…en waarom je er eentje nodig hebt!

Je hebt het vast al wel vaker gehoord: Je onderneming heeft een mission statement nodig. Het is bijna een modewoord geworden. Een trend, iets waar je als hardwerkende ondernemer tóch geen tijd voor hebt en die vanzelf wel weer overwaait. Zo stond ik er ook in. Ik hoorde het overal en toch bleef ik het maar uitstellen voor mijn eigen onderneming. Achteraf gezien een stomme actie, want nu ik eindelijk de moeite heb genomen om een mission statement te schrijven, merk ik pas hoeveel waarde dit heeft voor mijn onderneming en alle communicatie daar omheen.

Door mijn mission statement op te schrijven, heb ik voor mezelf een kader gesteld dat me alerter maakt wanneer ik van mijn koers dreig af te wijken. Mijn mission statement maakt het ook makkelijker om mijn boodschap helder te formuleren en te richten aan mijn doelgroep. Neem jij vandaag de beslissing om je mission statement op te stellen? Goed zo. Pak een pen en een schrijfblok (of je tablet, telefoon of laptop, waar jij je het prettigst bij voelt) en creëer helderheid voor jezelf en voor je doelgroep!

Formuleer in 5 stappen een mission statement die  je helderheid geeft en het makkelijker maakt om je communicatie te richten op je doelgroep.

Voordat je begint

Omdat ik erg perfectionistisch ben ingesteld en interesses heb op ver uit elkaar liggende gebieden, was het voor mij een hele uitdaging om mijn mission statement goed op papier te krijgen. Om jou die ellende te besparen; houd de volgende tips in je achterhoofd:

  • Een mission statement schrijf je voor jezelf, je hoeft er niet mee te adverteren.
  • Het hoeft niet perfect.

1. Schrijf

Pak je pen (dit gaat het beste op papier) en schrijf alles op wat je tot nu toe over je onderneming hebt gecommuniceerd. En dan bedoel ik ook echt alles. Denk aan producten/diensten, publicaties, alle onderwerpen waar je ooit over blogde (ja, ook je mislukte koekjes-recept en de katten van je buurvrouw), klanten, leuke uitstapjes, een privéproject enz. Breid de lijst daarna uit met dingen die je nog zou willen bereiken, klanten die je wilt bedienen, nieuwe producten die je nog moet uitwerken, blogs die je zou willen schrijven… Maak deze lijst zo uitgebreid mogelijk en neem er even de tijd voor. Ik maakte mijn lijst in een dag. Ik nam een schrijfblok mee en telkens al me iets te binnen schoot, voegde ik dat toe aan mijn lijst.

2. Schrap

Dit is de reden waarom ik pen en papier aanraadde. Neem je lijst voor je en streep alles door wat niet binnen jouw visie van je onderneming past. Misschien zijn de katten van je buurvrouw wel heel lief, maar passen ze eigenlijk niet zo bij je boodschap. Of deed je jarenlang iets voor een vriend dat veel teveel tijd kost en eigenlijk ook niet helemaal past bij het werk dat je wilt doen. Schrappen!

3. Combineer

Hopelijk is je lijst nu een stuk korter. Als het je meer overzicht geeft, is het een idee om je lijst nu over te schrijven op een nieuw stuk papier. Kijk daarbij goed of je bepaalde dingen kunt combineren, bijvoorbeeld producten die in eenzelfde categorie passen. Zo word je lijst nog een stukje korter.

4. Constateer

Lees nu je lijst eens goed en eerlijk voor jezelf door. Staan er punten op die totaal niet bij de rest passen? Dan kun je twee dingen doen. Je kunt dat punt schrappen, of een manier bedenken om het toch te integreren in je onderneming, maar dan op een logische manier. Als bijvoorbeeld je hele lijst draait om het maken van- en luisteren naar muziek, en er staat 1 punt tussen dat gaat over je gezondheid, dan kun je die wegstrepen, of je kunt het verwerken in je boodschap door te communiceren over manieren om muziek te gebruiken tijdens workouts of op welke muziek jij het lekkerst je gezonde recepten kookt. Zolang het maar logisch wordt.

Zelf wilde ik altijd ontzettend veel in mijn onderneming stoppen. Ik heb van alles geprobeerd om mijn hobby’s (deel van mijn persoonlijkheid en dus waardevol voor mijn onderneming) in te passen in mijn bedrijfsvoering. Zo heb ik een tijdje platte applicaties van katoen gehaakt, die vervolgens op de foto gezet en met een mooie layout en een leuke spreuk als ansichtkaarten te koop gezet. Het was een leuk project, maar echt succesvol is het nooit geweest. Dat kwam achteraf omdat het totaal niet bij de rest van mijn onderneming paste.

Je kunt best heel veel verschillende producten verkopen, over verschillende zaken schrijven of verschillende mensen willen helpen. Zolang je maar één consequente richting en gevoel uitdraagt.

5. Vind

Door concreet op te schrijven en te bepalen welke kant je op wilt met je onderneming, heeft deze oefening je hopelijk geholpen met het vinden van die richting en dat gevoel. Nu is het tijd om even rustig na te denken over hoe je je mission statement wilt formuleren. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Wat is de doelgroep die ik probeer te bedienen?
  • Wat zeggen de overgebleven punten op deze lijst over mij?
  • Welk gevoel wil ik mensen die met mijn onderneming in aanraking komen geven?
  • Wat wil ik concreet voor mensen betekenen?
  • Welke onderliggende boodschap wil ik uitdragen met mijn onderneming?

Probeer deze vragen te beantwoorden in een paar zinnen en schrijf die op. Hang (of plak, als je fan bent van Post-Its) deze ergens op waar je vaak aan het werk bent, zodat je eraan herinnert wordt op het moment dat het er echt toe doet. Probeer vervolgens alles wat je communiceert over je onderneming te laten passen bij je mission statement. Op die manier creëer je voor jezelf, maar vooral voor je doelgroep, een helder geluid en een duidelijke boodschap.

In het klein

Heb je bovenstaande tekst gelezen en lijkt je dit een hele klus? Beperk je lijst dan eerst alleen tot alle communicatie die je voor je onderneming verstuurde. Denk aan je website, folders, blogs, mailings enz. Met dezelfde werkwijze als hierboven stel je voor jezelf een communicatie richtlijn op.

Hulp nodig?

Wil jij, na bovenstaand blog gelezen te hebben, liever dat er iemand met je meekijkt? Dat kan! Ik heb een methode ontwikkeld waarmee we samen – door middel van kaarten – ontdekken waar jij met je bedrijf voor staat, wat je doelgroep is én waar die naar op zoek is. Op die manier creëer je een helder geluid en trek je juist die ideale klanten aan waarnaar je op zoek bent. Neem hiervoor gerust contact met me op.

2 antwoorden
    • Hannie Bakker
      Hannie Bakker zegt:

      Dank je wel voor je scherpe reactie, Afra! Ik heb het gelijk aangepast. Hopelijk heb je er, ondanks de taalfouten, toch iets aan gehad!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *