Het zijn weer spaarweken bij de bank. Het spaarvarken van mijn zoontje zit goed vol, dus ik besluit hem kennis te laten maken met ‘het sparen op de bank’. Van tevoren leg ik hem uit wat er gaat gebeuren, om duidelijk te maken dat zijn gespaarde geld wel van hem blijft, maar dat hij het straks niet meer kan zien. De bank zal zorgen dat het veilig opgeborgen wordt. Mijn zoon hoort mijn uitleg met een ernstig gezicht aan. ‘Begrijp je het?’ vraag ik voor de zekerheid. ‘Ja hoor, mama, ik snap het.’ Vervolgens pakt hij zijn spaarpot uit de kast, loopt ermee naar de woonkamer en zet het varkentje op de bank. ‘Goed op mijn centjes passen, he?’ zegt hij.

Herkenbaar

Bovenstaand voorval is herkenbaar en heel aandoenlijk, maar geeft ook aan hoe vanzelfsprekend sommige dingen voor ons zijn. Het was voor mij een eye-opener. In welk vakgebied je ook werkt, er zijn altijd bepaalde termen die voor jou en je collega’s heel logisch zijn. Voor iemand die geen verstand heeft van jouw werkzaamheden, zal er waarschijnlijk een stuk minder van begrijpen. Het kan zelfs een struikelblok zijn voor je klanten. Daarom is het wijs om alle teksten die je gebruikt voor communicatie met je klanten eens te laten lezen door iemand die totaal buiten je vakgebied staat. Door dit te doen ben ik er bijvoorbeeld achtergekomen dat veel van mijn klanten beter reageren op ‘uiterste aanleverdatum’ dan op ‘deadline’. Fijn, want in mijn vakgebied betekent het niet halen van een deadline dat het hele proces opschuift en dat de leverdatum van de producten ook verlaat wordt.

Voorkomen is beter…

Hoe beter je klanten begrijpen wat jij bedoelt, hoe makkelijker jouw interactie met je klanten gaat. Dat heeft voordelen voor beide partijen. Je klant komt niet voor verrassingen te staan – zoals het opschuiven van een leverdatum – en jij krijgt op tijd de input die je van de klant nodig hebt. Uiteindelijk laat je een tevreden klant achter die waarschijnlijk nog eens terugkomt!

…dan genezen!

Klantcommunicatie hoeft niet moeilijk te zijn maar heeft wel even aandacht nodig. Plan eens een paar uur in om de teksten op je website door te lopen met een vriend/vriendin/familielid en word je bewust van je struikelblokken die de vaktaal in jouw werkgebied kan hebben. Je zult er verbaasd over staan hoeveel je er tegenkomt!

Sparren?

Wil je met mij sparren over je marketing, website of andere uitdagingen in je communicatie? Je bent van harte welkom. Neem gerust contact met me op.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.