wat weer reden is voor Google om dit mee te wegen voor je posities in de zoekresultaten.

Off-page: Autoriteit

Vertrouwen is ook belangrijk voor je websitebezoekers. Maar hoe meet je dat? Daar vond Google iets op: backlinks. Hoe meer anderen naar jouw website verwijzen, hoe beter je website moet zijn. Want men zal toch alleen een link plaatsen als die link iets toevoegt? Et voila: PageRank was geboren. Tegenwoordig noemen we dit signaal ‘autoriteit’.

En hoe zit het dan precies met die 3 pijlers?

Leuk hoor, weten wat die 3 pijlers zijn. En dan? Ook dat leg ik je graag uit. Hierbij treed ik niet in detail, het gaat er vooral om dat je begrijpt wat je zelf zoal kunt doen en wat er stiekem toch leuk is aan SEO.

Content

Content bestaat op je website op dit moment uit 4 onderdelen, die overigens niet allemaal op jouw website hoeven te staan:

  1. Tekst
  2. Afbeeldingen
  3. Video
  4. Audio

Het zal je niet ontgaan zijn dat ze hiërarchisch zijn opgesomd: tekst komt overduidelijk het meest voor op websites. Vooral geluid komt (nog) niet veel voor. Zoekmachines kunnen trouwens ook nog het meeste met woorden. Wat niet wil zeggen dat je gelijk veel tekst moet schrijven of zoveel mogelijk met je “zoekwoorden” moet strooien.

Hoe zet je tekst in voor je SEO?

Over tekst alleen kan ik een artikel van een paar duizend woorden schrijven. Ik houd het eenvoudig. Allereerst de grootste mythe: de lengte van tekst. “Tenminste 300 woorden” wordt er gezegd. Niks van aantrekken. Doe wat nodig is, ik zeg altijd:

“Zo lang als nodig is, zo kort als mogelijk”

Waarom? Gewoon, omdat je wel voldoende informatie moet geven, maar dat wel lekker leesbaar moet zijn.

Zorg wel voor duidelijkheid

De tekst moet duidelijk zijn. En vooral ook: het moet duidelijk zijn waarover het gaat. Dat betekent dat je het hoofdonderwerp (zoekterm) wel regelmatig laat terugkomen in de tekst. Op een natuurlijke manier, maar wel regelmatig. Een percentage is onzin. Soms kom je nou eenmaal over de maximale 2,5% die men nog wel eens roept. Wel laat je deze zoekterm in ieder geval terugkomen in:

En: ook afbeeldingen spelen een rol.

Afbeeldingen: ook belangrijk voor je vindbaarheid

Afbeeldingen zijn niet alleen een goede afwisseling van de tekst en de visuele ondersteuning van je verhaal. Ze dragen ook bij aan je vindbaarheid. Hierbij spelen 4 elementen een belangrijke rol.

  • Bestandsnaam
  • Alt-tekst
  • Titel
  • Bijschrift

De bestandsnaam en de alt-tag spelen hierbij de belangrijkste rol. Hoe en waarom heb ik uitgebreid beschreven in dit artikel over afbeeldingen en SEO.

Video & audio: moeilijk? Sla het over ;-)

Video en audio zijn iets complexer dan tekst en afbeeldingen. Vooral omdat het beste advies is om deze extern te hosten en niet in je eigen CMS te uploaden. Is het verhaal te moeilijk? Sla het gerust over en lees verder bij het onderdeel ‘Techniek’ :-)

Video: steeds populairder

Video wordt steeds meer gebruikt op websites. Dankzij steeds betere en snellere internetverbindingen is dat ook prima te doen. Voor video volg je zo’n beetje dezelfde strategie als voor afbeeldingen. Kies de juiste titel, alt-tekst en eventueel een bijschrift. De bestandsnaam is bij video’s even een ander verhaal…

Kijk uit met de laadtijd

Het beste kun je de video’s niet direct in je eigen website laden, maar extern hosten bij YouTube, Vimeo of een ander platform. Kort gezegd betekent dit dat je website minder traag wordt. Het enige nadeel is dat je niks kunt met de bestandsnaam. Die bestaat namelijk niet, omdat je een link plaatst naar een externe video. Zorg er daarom voor dat de titel en omschrijving op het externe platform duidelijk zijn en je zoekterm bevatten. Die gegevens worden wel gezien door de zoekmachine namelijk.

Audio op je website

Langzaamaan begint ook audio zijn opmars te maken op websites. Vooral in de vorm van podcasts, maar ook door bijvoorbeeld zelf de tekst op de website voor te lezen, zoals stemacteur Raymond Lorié doet. Net als bij video heeft het de voorkeur dit extern te hosten, om vertraging van je website te voorkomen. Ook hier is de alt-tekst weer belangrijk en heb je weinig invloed op de bestandsnaam wanneer je de externe link plaatst.

 

Techniek

De techniek van je website zit ‘m niet simpelweg in het CMS dat je gebruikt. Sterker nog: voor de zoekmachines maakt het echt niks uit waar jouw website op draait. Wat wel belangrijk is, is hoe de techniek bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. En dat ligt aan een aantal zaken:

Websitestructuur

Hoe is je website opgebouwd en zit daar logische hiërarchie in? Dat is hoe je websitebezoeker je website bekijkt en hoe een zoekmachinebot dat ook doet. Een begrijpelijke opbouw van je website helpt zowel de bezoeker als de zoekmachine.

Caching (de wattes?)

Oeh, moeijlijk woord: caching. Heeft iets te maken met tijdelijk opslaan van bestanden uit je webpagina, waardoor niet bij iedere bezoeker de hele pagina geladen hoeft te worden. Wordt je website sneller van, vindt iedereen fijn. Toch? Ik zou dat overlaten aan een techneut trouwens. Niet mijn ding.

Hosting (ja echt!)

Even een cliché uit de tas toveren: goedkoop is duurkoop. Want wat kun je verwachten als je1 tot een paar tientjes per jaar uitgeeft aan je hosting? Geen snel ladende website in ieder geval. Goedkope hosting betekent vaak goedkope en dus trage servers en geen of nauwelijks service. En vooral de trage servers zijn de doodsteek voor je vindbaarheid. Want wie zit er nog op een traag ladende website te wachten? Je bezoeker niet en Google daarom ook niet. Snel = goed, dus ook goed voor je posities in de zoekmachine.

Geneuzel als CSS en JavaScript (wel even lezen hoor!)

Ik noem het geneuzel, maar het is wel belangrijk. CSS en JavaScript worden toegepast in de code van je website. Te veel hiervan is weer negatief voor de laadtijd, want dat moet allemaal opgehaald worden. Goed dus om dat te beperken.

Plugins en zo

Heb je een WordPress website, dan kun je daar plugins op installeren om bepaalde functionaliteiten toe te voegen. Voor Joomla! heet dat extensions en in Drupal modules. Al die dingen moeten ook laden, dus je raadt het al: dat zorgt voor vertraging. Gebruik dus alleen de hoognodige plugins.

Autoriteit: vooral links

Google was de zoekmachine die bedacht dat inkomende links (backlinks) een teken waren van een goede website. Want als je ergens naar verwijst, dan moet de informatie die daar staat de moeite waard zijn. Dus namen ze links mee als factor voor de positionering in de zoekresultaten. Lang verhaal kort: het gaat niet per se om aantal. 1+1 is niet per se 2. Verschillende factoren worden gewogen, waardoor 1+1 de ene keer 2,45 is en de andere keer 1,67. Bijvoorbeeld.

Verschillende andere signalen voor autoriteit

Misschien zijn er nog andere signalen voor autoriteit, ze zijn alleen nog niet bewezen. Er zijn wat voorzichtige gokjes over wat er invloed heeft, maar vooralsnog weten we alleen van links heel zeker dat ze een rol spelen. En hoe krijg je die? Door te zorgen voor linkwaardige pagina’s. Of dat nu een blog is of een supersterke productpagina. Ga eens lekker zelf creatief aan de slag.

En sociale media dan?

Tja, sociale media. Sowieso kunnen links op sociale media geen rol spelen. Te makkelijk om op die manier links te krijgen. En er valt makkelijk te manipuleren op sociale media, daarom rekent Google het allemaal niet mee. Wel zijn sociale media belangrijk om je bekendheid te vergroten. Wat uiteindelijk wel weer goede links kan opleveren. Want hoe moet iemand anders ontdekken wat voor gaafs jij te bieden hebt?

Korte samenvatting en mijn advies

Lang verhaal, ben ik goed in. En dan heb ik het voor mijn doen nog kort gehouden ;-)

Even samengevat dus:

  1. Zorg voor goede content en zorg ervoor dat duidelijk is waar dat over gaat
  2. Goede techniek zorgt voor een gebruiksvriendelijke website en snelle laadtijd
  3. Autoriteit (met name backlinks) zijn ook erg belangrijk, ze kunnen net het verschil maken

Als je dit nu allemaal destilleert naar 1 belangrijk punt, dan is dat:

Stel je bezoeker centraal

Zo moeilijk is dat niet toch? En dan is SEO dus helemaal niet eng. En nee, ik kan ook niet alles zelf uitvoeren, de technische zaken besteed ik voor het grootste gedeelte uit. Maar jij kent jouw (potentiële) klant toch het beste? Dan kun jij ook heel goed bedenken hoe jij die het beste helpt met jouw website.

Een laatste tip dan

Nog een laatste tip om het goed af te sluiten.

Open je website en doe eens alsof dit helemaal nieuw voor je is. Vraag jezelf af: “waar ben ik terechtgekomen?” en “wat kan ik hier doen?”. Dat soort dingen. Is het duidelijk voor de argeloze bezoeker?

Een voorbeeld van een hele mooie website die tegelijk erg onduidelijk is:

Doe de wimpertest

Doe ook eens de wimpertest: kijk door je wimpers naar je scherm. Hoe duidelijk is alles nu echt? Zowel qua contrast als formaat en gewoon de content? Het helpt je jouw website te verbeteren en meer duidelijkheid te creëren voor zowel je bezoekers als de zoekmachine.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *